گروه خبر: مراجع قم طی روزهای اخیر میزبان مقاماتی از دولت بوده‌اند. پس از محمود واعظی وزیر ارتباطات که هفته پیش رهسپار قم شد تا با مراجع تقلید دیداری داشته باشد، روز گذشته محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با جمعی از مراجع تقلید در قم دیدار و گفت‌وگو و گزارشی از عملکرد دولت به آنها ارائه کرد. نهاوندیان روز جمعه همزمان با هفته دولت برای دیدار با مراجع راهی قم شد. به گزارش خبرگزاری رسا، او ابتدا با حضرات آیات لطف‌الله صافی گلپایگانی، جعفر سبحانی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدجواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی دیدار و گفت‌وگو کرد. دیدارهایی که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. به گزارش «ایسنا» رئیس دفتر رئیس‌جمهوری همچنین عصر جمعه در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین و آیت‌الله مقتدایی، نایب رئیس حضور داشتند، شرکت کرد و با حضور در جلسه شورای مرکزی جامعه مدرسین به ارائه گزارش عملکرد دولت پرداخت.

سه آسیب جدی برای اقتصاد کشور

این دیدارها روز گذشته نیز ادامه داشت. محمد نهاودیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری دیروز در دومین روز سفرش به قم و در پنجمین روز از هفته دولت با دو تن از مراجع تقلید، حضرات آیات مکارم شیرازی و موسوی اردبیلی دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایرنا» نهاوندیان ابتدا با حضور در دفتر آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد. او سپس در دفتر آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی حضور یافت و با این مرجع تقلید دیدار کرد.آیت‌الله مکارم شیرازی، در این دیدار با ابلاغ سلام به رئیس‌جمهوری و تقدیر از تلاش‌های انجام شده توسط دولت در سه سال گذشته تصریح کرد: جامعه نیازمند تبیین تلاش‌ها و فعالیت‌های دولت است و حتما باید با راه‌های موثری این دستاوردها برای مردم گفته شود و اگر اقدام‌های دولت با سبک منظم و ادبیات روشن بیان شود آثار بیشتری در افکار عمومی خواهد داشت، البته این مساله به معنی نفی کلی مشکلات نیست.به گزارش «ایرنا» آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید همچنین تاکید کرد: سه معضل قاچاق، سود بانکی و پرداخت یارانه‌ها آسیب‌های جدی برای اقتصاد کشور هستند که اگر این سه مشکل حل شود، به‌طور حتم اقتصاد وضعیت بهتری خواهد داشت.او با تاکید برمقابله با پدیده شوم قاچاق خاطرنشان کرد: مساله مبارزه با قاچاق مساله فراقوه‌ای است و حتی مردم نیز باید در این موضوع در کنار دولت و سایر قوا به مقابله با آن بپردازند.این مرجع تقلید با تاکید بر جدیت مبارزه با قاچاق گفت: باید ریشه‌ها و منشأ اصلی این پدیده مورد شناسایی قرار بگیرد و برای افکار عمومی گفته شود که چه کسانی و گروه‌هایی این معضل را برای اقتصاد کشور به‌وجود آورده‌اند و برای مردم افشا شود که چه کسانی از این وضعیت منفعت می‌برند.

انتقاد از پرداخت یارانه

آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین با برشمردن سودهایی که در بانک‌ها پرداخت می‌شود، از آن به‌عنوان معضل جدی اقتصاد کشور نام برد و افزود: سیاست‌های بانک مرکزی و مصوبات آن باید از سوی همه بانک‌ها تبعیت شود و ضمانت اجرایی برای آن وجود داشته باشد، ولی متاسفانه هنوز عملی نشده است.وی اضافه کرد: سیاست غلط سال‌های گذشته در تبلیغات افسارگسیخته‌ای که در مورد پرداخت سود و گره زدن به اقتصاد کشور به فعالیت‌های بانکی به‌وجود آمد، باعث ایجاد مشکل اقتصاد کشور شده است لذا باید سود عقود شرعیه در بانک‌ها به شکل منطقی و به شیوه‌ای که بانک مرکزی تصویب می‌کند از سوی همه بانک‌ها تبعیت شود.وی به پرداخت غلط یارانه‌ها به همه مردم در سال‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: این برنامه اقتصادی از ابتدا غلط اجرا شد و این موضوع یکی از بزرگترین مشکلات را ایجاد کرده که حتی می‌تواند معضلات اجتماعی و فرهنگی هم به دنبال داشته باشد.آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: باید تجدید نظر جدی در این موضوع صورت بگیرد و ادامه این سیاست غلط اصلا منطقی و به نفع کشور نیست.

فیلتر شبکه‌های مجازی کارآیی ندارد

وی در پایان این دیدار با اشاره به تاثیرهایی که گسترش شبکه‌های مجازی بر فرهنگ و اعتقادات مردم دارد، تصریح کرد: امروز تنها با سیاست‌های انقباضی و فیلتر کردن شبکه‌های مجازی نمی‌توان مانع از آسیب‌های این فضا شد و چنین سیاست‌هایی امروز دیگر کارآیی ندارد و باید اقدامات اثباتی و ایجابی انجام داد و راهکار آن راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و ساخت نرم افزارهای داخلی و بومی است و ما گروهی را مامور کرده ایم که این کار را دنبال و به حل این مشکل کمک کنند.به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله مکارم شرازی پیش از این در دیدار با محمود واعظی، وزیر ارتباطات گفته بود: «با شنیدن گزارش‌های فضای مجازی نسبت به وضعیت جوانان کشور و تهاجم فرهنگی دشمن متاثر شدم، اما این درد بی‌درمان نیست، دولت از پهنای باندی که در اختیار تلگرام قرار می‌دهد درآمدزایی می‌کند؛ اما این درآمد ارزش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی را ندارد.» او همچنین توهین به مقدسات دینی و مراجع تقلید را یکی از آسیب‌های شبکه اجتماعی تلگرام توصیف کرده بود.

بررسی موضوع کنسرت‌ها

در همین حال نهاوندیان روز جمعه مهمان ویژه اولین جلسه شهریورماه شورای مرکزی جامعه مدرسین پس از تعطیلات مردادماه بود. جلسه‌ای که با حضور آیت‌الله یزدی و اعضای شورای مرکزی جامعه مدرسین برگزار شد. به گزارش «ایسنا» رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در این جلسه گزارشی از روند فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دولت و رویکردهای کابینه در رسیدن به اهداف برنامه‌های پیش رو را مطرح کرد.به گفته آیت‌الله سیدمحمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، این جلسه با حضور اکثریت اعضا برگزار شد و در این جلسه اعضای جامعه مدرسین نقطه نظرات خود را در مقام نقد و بررسی فعالیت‌های دولت بیان کردند.همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اعضای جامعه نظرات خود را درباره گزارش نهاوندیان مطرح کردند، افزود: در زمینه بررسی مسائل فرهنگی به موضوع کنسرت‌ها نیز اشاره شد.او تصریح کرد: رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین در این جلسه درباره ایجاد آرامش اقتصادی و اعتماد مردم در این زمینه صحبت کرد.

تقدیر از تلاش‌های دولت

همچنین محمد نهاوندیان روز جمعه با آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید دیدار کرد. به گزارش «ایرنا» آیت‌لله صافی گلپایگانی با تقدیر از تلاش‌های دولت و مسوولان گفت: دولت در مسیری که تاکنون پیموده موفقیت‌های زیادی به دست آورده است. وی تصریح کرد: من از فعالیت‌های دولت آگاهم و برای رئیس‌جمهوری و مسوولان دعا می‌کنم؛ باید باور داشت که وقتی قصد و نیت خیر و خدمت به خدا و مردم باشد، به‌طور حتم موفقیت، قرین راه خواهد بود.او با اشاره به آرامش موجود در جامعه افزود: تعادل در رفتار دولت و تعامل بین قوا و آرامشی که در اثر رفتار دولت در جامعه به‌وجود آمده، کاملا مشهود و عیان است و این موضوع از جمله دستاوردهای مهم دولت است.آیت‌الله صافی گلپایگانی با اشاره به مشکلاتی که دولت میراث دار آن بوده، گفت: مطمئنم که مردم می‌دانند و درک می‌کنند که دولت با چه مشکلاتی مواجه بوده و هست و دولت در مسیری که تا اینجا پیموده، موفقیت‌های زیادی به‌دست آورده است.این مرجع تقلید با اشاره به گزارش رئیس دفتر رئیس‌جمهوری از دستاوردهای دولت یازدهم اظهار کرد: حق این مردم و کشور، پیشرفت و ارتقای روزافزون است و امروز می‌توانیم ببینیم که اگر افراد عاقل، آگاه و متخصص، امور را در دست داشته باشند، موفقیت و پیشرفت دور از دسترس نخواهد بود.او همچنین با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی در کشور اظهار کرد: نیازهای فرهنگی جامعه به‌گونه‌ای است که باید برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های بیشتری انجام بگیرد.محمد نهاوندیان نیز با ارائه گزارشی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، بین‌المللی و فرهنگی، موفقیت‌های به دست آمده را ناشی از انسجام ملی و حمایت‌های مردم، ولایت فقیه و مراجع عظام تقلید دانست.همچنین به گزارش «ایرنا» در ادامه دیدارهای روز جمعه نهاوندیان با مراجع تقلید در قم وی با آیت‌الله سیدجواد شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران دیدار کرد. آیت‌الله شهرستانی با تشکر از تلاش‌های دولت، لزوم حفظ انسجام و وحدت جامعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز باید دولت، مرجعیت و مردم در کنار یکدیگر و در مسیر واحد حرکت کنند و در مقابل مشکلات و معضلات به‌صورت یکپارچه و متحد اقدامات مؤثری را انجام دهند.

فیلتر شبکه‌های اجتماعی کارآیی ندارد

فیلتر شبکه‌های اجتماعی کارآیی ندارد

فیلتر شبکه‌های اجتماعی کارآیی ندارد