گروه دیپلماسی: در ادامه همکاری‌های منطقه‌ای سه‌جانبه مسکو، تهران و آنکارا که به باور کارشناسان حکایت از شکل‌گیری یک اتحاد برای تغییر معادلات میدانی در سوریه دارد، رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که وزیر خارجه این کشور در سفری غیرمنتظره به تهران سفر کرده است. خبرنگار «سی‌ان‌ان ترک» اما می‌گوید که او روز پنج‌شنبه به تهران سفر کرده و همان روز به ترکیه بازگشته است. روزنامه وطن ترک نیز گزارش داد که چاووش اوغلو روز پنج‌شنبه به تهران سفر و با مقامات ایرانی درباره مسائل مختلف به‌ویژه پرونده سوریه گفت‌وگو و رایزنی کرده است.

همچنین یک روز قبل از این سفر، استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان برای حمله به موضع تروریست‌ها در سوریه، توجهات منطقه‌ای و بین‌المللی را به خود اختصاص داد و بسیاری از رسانه‌ها از آن به‌عنوان اوج همکاری‌های تهران-مسکو که اینک ترکیه نیز به آن اضافه شده است، یاد کردند. در چارچوب این رفت و آمدهای دیپلماتیک، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران هفته گذشته به آنکارا سفر کرد و با مولود چاووش اوغلو و همچنین رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه دیدار و رایزنی کرد. این اولین سفر یک مقام ایرانی به ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور بود. پیش از این برخی رسانه‌ها از احتمال سفر اردوغان به تهران در آینده نزدیک خبر داده‌اند. هفته گذشته نیز رئیس‌جمهوری ترکیه به مسکو سفر و با ولادیمیر پوتین دیدار و رایزنی کرد. تحولی که علاوه بر رفع تنش‌ها بین دو کشور، حکایت از تغییر نگاه آنکارا به تحولات منطقه، به‌خصوص بحران سوریه دارد.

برای بحث در مورد سوریه به تهران رفتم

همزمان با این اخبار، وزیر خارجه ترکیه ضمن تایید سفرش به تهران گفت: ایران و ترکیه موضوعات مشترک زیادی برای بحث دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه که به هند سفر کرده، تایید کرد که روز پنج‌شنبه در سفر به تهران، با مقامات ایرانی در مورد سوریه مذاکره کرده است. اوبه شبکه تی‌آرتی گفت: «ما باید تلاش‌هایمان را افزایش دهیم. هرچه زمان می‌گذرد، مساله (سوریه) عمیق‌تر می‌شود. به همین دلیل به تهران سفر کردم.»

چاووش اوغلو با بیان اینکه در شب کودتا در ترکیه، ایران به‌طور کامل از دولت قانونی این کشور حمایت کرد، گفت مسائل مختلفی از جمله سوریه، یمن، عراق و موضوعات منطقه‌ای دیگری وجود دارد که تهران و آنکارا در حال بحث در مورد آنها هستند.» همچنین بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه با تایید سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران اعلام کرد: چاووش اوغلو به منظور پیگیری تفاهمات و رایزنی های به عمل‌آمده میان دو کشور در سفر هفته گذشته دکتر ظریف به آنکارا روز پنج‌شنبه سفرکوتاهی به تهران داشت و با وزیر امور خارجه کشورمان رایزنی و در مورد آخرین تحولات منطقه و روابط دوجانبه بحث و گفت‌وگو کرد. بهرام قاسمی ابراز کرد: «مذاکرات دو وزیر خارجه در تهران به مدت پنج ساعت به طول انجامید.»

پیشتر وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود که حل‌وفصل بحران سوریه و دستیابی به ثبات مطمئن و پایدار در این کشور بدون روسیه و ایران امکان‌پذیر نیست. مولود چاووش اوغلو، در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» با تاکید بر محال بودن حل و فصل بحران سوریه بدون حضور روسیه و ایران گفت: «ما بارها و حتی در دوره تیرگی روابط با روسیه گفته‌ایم که بدون روسیه امکان دستیابی به راه‌حلی پایدار و مطمئن ممکن نیست. این موضوع در مورد ایران هم صادق است و ما به‌دنبال تقویت تعامل و همکاری با این کشور در این راستا هستیم.» میخائیل بوگدانف نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه نیز در سفر اخیرش به تهران، از احتمال برگزاری نشست‌هایی سه‌جانبه میان ایران، روسیه و ترکیه برای حل مشکلات منطقه‌ای از جمله سوریه خبر داد. همزمان حسین جابری انصاری معاون عربی-آفریقای وزارت خارجه ایران با اشاره به همکاری‌های در حال وقوع بین سه کشور، از احتمال سفر به مسکو و آنکارا خبر داده بود.