تشکیل کمیته مشترک برای ماجرای صندوق فرهنگیان

گروه خبر: کمتر از یک هفته پس از آنکه یکی از نمایندگان مجلس خبر اختلاس در صندوق فرهنگیان را رسانه‌ای کرد، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش از تشکیل کمیته مشترک بین نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با صندوق ذخیره فرهنگیان برای بررسی مشکلات مطرح شده در مورد این صندوق خبر داد. فانی که این روزها موضوع استیضاح دوباره‌اش، این بار در مجلس دهم مطرح است، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی جماران درباره ماجرای اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به این کمیته مشترک میان نمایندگان مجلس با صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: با این کار نمایندگان مجلس به همه اسناد و مدارک دسترسی پیدا خواهند کرد؛ تا نسبت به توجیه عزیزان و اطلاع‌رسانی بیشتر اقدام شود. قرار شد این کار مشترک انجام بگیرد و ما امیدواریم که با تشکیل این کمیته مشترک اذهان نمایندگان مجلس و فرهنگیان اصلاح شود.

موضوع اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان با واکنش یکی دیگر از مقامات وزارت آموزش و پرورش نیز روبه‌رو شد. دیروز علاوه‌بر وزیر، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش نیز درباره اخبار مربوط به فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان واکنش نشان داد و در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: تاکید می‌کنم که در حال حاضر هیچ چیز ثابت نشده و حرف‌هایی که زده می‌شود در هیچ مرجع و محکمه‌ای به اثبات نرسیده است. حجت‌الاسلام ناصری زنجانی همچنین در مورد تایید تخلف صورت گرفته از سوی بانک سرمایه در ارتباط با همین موضوع گفت: بانک سرمایه قبل از سال ۹۲ وام‌های کلانی را به ۵ نفر داده که از اعضای صندوق نبوده، اما مرتبط با آنها بودند و آنها وام‌ها را بازپرداخت نکرده‌اند. معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش افزود: گروهی هم که بعد از سال ۹۲ اداره امور صندوق را برعهده گرفته‌اند، تنها موفق به باز پس‌گیری بخشی از این مبالغ شده‌اند و از آنجا که تلاش‌شان برای گرفتن مابقی این وام‌ها بی‌نتیجه ماند، با مراجعه به محاکم قضایی، از این افراد طرح دعوا و شکایت کرده‌اند و پیگیر ماجرا هستند.به گفته او بعضی از مربوطین، منصوبین و بستگان اعضای صندوق ذخیره احضار شده‌اند و توضیحاتی ارائه کرده‌اند و در این میان برخی وثیقه گذاشته‌اند و از برخی دیگر حتی وثیقه هم گرفته نشده و آزاد شده‌اند. افرادی که احضار شدند به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

ناصری افزود: بعضی‌ها اتهاماتی را مطرح کردند که بر پایه آن بازداشت‌هایی صورت گرفته و برخی هم برای ادای توضیحات احضار شده و به سوالات پاسخ گفته و بازگشتند. به هر صورت بر فرض اگر بازداشتی هم صورت گرفته باشد؛ موجب اثبات جرم نمی‌شود. تاکید می‌کنم که هیچ‌چیز به‌عنوان تخلف در صندوق ذخیره فرهنگیان ثابت نشده است. پیش از این حسین مقصودی نماینده سبزوار در مجلس از فساد ۸ هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان و بازداشت فرزند و همسر مدیرعامل این صندوق خبر داده بود. خبرگزاری فارس در پی انتشار این خبر، حسین مقصودی را سخنگوی کمیسیون مبارزه با فساد اقتصادی معرفی کرده بود. با این حال، دو روز پیش محمود صادقی رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و انضباط مالی مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد که این فراکسیون وجود خارجی ندارد. صادقی در این گفت‌وگو افزود: اخیرا در یکی از جلسه‌های کمیسیون آموزش که با حضور برخی مسوولان وزارت آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان برگزار شد، موضوع تحقیق و تفحص از این صندوق مطرح شد که بخش اعظم این تخلف مربوط به دولت احمدی‌نژاد است. صادقی تاکید کرد: در این جلسه، اغلب اعداد و ارقامی که به‌عنوان تخلف‌های اقتصادی و مالی ازسوی مسوولان مطرح شد، مربوط به دولت قبل بود که به‌عنوان مثال تنها در یک مورد، مسوولان صندوق فرهنگیان اعلام کردند در سال ۹۲ هنگامی که این صندوق را از مسوولان پیشین تحویل گرفتند، این صندوق در بازه زمانی سال‌های ۸۶ تا ۹۲ مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان دارایی وصول نشده داشته است. به‌عبارت دیگر این مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان، دارایی‌های صندوق فرهنگیان بوده که وصول نشده و بنابر پیگیری‌های انجام شده، ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به وام‌هایی بوده که در اختیار ۳ نفر قرار گرفته و هرگز این وام‌ها را بازنگردانده‌اند.

صندوق ذخیره فرهنگیان از سال ۷۳ با هدف ارائه خدمت به ویژه در ایام بازنشستگی فرهنگیان تشکیل شد. با این حال زمزمه وجود فساد مالی در آن پس از چند ماه، هفته گذشته با اعلام فساد ۸۰ هزار میلیارد ریالی در این صندوق از سوی حسین مقصودی نماینده سبزوار در مجلس شکل جدید‌تری پیدا کرد. این نماینده مجلس در گفت‌وگو با «ایرنا» از بازداشت همسر و فرزند مدیر‌عامل صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داده و شفاف‌سازی در صندوق ذخیره فرهنگیان را یکی از دلایل اصلی استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود.

طرح استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در شرایطی در مجلس دهم از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس در حال پیگیری است که این وزیر کابینه حسن روحانی، پیش از این نیز یک بار از سوی نمایندگان مجلس نهم استیضاح شد؛ استیضاحی که در جلسه نهایی با رای موافق نمایندگان به ابقای علی اصغر فانی، ناکام ماند و براساس آن مجلسی‌ها یک بار دیگر پس از رای اعتماد اولیه به وزیران کابینه روحانی، به او اعتماد کردند. با این همه دیروز علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه ۱۷ نماینده، امضای خود را از استیضاح فانی پس گرفته‌اند، از ادامه بررسی استیضاح وی در جلسه اوایل مهرماه کمیسیون خبر داد.