چرایی سفیر نشدن امیرعبداللهیان در عمان از زبان یک منبع آگاه

گروه دیپلماسی: یک منبع نزدیک به معاون سابق وزیر امور خارجه گفت حسین امیرعبداللهیان چند هفته قبل از اعزام به عمان به محمدجواد ظریف اعلام کرده بود که در شرایط کنونی قادر به انجام مسوولیت در خارج از کشور نیست. این منبع نزدیک به معاون سابق وزیر امور خارجه، با رد و کذب عنوان کردن برخی از اخبار و اظهارنظرها مبنی‌بر اینکه حتی بلیت سفر امیرعبداللهیان به عمان نیز تهیه شده بود، اما او در دقایق آخر اعلام کرده که قصد ندارد، مسوولیت سفارت ایران در این کشور را بر عهده بگیرد، به «ایسنا» گفت: «او از چند هفته قبل از اعزام به عمان، به وزیرخارجه اعلام کرده بود که در شرایط کنونی قادر به انجام مسوولیت در خارج از کشور نیست.»

بعد از انصراف حسین امیرعبداللهیان از پذیرش مسوولیت سفارت ایران در عمان، اکنون وزارت امور خارجه در حال انجام بررسی‌های لازم جهت معرفی و انتخاب گزینه جدیدی برای تصدی مسوولیت سفارت ایران در این کشور عربی است.

بازگشت سفیر ایران در عمان

با پایان ماموریت ۴ ساله علی‌اکبر سیبویه، سفیر ایران در عمان، سفارت ایران در کشور دوست و همسایه و متحد استراتژیک تهران در ساحل جنوبی خلیج‌فارس بی‌سفیر است و امورات سفارت توسط سرپرست موقت اداره می‌شود. بعد از بازگشت سیبویه و انصراف حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای سابق از پذیرش مسوولیت سفارت ایران در مسقط، هنوز گزینه جدیدی برای تصدی سفارتخانه ایران در مسقط به مقامات این کشور معرفی نشده است.

اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری محمود‌آل‌سعید، معاون نخست‌وزیر در امور کابینه عمان در دیداری به نمایندگی از سلطان «قابوس» پادشاه این کشور، از علی‌اکبر سیبویه، سفیر ایران در مسقط به مناسبت پایان دوره مسوولیتش در این کشور عربی قدردانی و به پاس تلاش‌های سیبویه برای ارتقای همکاری‌ها بین دو کشور دوست و همسایه، به او نشان «نعمان» داده شد. سفیری که از سال ۱۳۹۱ جانشین حسین نوش‌آبادی، سخنگوی کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفارتخانه شده بود.

چند دلیل

چند روز پس از انتشار این خبر برخی از رسانه‌ها در خبری نوشتند که سفیر ایران در عمان با پایان مسوولیتش به تهران بازگشته است. در همان مقطع از سوی برخی از مقامات دیپلماتیک اعلام شد که جانشین وی نیز به مقامات عمانی معرفی شده و مقامات این کشور نیز فرد معرفی شده را مورد تایید قرار داده‌اند و مراحل اداری و دیپلماتیک این موضوع در حال انجام است و این فرد کسی جز حسین امیرعبداللهیان، معاون وقت عربی و آفریقای وزیرخارجه نبود. در حالی که این انتظار وجود داشت به‌زودی این دیپلمات ارشد از دفتر خود در ساختمان سی تیر خداحافظی کرده و به مسقط برود، در روز ۲۹ خرداد خبری منتشر شد مبنی بر اینکه او به‌عنوان مشاور وزیرخارجه منصوب شده است.

فردای آن روز «ایسنا» به همراه برخی دیگر از رسانه‌ها به نقل از یک منبع مطلع در وزارت خارجه اعلام کرد «حسین امیرعبداللهیان به‌عنوان سفیر جدید ایران در عمان برگزیده شده و تمامی مراحل معرفی و تایید او به‌عنوان سفیر جدید ایران در عمان طی شده است اما با توجه به بروز مشکلات غیرمترقبه شخصی و خانوادگی برای وی این انتصاب در دقایق آخر منتفی شده است.»

برخی کارشناسان دلیل نرفتن حسین امیرعبداللهیان به مسقط را به برکناری او از معاونت عربی و آفریقای وزارت‌خارجه مرتبط می‌دانند که از مدت‌ها پیش زمزمه این تغییر در وزارت‌خارجه مطرح بود. از آن تاریخ تاکنون، فرد جدیدی به‌عنوان جایگزین حسین امیرعبداللهیان به مقامات کشور عمان برای تصدی مسوولیت سفارت ایران در این کشور عربی معرفی نشده و در عین حال که گزینه‌هایی در این زمینه مطرح هستند، ولی به نظر می‌رسد دستگاه سیاست خارجی کشور تاکنون به گزینه نهایی جهت معرفی به مقامات عمانی نرسیده است. ذکر این نکته هم لازم است که همچنان عکس علی‌اکبر سیبویه به‌عنوان سفیر ایران در عمان در سایت سفارت ایران در مسقط قرار دارد.

طولانی شدن فرآیند معرفی سفیر جدید در شرایطی است که بارها مقامات ایران بر اهمیت روابط استراتژیک تهران و مسقط تاکید کرده‌اند و شاید بتوان گفت از بین ۶ کشور حاشیه خلیج‌فارس، عمان از معدود کشورهایی است که سطح روابط دوستانه‌اش با ایران را با وجود فشارهای عربستان کاهش نداده است و از ظرفیت مناسب و بالایی برای وساطت میان ایران و کشورهای این منطقه و حتی فراتر از آن برخوردار است. چنانکه در مقاطعی شاهد وساطت مقامات عمانی بین ایران و آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی در ارتباط با برخی از پرونده‌های مهم و حساس بوده‌ایم.