گروه خبر: محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس پیشین مجلس دیروز در یک نشست خبری بررسی موضوع پیوستن به FATF در مجلس شورای اسلامی را بهترین راه در شرایط موجود عنوان کرد. باهنر درباره مباحث مربوط به پیوستن ایران بهFATF با بیان اینکه این موضوعی است که ده‌ها سال مطرح بوده و در مجامع بین‌المللی هم گفته می‌شد ما به آن بپیوندیم، گفت: از یکسو هرکدام اینها فرصت‌ها و تهدیدهایی دارد و از سوی دیگر ما هم یک قوت‌هایی داریم و یک ضعف‌هایی. مهم این است که دیپلماسی کشور آن‌چنان حاذق، قدرتمند و آنلاین باشد که بتواند از کوچک‌ترین فرصت‌ها استفاده و تهدیدها را دفع کند.

او با بیان اینکه در مورد هرکدام از این نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی همین اوضاع وجود دارد، به عضویت ایران در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: ما بسیاری از مصوبات سازمان ملل را هم قبول نداریم؛ بنابراین اینها واقعیات زورمدارانه در دنیاست، اما این دلیل نمی‌شود از این مجامع خارج شویم. باهنر با تاکید بر اینکه ما باید زندگی کنیم و به مقررات بین‌المللی احترام بگذاریم و مدیریت استراتژیک‌مان طوری باشد که از این فرصت‌ها استفاده کنیم، گفت: ممکن است در زمینه این قرارداد تجدیدنظرهایی داشته باشیم و بهترین راه این است که این معاهده به مجلس برود، حواشی آن کنار گذاشته شود و با حفظ منافع ملی به آن بپیوندیم. اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پولشویی (FATF) یک سازمان همکاری میان دولت‌هاست که در سال ۱۹۸۹ با ابتکار G۷ (گروهی متشکل از وزیران اقتصاد هفت کشور صنعتی آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آمریکا) با توجه به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پولشویی تاسیس شده است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ عملا در مبارزه با تامین مالی تروریسم گسترش یافت. دبیرخانه FATF مستقر در مقر سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در پاریس است. رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری، درباره اظهارات غلامرضا مصباحی‌مقدم مبنی بر اینکه برای همگرایی در انتخابات آینده نیازی به ائتلاف با آیت‌الله مصباح‌یزدی نیست، تاکید کرد: ما درباره همگرایی و همدلی جبهه اصولگرایی یا به قولی جبهه انقلابیون نیاز به رای همه افراد در کشور داریم. پس به رای افرادی مثل آقای مصباح‌یزدی هم احتیاج داریم، اما زمانی که شاکله سازمانی تعریف می‌کنیم، رده‌بندی‌هایی وجود دارد. ما به نظرات آیت‌الله مصباح‌یزدی حتما نیاز داریم اما محور وحدت ما جامعه روحانیت مبارز تهران است. باهنر همچنین درباره اینکه مصباحی‌مقدم گفته دوره احمدی‌نژاد تمام شده و قوه‌قضائیه باید با او برخورد می‌کرد، گفت: اشتباه است که بگوییم به آقای احمدی‌نژاد و دوستانش نیاز نداریم. البته زمانی ممکن است بگوییم به او به‌عنوان نامزد انتخابات نیاز نداریم که این بحث دیگری است.

وی اضافه کرد: ما زمان رای گرفتن به رای راستی‌ها، چپی‌ها و حتی کسانی که به‌عنوان متهم در زندان هستند، احتیاج داریم و از رای هیچ شهروند در قید حیاتی بی‌نیاز نیستیم؛ یعنی دقیقا همان جمله تعیین‌کننده‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند حتی اگر کسی نظام را قبول ندارد بیاید و رای بدهد. رسیدگی به تخلفات افراد هم بحث جداگانه‌ای است. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، در واکنش به صحبت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره اینکه باید از بودجه نظامی کم و به بودجه اقتصادی اضافه شود، گفت: در مسائل اقتصاد کلان باید نسبت‌ها را متعادل بررسی و رعایت کنیم؛ چراکه بسیاری از مسائل نسبی است. اگر کسی امروز احساس کند تهدیدی سراغ ما نمی‌آید؛ یا نادان است یا خائن.