ایرنا: وزیرامورخارجه روز یکشنبه در آغاز سفر خود به ۶کشور آمریکای مرکزی و جنوبی، سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران را تقویت روابط مستحکم با کشورهای آمریکای لاتین در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی اعلام کرد. محمد جواد ظریف که پیش از ورود به کوبا، با خبرنگاران ایرانی همراه هیات در داخل هواپیما صحبت می‌کرد، گفت: «ایران روابط مستحکم و دیرینه‌ای با قاره آمریکا و کشورهای آمریکای لاتین داشته و مصمم است روابط و حضور سیاسی و اقتصادی خود را در این منطقه مهم جهان تقویت کند.»

او با اشاره به حضور ۶۰ تن از مسوولان و مدیران بخش خصوصی و ۲۰ تن از مدیران بخش‌های اقتصادی دولتی در ترکیب هیات همراه خود تاکید کرد: «ترکیب هیات نشانگر اهمیتی است که هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با آمریکای لاتین قائل است.» ظریف گفت: «بخش‌های خصوصی و دولتی ایران در سال‌های گذشته، پروژه‌های مختلفی را در کشورهای آمریکای لاتین اجرا کرده‌اند و علاوه بر آن، جمهوری اسلامی ایران با قریب به اتفاق کشورهای این منطقه روابط سیاسی دارد.»او تاکید کرد: «میزان سفارتخانه‌های ایران در آمریکای لاتین حتی نسبت به کشورهای آسیایی بیشتر است. ایران در ۱۱ کشور از ۲۰ کشور آمریکای لاتین سفارتخانه فعال دارد.»

ظریف ابراز امیدواری کرد که با انجام این سفر، روابط خوب سیاسی و ارتباطات اقتصادی موجود میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین تقویت و زمینه همکاری و مناسبات گسترده‌تر بخش‌های خصوصی دو طرف فراهم شود. وزیر امورخارجه در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد که ایران در کنار دولت و ملت کوبا است. او گفت: «در زمینه سیاسی نیز در آستانه برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ونزوئلا در ماه آینده، هماهنگی خوبی میان ایران و کوبا برای برگزاری موفق این اجلاس وجود دارد.»