بدهی ملی ایالات‌ متحده از ۵/ ۱۹ هزار میلیارد دلار فراتر رفت و رکوردی تاریخی به ثبت رساند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، بر اساس گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا، میزان بدهی‌های آمریکا تا پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به ۲۰ هزار میلیارد دلار می‌رسد. از ژانویه سال ۲۰۱۶ میزان بدهی آمریکا ۵۰۰میلیارد دلار افزایش پیداکرده است.

در سال ۲۰۰۹ و زمانی که اوباما به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده انتخاب شد میزان بدهی خارجی آمریکا، ۶۳/ ۱۰ هزار میلیارددلار بود. در حال حاضر سقف بدهی تا نیمه‌های ماه مارس میلادی تعلیق شده است که این به معنی افزایش میزان بدهی‌ها در دوران باقی‌مانده از ریاست‌جمهوری اوباما است. در ماه اوت دفتر بودجه کنگره گزارش داد که تا پایان سال مالی جاری (سپتامبر ۲۰۱۶) نسبت میزان بدهی به تولید ناخالص داخلی ۳ درصد افزایش‌یافته و به ۷۷ درصد می‌رسد. این نرخ درواقع به بالاترین میزان خود از سال ۱۹۵۰رسیده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، در طول دهه آینده این نسبت به ۸۶ درصد می‌رسد. بدهی آمریکا مجموع کل کسری بودجه سالانه به اضافه میزان نرخ بهره است. در دوران ریاست جمهوری اوباما، او بارها متعهد به کاهش کسری بودجه شد.

با این‌ حال در طول همین دوره، میزان کسری بودجه به یک هزار میلیارد دلار در سال رسید و تنها در طول چند سال گذشته بود که این میزان به ۵۰۰ میلیارد دلار رسید. در مقاله‌ای که در نشریه واشنگتن اگزماینر منتشر شده، آمده است: «پیدا کردن راهی برای رسیدگی به بدهی‌های ملی گذشته یکی از چالش‌هایی خواهد بود که رئیس‌جمهوری جدید ایالات‌متحده باید با آن مواجه شود.»

در روز پانزدهم ماه مارس سقف بدهی دوباره به محاسبات کسری بودجه بازخواهد گشت و سقف جدید بدهی به میزان تمام بدهی‌های آمریکا تا این تاریخ خواهدبود. بااین‌حال نامزدهای انتخاباتی یعنی دونالد‌ترامپ و هیلاری کلینتون هیچ‌کدام تاکنون راه‌حل ملموسی برای از بین بردن میزان این‌همه بدهی خارجی را ارائه نداده‌اند. دونالد ترامپ البته به‌عنوان یکی از موفق‌ترین تجار آمریکایی اعلام کرده بود که این میزان بدهی را در عرض ۸ سال دوران ریاست جمهوری خود کاملا پرداخت می‌کند. بااین‌حال بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که طرح ترامپ ازجمله بررسی توافق‌های جدید با طلبکاران موثر واقع نخواهد شد. بر این اساس میزان بدهی‌های خارجی ایالات‌متحده نه‌تنها نامزدهای بعدی ریاست جمهوری را به دردسر انداخته، بلکه نسل‌های بعدی در ایالات‌متحده را با انبوهی از بدهی‌های پرداخت‌نشده روبه‌رو می‌سازد که پرداخت آنها به‌هیچ‌عنوان کار ساده‌ای نیست.