گروه خبر: محمد حسین مقیمی، قائم‌مقام وزیر کشور در امور سیاسی در واکنش به تبلیغات زود هنگام از سوی برخی افراد شاخص در کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ گفت: رئیس‌جمهوری مجری قانون است و همه کسانی که آمادگی لازم برای ورود به صحنه و کاندیدا شدن برای انتخابات رئیس‌جمهوری دارند باید بدانند که زمان تبلیغات انتخاباتی ۲۲ روز قبل از انتخابات است و تبلیغات خارج از این زمان خلاف قانون است.

به گزارش «ایرنا» وی اظهار کرد: در زمان حاضر کسی را نداریم که تبلیغات انتخاباتی زود هنگام را آغاز کرده باشد و درخصوص برخی از شائبه‌هایی هم که در بعضی از سخنرانی‌ها وجود دارد به آنان توصیه می‌کنیم مسائل و تبلیغات انتخابات را برای زمان خاص خودش بگذارند. همچنین به گزارش «ایسنا»، مقیمی با بیان اینکه برخی سخنرانی‌ها رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است گفت: قبلا سخنرانی‌ها که رصد می‌کردیم دینی و مذهبی بود، یکی دو هفته است که برخی از سخنرانی‌ها رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است که اینها خلاف است؛ حتما شورای نگهبان بررسی‌های خود را انجام و در تایید صلاحیت‌ها اعمال می‌کند. به گزارش «ایرنا» محمد حسین مقیمی همچنین از آغاز کار آموزش فرمانداران برای انتخابات سال آینده رئیس‌جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا وانتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی خبر داد. از سوی دیگر روز گذشته سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره تبلیغات زودهنگام انتخاباتی گفت: چارچوب فعالیت‌های انتخاباتی افراد را قانون تعیین می‌کند و انجام تبلیغات یا شبه تبلیغات انتخاباتی زودهنگام خلاف نصّ صریح قانون است. سامانی همچنین در مورد برگزاری انتخابات به‌صورت تمام الکترونیک گفت: تلاش ما در وزارت کشور تامین نظر شورای نگهبان است و امیدواریم بتوانیم انتخابات سال آینده را به‌صورت الکترونیک برگزار کنیم؛ زیرا منفعت عمومی کشور در آن است.

حمایت شورای نگهبان از انتخابات الکترونیک

همزمان با اعلام نظر مقامات وزارت کشور در مورد برگزاری انتخابات به‌صورت تمام الکترونیک روز گذشته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود با بیان اینکه آنچه در کشور ما قرار است انجام پذیرد انتخابات الکترونیک به مفهوم اخذ، شمارش و تجمیع آرا به وسیله دستگاه‌های الکترونیک است، گفت: شمارش دقیق، شفافیت، ایجاد اعتماد بیشتر و مشارکت بیشتر، از محاسن انتخابات الکترونیکی است.