گروه دیپلماسی: در شرایطی که عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی در سخنانی مدعی شده است که ایران به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد و از تهران خواسته است در سیاست‌های خود تغییر ایجاد کند، بهرام قاسمی، رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، در واکنش به این سخنان گفت که اتهامات واهی و ادعاهای بی‌اساس مقامات سعودی به خصوص عادل الجبیر علیه نقش و تلاش‌های سازنده و مثبت جمهوری اسلامی ایران در منطقه متاسفانه بی‌اندازه «تکراری و ملال انگیز» شده است.

قاسمی در ادامه به سعودی‌ها توصیه کرد که در رفتار خود در منطقه تجدیدنظر جدی کنند و ضروری است «تعقل جایگزین توهم شود.»به گزارش «ایسنا» بهرام قاسمی افزود: «حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه و حمایت معنوی و سیاسی از مردم بی‌گناه برخی کشورهای اسلامی منطقه که دستخوش توحش و خشونت افسارگسیخته گروه‌های تروریستی - تکفیری شده‌اند، در راستای حفظ ثبات و امنیت منطقه و جهان است و انتظار آن است که تمامی کشورهای منطقه با رویکردی مثبت و اقدامات عملی و سازنده در جهت بازگشت امنیت و آرامش و ممانعت از کشتار بیشتر مردم بی‌گناه تلاش کنند.» سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: «امروز بیش از هر زمانی واقعیات پنهان منطقه و عوامل اصلی بی‌ثباتی و ناامنی برای افکار عمومی آشکار شده است و فرافکنی و قلب حقایق موجود قادر نیستند همچون گذشته وجدان‌های بیدار و آگاه را فریب دهند.» به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، کشوری که باید رویکرد نادرست و غیرسازنده‌اش را در منطقه و جهان تغییر دهد، دولت سعودی است و باید این کشور ضمن قطع حملات نظامی خود علیه زنان و کودکان بی‌دفاع یمن از اقدامات غیراصولی و حمایت از گروه‌های تروریستی در کشورهای منطقه به‌ویژه سوریه دست بردارد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه اعلام کرد: «برای جمهوری اسلامی ایران امنیت در منطقه، ریشه‌کن کردن تروریسم، حفظ تمامیت ارضی کشورها و اتحاد جهان اسلام و صلح و ثبات و جلوگیری از تهدید دشمنان مشترک جهان اسلام بیش و پیش از هر چیز در اولویت نخست قرار دارد.» بهرام قاسمی در نهایت تاکید کرد که بهتر است عربستان در رفتار خود در منطقه تجدیدنظر جدی کند و ضروری است تعقل جایگزین توهم شود.

معرکه جدید عربستان علیه ایران

از سوی دیگر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اخیرا عربستان با کمک رژیم صهیونیستی و منافقین می‌خواهند معرکه‌ای را در پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی به راه بیندازند. محسن رضایی در جمع دانشجویان بسیجی استان فارس افزود:« دوستان ما در دولت، وقت را از دست ندهند مثل کنفرانس کشورهای اسلامی نشود، آنها می‌خواهند علیه ما قطعنامه بگیرند، حقوق بشر هم مانند پرونده هسته‌ای به یک ماجرای جدید تبدیل می‌شود که در این کارزار جنگ ما جنگ ارزش‌ها است.»رضایی همچنین درخصوص روابط تهران و ریاض گفت: «رابطه ما روزبه‌روز دارد بدتر می‌شود و آنها می‌خواهند همه پل‌ها را خراب کنند. به‌طور دیوانه‌وار دارند این پل‌ها را خراب می‌کنند، گویی می‌خواهند به سمت جنگ پیش بروند. قریب ۴۰۰ هزار عرب به سارایوو رفته‌اند تا از جنگ عربستان و ایران فرار کنند. این وضعیت به سمت دیپلماسی و صلح نیست و به‌طرف جنگ می‌روند. تصور غلطی دارند که فکر می‌کنند جنگ در خلیج‌فارس خواهد بود و ایرانی‌ها با آمریکایی درگیر خواهند شد. فکر نکرده‌اند که ما حساب این کارها را کرده‌ایم و آمریکا و توانایی‌هایش را دیده‌ایم.»