گروه دیپلماسی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در راس هیاتی ۱۲۰ نفره به آمریکای لاتین سفر کرده است، شامگاه سه‌شنبه - روز چهارشنبه به وقت تهران - در سومین مرحله سفرش وارد کیتو پایتخت اکوادور شد. محمدجواد ظریف و هیات همراه در دو روز نخست سفر از کشورهای کوبا و نیکاراگوئه دیدن کردند. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در نخستین سفر رسمی خود در مقام وزیر امور خارجه به این کشورها، گسترش همکاری‌های اقتصادی به ویژه میان شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی را در حوزه‌های مختلف دنبال می‌کند.

طبق برنامه اعلام شده، سمینار اقتصادی مشترک ایران و اکوادور صبح امروز به وقت محلی با حضور ظریف و همتای اکوادوری او گشایش می‌یابد. دیدار‌های جداگانه با رافائل کورریا رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس و وزیر خارجه و امضای اسناد همکاری از دیگر بخش‌های سفر یک روزه ظریف به اکوادور است. اکوادور با حدود ۱۶ میلیون نفر جمعیت و ۲۸۳ هزار کیلومتر مربع مساحت در غرب آمریکای جنوبی و ساحل اقیانوس آرام واقع شده و با ۹۸ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، ۴ درصد تورم، ۴ درصد رشد اقتصادی و نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار صادرات و ۲۱ میلیارد دلار واردات سالانه، از شرایط اقتصادی رو به رشدی برخوردار است.واحد پول این کشور دلار آمریکا است. ظریف عصر پنج‌شنبه به وقت محلی به شیلی می‌رود و پس از آن راهی بولیوی و ونزوئلا می‌شود.

دیدار با دانیل اورتگا

همچنین وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر خود به نیکاراگوئه با رئیس‌جمهور این کشور آمریکای لاتین دیدار و گفت وگو کرد. به گزارش «ایسنا» مقارن شامگاه سه‌شنبه به وقت محلی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوا در فضایی صمیمی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که بیش از یک ساعت به طول انجامید، درخصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به تفصیل بحث و تبادل نظر شد. وزیر امور خارجه ایران پس از این ملاقات، ماناگوا را به مقصد کیتو، پایتخت اکوادور ترک کرد. در عین حال ظریف در جریان سفر به «ماناگوا» با حضور در پارلمان نیکاراگوئه دیدارهای جداگانه‌ای با نایب رئیس اول و هیات رئیسه مجلس و نیز رئیس و اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و این کشور آمریکای لاتین انجام داد. به گزارش «ایسنا» در این دیدارها بر گسترش روابط دوجانبه در همه سطوح و بخش‌ها به‌ویژه مناسبات پارلمانی تاکید شد. ظریف خطاب به اعضای پارلمان نیکاراگوئه گفت: «مردم ایران مقاومت دلیرانه دولت و ملت انقلابی نیکاراگوئه در مقابل فشارها و دخالت‌های خارجی را ارج می‌نهند.» او ابراز امیدواری کرد که روابط اقتصادی دوجانبه نیز پس از این سفر به سطح و عمق مناسبات سیاسی دو کشور برسد.