دنیای اقتصاد: روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در رتبه‌بندی برترین روزنامه‌های سراسری کشور که از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در ۶ ماه دوم سال گذشته انجام شده است، پس از روزنامه همشهری در رتبه دوم قرار گرفت. در این رتبه‌بندی که هر سال در دو بازه زمانی شش ماهه انجام می‌شود، روزنامه‌های کشور براساس شاخص‌های حرفه‌ای محتوایی،‌ سازمانی، مدیریتی و آموزشی مورد سنجش قرار می‌گیرند. روزنامه «دنیای‌اقتصاد» همچنین در این رتبه‌بندی با کسب ۶۸/ ۸۱ امتیاز عنوان برترین روزنامه خصوصی کشور را نیز به خود اختصاص داده است.

نتایج تازه‌ترین رتبه‌بندی روزنامه‌های سراسری کشور که براساس عملکرد آنها در ۶ ماه دوم سال گذشته محاسبه شده است، عصر روز گذشته در سایت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد منتشر شد. براساس این رتبه‌بندی روزنامه «دنیای اقتصاد» با کسب ۶۸/ ۸۱ امتیاز از مجموع ۱۰۰ امتیاز به‌عنوان برترین روزنامه خصوصی کشور و دومین روزنامه سراسری برتر ایران پس از روزنامه همشهری معرفی شده است. روزنامه همشهری با ۵/ ۸۵ امتیاز در صدر روزنامه‌های سراسری است و پس از این روزنامه و دنیای اقتصاد، روزنامه ایران با ۶/ ۸۰، خراسان با ۲۲/ ۸۰ ، خبر ورزشی با ۳۶/ ۷۹، جام جم، با ۴۶/ ۷۷، اطلاعات با ۹۴/ ۷۰، کیهان با ۷۰، شرق با ۶/ ۶۸ و اعتماد با ۵۴/ ۶۷ امتیاز در رده‌های سوم تا دهم قرار گرفته‌اند. این در حالی است که در رتبه‌بندی روزنامه‌های خصوصی پس از «دنیای اقتصاد»، خبر ورزشی، شرق و اعتماد، روزنامه‌های آفتاب یزد با ۲/ ۶۳، آرمان امروز با ۰۴/ ۶۳، جمهوری اسلامی با ۶۳، هفت صبح با ۹۸/ ۶۲، فرصت امروز با ۶۳/ ۶۱ و جهان اقتصاد با ۳۴/ ۶۱ امتیاز در رده‌های پنجم تا دهم قرار دارند. روزنامه «دنیای اقتصاد» همچنین در رتبه‌بندی روزنامه‌های اقتصادی نیز با ۲۰ امتیاز اختلاف نسبت به رتبه دوم، در صدر قرار گرفته است. این در حالی است که روزنامه انگلیسی زبان Financial Tribune از روزنامه‌های زیرمجموعه گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» نیز با ۴۶/ ۵۱ امتیاز در رده پنجم روزنامه‌های برتر اقتصادی کشور قرار دارد. در این رتبه‌بندی که هر ۶ ماه یک بار از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد انجام می‌شود، ۱۲۰ روزنامه سراسری و منطقه‌ای براساس طیف وسیعی از شاخص‌های محتوایی، ‌سازمانی، مدیریتی و آموزشی مربوط به فعالیت‌های روزنامه‌نگاری طراحی و مورد سنجش قرار گرفته‌اند. بنابر اعلام اداره ‌کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، در اجرای طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها ابتدا در هیات ارزیابی، خوداظهاری روزنامه‌ها بررسی و نتایج اولیه به نشانی الکترونیکی آنها (موجود در سامانه جامع رسانه‌های کشور) ارسال شد سپس هیات تجدیدنظر پس از رسیدگی به اعتراضات، جمع‌بندی نهایی را ارائه داد.

این اداره کل همچنین اعلام کرد مرحله بعدی که طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها در پاییز ٩٥ و مطابق دستورالعمل و شاخص‌هایی که در شهریورماه جاری اعلام می‌شود، اجرا خواهد شد. نتایج این مرحله در بهمن‌ماه ٩٥ منتشر می‌شود و روزنامه‌هایی که رتبه و امتیاز خود را در شناسنامه روزنامه درج کرده باشند، مشمول دریافت ٢ امتیاز تشویقی خواهند شد. یادآور می‌شود تخصیص آگهی‌های دولتی، یارانه و سایر تسهیلات اعطایی به روزنامه‌ها براساس نتایج رتبه‌بندی تعیین خواهد شد. این نخستین بار است که دولت‌ها سعی کرده‌اند تا براساس نظم سازمانی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاری، ‌آگهی‌های دولتی را میان روزنامه‌ها تقسیم کنند. روزنامه «دنیای اقتصاد» در دو سال گذشته به ترتیب به‌عنوان برترین روزنامه خصوصی و دومین روزنامه سراسری برتر کشور انتخاب شده بود.