گروه دیپلماسی: محمدجواد ظریف با حضور در کمیسیون سیاست خارجی به سوالات نمایندگان پاسخ داد. سخنگوی این کمیسیون با بیان اینکه هشت سوال از وزیر امور خارجه پرسیده شد، گفت نمایندگان از پاسخ دو سوال قانع شدند، چهار سوال پاسخ قانع‌کننده دریافت نکردند و بررسی دو سوال منوط به ارائه گزارش و جلسات بیشتر شد. به گزارش «ایسنا» سیدحسین نقوی‌حسینی با اشاره به نشست روز سه‌شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: «محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای پاسخ به سوالات نمایندگان، در نشست حاضر شد و کریمی‌قدوسی سوالات خود را مطرح کرد. سوال اول وی پیرامون حق‌السهم آب هریرود به ایران و استان خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهد بود.» نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «کریمی‌قدوسی با اشاره به اهمیت موضوع، سوال کرد که حوزه دیپلماسی چه اقدامی در جهت احقاق حقوق ملت ما کرده است؟» حسینی با بیان اینکه عراقچی و قشقاوی وزیر امور خارجه را همراهی می‌کردند، افزود: «وزیر توضیح داد که موضع آب‌های مرزی ایران و افغانستان همیشه در دستورکار دستگاه دیپلماسی بوده و حقابه ایران از هریر رود و هیرمند از طرف وزارت خارجه پیگیری شده است.» ظریف گفت: «جمهوری اسلامی در حمایت از افغانستان از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و در حال حاضر موضوعات مختلفی را با افغانستان مذاکره می‌کنیم که آب یکی از آنهاست، بین ایران و افغانستان هیچ‌گونه توافقی بر سر هریر‌رود تاکنون صورت نگرفته است.»

گزارش نخست برجام

این نماینده با بیان اینکه سوال دوم کریمی‌قدوسی در این باره بود که گزارش اول سه ماهه وزارت خارجه به کمیسیون براساس واقعیات نبود، افزود: «برای مثال موارد متعدد نقض برجام هیچ کدام به‌طور شفاف مطرح نشده است در لغو تحریم‌ها نیز به واقعیت‌ها اشاره نشده و عدم لغو تحریم‌ها مورد بررسی و گزارش قرار نگرفته است.» نقوی‌حسینی گفت: «ظریف در پاسخ گفت گشایش‌ها و مشکلاتی که در گزارش آمده، حاصل گزارش‌هایی است که دستگاه‌ها برای وزارت خارجه ارسال کرده‌اند. ما صادقانه تلاش کردیم گزارش واقعی به کمیسیون بدهیم. با این حال کریمی‌قدوسی از پاسخ ظریف به سوال دوم قانع نشد.»

پیگیری حادثه منا

او ادامه داد: «سوال سوم کریمی‌قدوسی در مورد برخورد و پیگیری دستگاه دیپلماسی نسبت به حادثه منا و شهادت حجاج ایرانی بود. وی معتقد بود که برخورد و پیگیری‌ها انقلابی و قوی نبوده است. ظریف گفت: «تلاش‌ها و اقدامات دستگاه دیپلماسی با موضوع شهادت حجاج در منا در همه ابعاد پیگیری شد، واقعه بسیار خوب در عرصه‌های بین‌المللی تبیین شد، حق و حقوق اتباع کشورمان دنبال شد و با همان قوت و قدرت دنبال می‌شود. بر همین اساس کریمی‌قدوسی از پاسخ وزیر امور خارجه قانع شد.»

طرح هولوکاست نفعی ندارد

نقوی‌حسینی با بیان اینکه کریمی‌قدوسی سوال کرد که چرا مواضع وزارت خارجه در ارتباط با نمایشگاه مربوط به هولوکاست منفی بوده است، گفت: «ظریف در جواب عنوان کرد که من همیشه معتقد بودم و هستم که طرح این موضوع نفعی برای جمهوری اسلامی نداشته و فقط زمینه بهانه‌گیری و اخاذی رژیم صهیونیستی از غربی‌ها را فراهم می‌کند. در ارتباط با این نمایشگاه بدون هماهنگی با وزارت خارجه برگزار شد، بنده گفتم این اقدام یک اقدام غیردولتی است و بنده هم در آن شرکت نمی‌کنم. نمایشگاه کار سازمان‌های مردم نهاد بوده و نیازی به حضور دولتی‌ها نداشت. البته موضع بنده راجع برگزاری نمایشگاه منفی است و الان هم اعلام می‌کنم و به‌عنوان یک کارشناس، طرح هولوکاست را به ضرر رژیم صهیونیستی نمی‌دانم.» نقوی‌حسینی عنوان کرد با این حال کریمی‌قدوسی از پاسخ وزیر قانع نشد.

تغییر معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه

این نماینده با بیان اینکه سوال پنجم کریمی‌قدوسی در مورد علت تغییر معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه بود و گفت این جابه‌جایی در شرایط حساس صورت گرفته که جای سوال دارد، ابراز کرد: «ظریف در توضیح این جابه‌جایی بیان کرد که اینکه گفته می‌شود تغییر معاون وزیر خارجه تحت فشار خارجی صورت گرفته، تهمت و توهین به وزارت خارجه و حتی نظام جمهوری اسلامی است و هیچ کسی یا کشوری جرات ندارد چنین مساله‌ای را با وزیر خارجه جمهوری اسلامی مطرح کند. اما باز هم کریمی‌قدوسی از پاسخ وزیر قانع نشد.»

همایش منافقین در فرانسه

نقوی‌حسینی گفت: «در ادامه جلسه سوال قاضی‌پور نماینده ارومیه از وزیر امور خارجه مطرح شد، سوال وی این بود که چرا دستگاه دیپلماسی با موضوع برگزاری همایش منافقین در فرانسه با این کشور و سایر کشورهایی که در این همایش حضور داشته و علیه ایران صحبت کردند برخوردهای لازم صورت نداد.» او ادامه داد: «وزیر امور خارجه گفت که این سیرکی که منافقین هر سال برگزار می‌کنند، با پول عربستان سعودی و جمع شدن آدم‌های بی‌هویت شکل می‌گیرد و ما همه نوع برخوردهای لازم حقوقی و دیپلماتیک را کرده‌ایم و ادامه خواهیم داد.» قاضی‌پور افزود: «پس وزارت خارجه از اقدامات خود گزارش دهد تا بعد بگویم قانع شدم یا نه.»