رئیس دفتر رئیس‌جمهوری مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم در طول این سه سال فعالیت را در ۷ بند تشریح کرد. به گفته محمد نهاوندیان بازگشت به بازارهای جهانی نفت، افزایش ذخایر گندم، مثبت شدن تراز تجاری، بهبود رتبه کسب و کار، اتصال به شبکه ریلی بین‌المللی، ثبات در بازار ارز و جدیت در مبارزه با فساد اهم فعالیت‌های دولت در این سال‌ها بوده است.به گزارش «ایرنا» محمد نهاوندیان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به این دستاوردها گفت: پس از برداشتن تحریم‌های ناعادلانه، خادمین ملت در وزارت نفت توانستند تولید نفت را به بیش از یک میلیون بشکه افزایش دهند. همانگونه که در مذاکرات، حقوق هسته‌ای کشور به‌صورت عزتمندانه تامین شد، در صنعت نفت نیز تحمیل اراده محدودساز به شکست انجامید و به سرعت به بازارهای جهانی نفت بازگشتیم.

افزایش ذخایر گندم

سرپرست نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: تولید گندم در سه سال اخیر افزایش یافته است و ذخایر گندم بیش از ۷ ماه است؛ در حالی که در دوره‌های گذشته کمتر از ۲۰ روز بود. نهاوندیان گفت: این یعنی مقاوم شدن اقتصاد و دشمنان کمتر به دنبال ضربه زدن به اقتصاد کشور هستند. وی افزود: ایران توانست امنیت محصولات کشاورزی و غذایی خود را بالا ببرد.

تراز مثبت 4/ 3 میلیارد دلاری تجارت

وی ادامه داد: خوشبختانه بعد از یک دوره تلاش طولانی در سال‌های گذشته در زمینه تولید و صادرات، در ۴ ماه نخست امسال به تراز مثبت تجاری ۴/ ۳ میلیارد دلار رسیدیم. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: این در شرایطی بود که در حالت رکود صنعتی بودیم که از سال ۹۰ اتفاق افتاده بود، اما بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، کارخانه‌ها در حال شروع به‌کار هستند چون میزان سود تسهیلات کاهش یافته و به گزارش بانک مرکزی ۴۴ درصد میزان تسهیلات به کارخانه‌ها افزایش یافته است و در شرایط پس از برجام دیگر نیاز نیست که پول اضافه خرج کنیم و این یعنی اشتغال برای جوانان و اقدام و عمل.

بهبود رتبه ایران در بهبود محیط کسب و کار

نهاوندیان تصریح کرد: این افتخاری است که در فاصله سه سال گذشته رتبه ایران در شرایط محیط کسب و کار از ۱۵۲ به ۱۱۸ رسیده است و این نشان می‌دهد که حرکت در مسیر درست است و آینده مثبتی خواهیم داشت، ولی راه درازی در پیش داریم. وی با بیان اینکه مردم در شرایط تحریم و تولید صبر کردند و به دنبال صبر، تقوا در همه ابعاد ایجاد شده است، گفت: یکی از همین موارد تقوا، برخورد ریشه‌ای با مشکلات است و مسوولان این انتخاب را دارند که می‌توانند در برخورد با مشکلات برخورد نمایشی داشته باشند و به ظاهر مسکن ارائه دهند یا برخورد ریشه‌ای کنند تا به نسل‌های آینده خدمت کنند و بدانید اگر دولتی به اصلاح زیرساخت پرداخت، این یعنی تقوا.

اتصال به شبکه ریلی بین‌المللی

نهاوندیان همچنین گفت: صدها کیلومتر در فاصله سه سال گذشته خطوط ریلی کشور دو خطه شده و بهره‌وری خط تهران- مشهد سه برابر و تمامی خطوط جنوب بهینه شده‌اند و خطوط بین‌المللی به خطوط ایران برای اتصال به خطوط جهانی متصل شده‌اند.

ثبات در بازار ارز

نهاوندیان تصریح کرد: دولت توانست در بازار ارز ثبات ایجاد کند یعنی کسی که می‌خواهد در ایران سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند برای آینده اش تصمیم‌گیری کند.

برخورد ریشه‌ای با زیاده خواهی‌ها

وی همچنین با بیان اینکه برای مبارزه با رانت و فساد به‌خصوص در مساله حقوق‌های غیرعادلانه، دولت به‌صورت جدی به مقابله با آنها پرداخت اظهار کرد: دولت در آیین‌نامه اجرایی قانون بودجه سال ۹۵ این ریشه زیادی خواهی‌ها را که عبارت بود از تصمیم‌گیری ذی‌نفع‌ها را مسدود کرد. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ادامه داد: در لایحه‌ای که دولت در آینده‌ای نزدیک به مجلس ارائه می‌دهد، درباره این موارد تصمیم‌گیری و دستگاه‌های اجرایی را موظف خواهد کرد که حداقل و حداکثر حقوق‌های مدیران را در سایت‌های خود بگذارند و شفافیت ایجاد کنند که این یعنی برخورد ریشه‌ای.