گروه دیپلماسی: فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه به رویارویی اخیر قایق‌های تندروی ایرانی با نیروی دریایی آمریکا در آب‌های خلیج‌فارس واکنش نشان داد و مدعی شد که این اقدامات «نگران‌کننده» است و می‌تواند منجر به بروز یک درگیری خطرناک شود. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال ژوزف ووتل، مسوول فرماندهی مرکزی آمریکا و فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه سه‌شنبه شب در پنتاگون در جمع خبرنگاران نگرانی اصلی در این خصوص را «خطای محاسباتی» عنوان کرد و مدعی شد: «من نگران این فعالیت‌های تحریک‌آمیز نیروهای ایرانی هستم که سعی می‌کنند ما را امتحان کنند.» او در ادامه ادعاهای خصمانه خود گفت: «آنچه از ایرانی‌ها شاهد هستیم این است که این اقدامات مسوولانه نیست، بلکه تحریک‌آمیز و در برخی موارد غیرایمن است.

چنین فعالیت‌هایی می‌تواند منجر به شکل‌گیری وضعیتی شود که ما دیگر قادر به کاهش به موقع تنش‌ها پیش از وقوع حادثه نباشیم.» این ژنرال آمریکایی با مقصر جلوه دادن نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای این مساله مدعی شد: «من در ذهن نیروهای سپاه نیستم؛ اما می‎دانیم که ایران تلاش می‌کند نفوذ خود و اختیاراتش را در منطقه افزایش دهد و این کار را با اقدامات غیر ایمن و غیرحرفه‌ای انجام می‌دهند که در درازمدت علیه اهداف‌شان خواهد بود.» ووتل در ادامه با پیش گرفتن لحنی تهدیدآمیز گفت که اگر ایرانی‌ها باز هم بخواهند نیروهای آمریکایی را امتحان کنند، این نیروها به اقدامات آنها پاسخ خواهند داد و از خود و متحدانشان دفاع خواهند کرد. او هم‌چنین از عملکرد تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در مواجهه با این مسائل تشکر و قدردانی کرد و آن را حرفه‌ای دانست. مقامات نظامی آمریکا روز پنج‌شنبه گذشته اعلام کردند که قایق‌های تندروی ایرانی در خلیج‌فارس تا نزدیکی ناو آمریکایی آمده‌اند که موجب نگرانی نیروها شده و آنها مجبور شده‌اند برای هشدار به ایرانی‌ها سه گلوله شلیک کنند. تاکنون مسوولان رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پاسخی به این ادعاهای مقامات نظامی آمریکا نداده‌اند؛ اما حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی در پاسخی غیر مستقیم به این ادعاهای آمریکا گفته است که نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران به‌صورت قاطعانه با هرگونه تجاوز و ورود به حریم دریایی ایران مقابله می‌کنند. سردار دهقان در توضیح علت نزدیک شدن قایق‌های تندروی ایرانی به سمت ناوشکن آمریکایی گفت: «تامین امنیت در ایران و خلیج‌فارس برعهده واحدهای دریایی ایران است؛ بنابراین این نیروها موظف هستند بر تردد و اقدامات شناورهای بیگانه در منطقه نظارت داشته باشند. این شناورها همواره در حال رصد و گشت آب‌های سرزمینی ایران هستند. اقدامی که برای این شناورها طبیعی، واقعی و مستمر است. » او تاکید کرد که اگر ناوگان آمریکایی وارد حوزه آبی ایران شود، قطعا اخطار خواهد گرفت. به او تکرار خواهیم داد و اگر جنبه‌ای از تجاوز به آب‌های ما تلقی شود با آنها مقابله خواهیم کرد.

افزایش ۲ برابری تقابل‌ها

از سوی دیگر مقامات نظامی آمریکا مدعی شده‌اند که در هفته‌های اخیر بیش از ۲۰ مورد اقدام غیرایمن و غیرحرفه‌ای از سوی واحدهای گشتی ایران در خلیج‌فارس را ثبت کرده‌اند. به ادعای منابع آمریکایی در سال جاری میلادی مواجهه واحدهای گشتی سپاه با ناوهای آمریکایی در خلیج‌فارس نزدیک به دو برابر افزایش داشته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز یک مقام نظامی آمریکایی از دو برابر شدن تقابل‌های کشتی‌های آمریکایی و ایرانی در خلیج‌فارس در ۶ ماه نخست ۲۰۱۶ میلادی خبر داد. این مقام نظامی آمریکایی که نامش فاش نشده است، ادعا کرد: «تعداد حوادث ناامن بین کشتی‌های ایرانی و آمریکایی در خلیج‌فارس طی ۶ ماه نخست ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، دو برابر افزایش یافته است.»

گزارش رویترز از روش تاکتیکی ایران

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز در گزارشی به حوادث رویارویی قایق‌های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با کشتی‌های آمریکایی پرداخت و نوشت: «این حوادث یک نگاه اجمالی را به نوع روشی که تهران ممکن است در جریان یک درگیری به‌کار بگیرد، نشان داد.» به گزارش «ایسنا» در بخشی از گزارش رویترز آمده است: «هفته گذشته ۴ مرتبه قایق‌های تندروی ایران، ۴ کشتی آمریکایی را که در حال گشت‌زنی در خلیج فارس بودند، به ستوه در آوردند. این اتفاقات با اینکه شدید بود، اما بدون خونریزی پایان یافت.» این گزارش به برتری تسلیحاتی آمریکا اشاره کرده و نوشته است: «برای ده‌ها سال نیروهای ایران تاکتیک حمله گروهی رابه کار گرفته‌اند که می‌تواند برتری تکنولوژیک آمریکا را کاهش دهد. به جای رویارویی مستقیم با آمریکا، ایران تعداد زیادی از سیستم‌های نسبتا غیرپیشرفته را در زمین، دریا و هوا مستقر می‌کند. پنتاگون کاملا از خطر وضعیت حمله گروهی ایران آگاه است و برای مقابله با آن سلاح‌های جدیدی را از جمله موشک‌های کوچک هدایت شونده دقیق و حتی لیزر ابداع می‌کند.» براساس این گزارش، به‌طور خاص، نیروی دریایی ایالات متحده نسبت به برخورد (نیروهای ایرانی) با تمپست دچار هیجان و اضطراب شده است. بیل اربن، سخنگوی ناوگان پنجم ایالات متحده در این باره گفت:‌ «این وضعیت به‌طور چشمگیری خطر برخورد را افزایش داد و قایق ایرانی از انجام مانور امن طبق قوانین بین‌المللی به‌رغم درخواست‌ها و هشدارهای متعدد از طریق رادیو و هشدارهای سمعی و بصری توسط هر دو کشتی آمریکا خودداری کرد.»