روایت روحانی از دغدغه سرمایه‌گذاران در پسابرجام عکس: President.ir

گروه خبر: سفر دو روزه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته با سخنان مهم او در دفاع از برجام و دستاوردهای آن پایان یافت. او برای اولین‌بار طی یک سالی که از اجرایی شدن برجام می‌گذرد، دستاوردهای برجام را در ۵ حوزه مختلف اقتصادی و استفاده از سیستم بانکی و سرمایه‌گذاری، اثرات اجتماعی (کشاورزی، پزشکی، اجتماعی)، صنایع دفاعی و امنیتی کشور و ارتقای سطح دیپلماسی و سیاسی در دوران پسابرجام به‌طور جدی برای مردم تشریح کرد.او پیش ازاین نیز بارها دستاوردهای برجام را برای مردم بازگو کرده بود، اما روز گذشته در دومین روز از سفرش به استان کهگیلویه و بویراحمد در جلسه شورای اداری استان تلاش کرد تا به‌نوعی دیگر این دستاوردها را برای مردم تشریح کند.شاید از این‌رو که او و برجام این روزها بیش از گذشته زیر تیغ منتقدانشان قرار گرفته‌اند، به همین دلیل رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید ثمرات برجام در بخش‌های مختلف برای مردم بازگو شود، تاکید کرد: ملت ما باید بداند که دولت چه اقدام عظیمی را در این عرصه انجام داده است. او تاکید کرد: باید بدانیم که به غیر از بازگشایی ال‌سی و آزاد شدن پول‌ها و فروش نفت، در برجام کارهای بزرگ‌تری هم صورت گرفته است.

لغو 12 قطعنامه در یک روز

اولین بخش از سخنان روحانی در تشریح برجام به حوزه فناوری هسته‌ای و دستاوردهای آن اختصاص داشت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری در این بخش از سخنانش، حل موضوع پی‌ام‌دی و پذیرفتن آن از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را شبیه یک معجزه توصیف کرد که هیچ‌کس آن را باور نمی‌کرد.اوباتاکید بر اینکه برجام تنها به معنای رفع تحریم‌ها نیست، افزود: تاکیدم از ابتدای مذاکرات به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این بود که باید مبانی تحریم مانند پی‌ام‌دی در این مذاکرات از بین برود که این موضوع با گزارشی از سوی آژانس مبنی بر اینکه هیچ سوالی درخصوص فعالیت هسته‌ای ایران وجود ندارد، برطرف شد.به گزارش «ایرنا» روحانی گفت: هیچ دانشمند هسته‌ای ایران مورد توهین قرار نگرفت و کسی نتوانست از یک دانشمند هسته‌ای درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران سوالی بپرسد. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، روحانی گفت: کره‌جنوبی که آمریکا را نیز حامی خود داشت، بهای زیادی پرداخت کرد و عده زیادی از آدم‌های آنها را برای همین موضوع زندانی کردند، در حالی که ما اجازه ندادیم چنین اتفاقی برای ما رخ دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، او فرو ریختن یکباره ۶ قطعنامه فصل هفتمی علیه کشور در شورای امنیت را اقدامی بی‌سابقه خواند و با بیان اینکه به‌واسطه توافق برجام ۱۲ قطعنامه شورای حکام و ۵ تصمیم اجرایی درباره پرونده هسته‌ای به یکباره لغو شد که این افتخاری برای مردم ایران است، گفت: قطعنامه‌های شورای امنیت از دیگر مبانی تحریم‌های ظالمانه بود که معتقد بودیم باید لغو شوند، اما عده‌ای بر این باور بودند که این کار امکان‌پذیر نخواهد بود.به گزارش «ایرنا» روحانی همچنین گفت: خروج از فصل ۷ به این معناست که ما با شورای امنیت مشکل نداریم و این به معنای برداشتن یکی از مبانی تحریم‌ها است.روحانی با اشاره به اینکه اگر کشوری تحت قطعنامه‌های فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد قرار بگیرد تاکنون سابقه نداشته که نجات پیدا کند و آن کشور به طرق مختلف از هم پاشیده می‌شد، افزود: برجام مبانی تحریم را از بین برد، اما این به معنای حل همه مشکلات نیست و باید مراقب توطئه دشمنان باشیم.

افزایش توان دفاعی کشور

حسن روحانی در ادامه به تشریح دستاوردهای برجام در حوزه دفاعی و امنیتی پرداخت و افزایش قدرت و توان دفاعی ایران را یکی دیگر از مسائل مهم برجام برشمرد.او با بیان اینکه تحریم نظامی دائمی را در فصل هفتم شورای امنیت تبدیل به تحریم کوتاه‌‌مدت کردیم، افزود: در حال حاضر می‌توانیم هر سلاحی را که می‌خواهیم تنها با هماهنگی خریداری کنیم.به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهوری در ادامه به سرنوشت قذافی و برنامه هسته‌ای لیبی اشاره کرد و گفت: ما نیز سانتریفیوژهای خود را از همان جایی که قذافی خریداری کرده بود تهیه کرده بودیم و دیدیم که آمریکایی‌ها چگونه تجهیزات لیبی را جمع‌آوری کردند و با خود به آمریکا بردند.روحانی افزود: چنین خوابی برای ایران دیده بودند و می‌خواستند با فشار ما را مجبور کنند همه چیز را تحویل دهیم، ولی امروز در برجام، نه تنها فعالیت‌های خود را تعطیل نکرده‌ایم، بلکه اصفهان و نطنز فعال است و دنیا فعالیت هسته‌ای ما را به رسمیت شناخته و در قطعنامه ۲۲۳۱ اجازه همکاری با ایران داده شده است.وی در ادامه گفت: امروز با کمک روسیه برای سوخت نیروگاه و همچنین ایزوتوپ‌های فعال همکاری می‌کنیم و با چین در اراک قرارداد نهایی بسته‌ایم و آب سنگین را تولید و به آمریکا می‌فروشیم.روحانی خاطرنشان کرد: باورنکردنی است که ایران علاوه بر چرخه سوخت، با دنیا و کشورهای بزرگ، روسیه و چین تعامل می‌کند.

سرمایه‌گذاری و اقتصاد

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش دستاوردهای برجام را در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری تشریح کرد.روحانی با بیان اینکه امروز این سوال مطرح است که پس از برجام چه سرمایه‌گذاری در کشور صورت گرفته است، گفت:برداشتن تحریم یک موضوع و اعتمادسازی موضوعی دیگر است و امروز که موانع برداشته شده نمی‌توانیم کسی را مجبور به سرمایه‌گذاری در کشور کنیم، بلکه هرچه شرایط و فضای داخلی امن‌تر و آرام‌تر باشد، اعتماد بیشتر می‌شود و هر چه درباره مسائل بی‌دلیل با هم دشمنی و جدال کنیم، باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران اعتماد لازم برای سرمایه‌گذاری را از دست بدهند.روحانی با اشاره به شرایط نابسامان اقتصادی در کشورهای صادرکننده نفت و تورم بالا در این کشورها طی سال‌های گذشته گفت: کسانی که می‌خواهند فعالیت دولت را قضاوت کنند باید بگویند که ما در چه شرایطی توانستیم کشور را اداره کنیم.رئیس‌‌جمهوری تصریح کرد: اگر می‌خواهیم به پیشرفت برسیم باید کارآفرینان و سرمایه‌های بخش خصوصی داخلی را جذب کنیم و این در حالی است که امروز یک نوع مسابقه برای حضور در ایران بین سرمایه‌گذاران در جریان است.

به گزارش خبرگزاری فارس، او افزود: جنگیدن و اختلاف با یکدیگر و ایجاد مسائل حاشیه‌ای موجب فرار سرمایه‌گذار خارجی می‌شود، در حالی که اکنون ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور شروع شده و ده‌ها میلیارد دلار دیگر نیز به مرور سرمایه‌گذاری می‌شود. روحانی با اشاره به روند فزاینده جذب سرمایه‌گذاری در کشور گفت: امروز ما شرایط بهتری برای کار و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی داریم که باید به خوبی از آنها استفاده کنیم.

ارتقای سطح دیپلماسی

به گزارش خبرگزاری فارس رئیس‌جمهوری در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویر احمد خاطرنشان کرد: امروز دیگران برای دوستی با ایران مسابقه می‌دهند، بنابراین باید لحن خود را در نوشته‌ها و روزنامه‌ها آرام‌تر کنیم و روحیه نشاط و سرزندگی را در جامعه جاری سازیم. رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه به هر کجا سفر می‌کردیم، ما را تحریمی معرفی می‌کردند، گفت: در سازمان شانگهای به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌توانستیم عضو شویم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه امید من به این مجلس بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: بیشتر نمایندگان مجلس با شعار امید وارد شدند که امیدواریم همواره تعامل میان قوا و دستگاه‌ها حفظ شود.روحانی با اشاره به اینکه امروز ایران با قدرت‌های بزرگ در حال تعامل در موضوع هسته‌ای است، گفت: باید همه از فضای پسابرجام بهره‌برداری کنیم.

حوزه پزشکی و کشاورزی و سلامت

بخش دیگری از سخنان روحانی به تشریح دستاوردهای برجام در حوزه پزشکی اختصاص داشت. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز به‌واسطه توافق نه تنها روابط بانکی فعال و ال‌سی‌های تجاری و بانکی گشوده شده ‌بلکه سلامت مردم نیز بیشتر تضمین شده است، گفت: حتی سم غیر استاندارد کشاورزی و داروی بی‌کیفیت وارد و مصرف می‌شد.به گزارش خبرگزاری فارس، او با بیان اینکه کسی نمی‌گوید در برجام برای سلامت مردم چه کاری انجام شد، گفت: تا قبل از آن داروهای بی‌کیفیت وارد می‌شد و تجهیزات پزشکی وارداتی مشکل داشتند، اما امروز بهترین تجهیزات را می‌خریم و تحولی بزرگ در سلامت مردم به‌وجود آمده است.روحانی در همین خصوص گفت: امروز تجهیزات پزشکی را تا ۱۰ درصد قیمت گذشته می‌خریم و برخی خدمات نفتی نیز تا ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده، بنابراین ملت باید بداند که در برجام چه کارهایی کردیم.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی تامین ذخیره مواد غذایی استراتژیک را از جمله مشکلات دولت یازدهم در ابتدای فعالیتش برشمرد و تاکید کرد: بر خلاف گذشته؛ امروز و طبق گزارش وزیر جهاد کشاورزی، ذخایر گندم کشور متجاوز از ۳۰ میلیون تن در سیلوها است و برای ۷۰۰ روز مصرف کشور ذخیره گندم داریم.

بازگشت 250 نخبه علمی

روحانی همچنین روز گذشته در نشستی با خبرنگاران استان، درباره برنامه‌های دولت برای برون‌رفت از مشکل بیکاری استان، اظهار کرد: برای اشتغال‌زایی راهی جز رونق اقتصادی و تولید نداریم که پیش‌تر راه‌حل استخدام دولتی بود، اما الان باید نظام اداری چابک‌تر شود. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری همچنین از بازگشت ۲۵۰ نخبه علمی در یک‌سال و نیم گذشته با حمایت دولت تدبیر و امید به ایران خبر داد. رئیس‌جمهوری در جمع پرشور عشایر و روستاییان استان کهگیلویه و بویراحمد، نیزوظیفه دولت را تلاش برای تحقق خواسته‌های عشایر و روستاییان دانست و تاکید کرد: آبرسانی، تحصیل فرزندان و وام با کارمزد اندک برای روستاییان و عشایر، در اولویت دولت است. رئیس‌جمهوری یکشنبه شب نیز در جلسه سرمایه‌گذاری و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اساس، امید است و ما ملت و رهبری قوی داریم، گفت: باید با شجاعت و شهامت وارد میدان شویم و هیچکس حق ندارد بذر یأس در کشور بپاشد.حسن روحانی روز یکشنبه در سی امین سفر استانی اش به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد. سفری که حاصل آن بهره‌برداری از ۲۳۱ طرح عمرانی و اقتصادی و کلنگ‌زنی ۴۶ طرح و پروژه دراین استان بود. از همین رو او تاکید کرد که پیگیر اجرای همه‌ مصوبه‌های سفرهای استانی است.

روایت روحانی از دغدغه سرمایه‌گذاران در پسابرجام