رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران از آغاز اجرای برنامه ملی «اجرای‌چرخه مدیریت بهبود بهره‌وری در ۱۰ بنگاه بزرگ اقتصادی منتخب» در راستای تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی خبر داد.

به گزارش «ایرنا» رویا طباطبایی‌یزدی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران درباره نحوه اجرایی کردن بند ۳ از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که به ارتقای بهره‌وری اختصاص داده شده است، اظهار کرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون‌اول رئیس‌جمهوری ۱۲۱ پروژه ملی را برای اجرا در سال ۱۳۹۵ ابلاغ کرده که یکی از این موارد مربوط به سازمان ملی بهره‌وری ایران با عنوان «اجرای چرخه مدیریت بهبود بهره‌وری در ۱۰ بنگاه بزرگ اقتصادی منتخب» است. وی افزود: از آنجا که ممکن است بنگاه‌ها در طول یک سال اجرای این برنامه ملی نتوانند آن را ادامه دهند، از ابتدای اجرای این برنامه حدود سه‌برابر میزان موردنظر یعنی نزدیک به ۳۰ بنگاه بزرگ اقتصادی مشارکت داده شد. طباطبایی اظهار کرد: اجرای این برنامه تا تیر ماه سال آینده ادامه دارد و در آن بنگاه‌هایی مشارکت دارند که در زمره بنگاه‌های بزرگ با بیش از ۱۰۰ کارکن قرار گرفته باشند. وی اضافه کرد: در این برنامه بنگاه‌های صنعتی، خدماتی، نفت و پتروشیمی و حتی کشت و صنعت مشارکت دارند و باید پس از اتمام اجرای طرح خود هر ساله نسبت به تداوم برنامه‌های ارتقای بهره‌وری اهتمام داشته باشند و کار را ادامه دهند. رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران خاطرنشان کرد: بنگاه‌های بزرگی که قبول کرده‌اند در این برنامه مشارکت داشته باشند، وظیفه سنگینی بر دوش دارند که اگر به ثمر برسد و موفق شوند، الگویی برای بنگاه‌های مشابه و حتی دیگر بنگاه‌ها خواهند بود. طباطبایی یادآور شد: برای نمونه شرکت تویوتای ژاپن که در عرصه ارتقای بهره‌وری موفق شد، امروز الگوی همه بنگاه‌های اقتصادی این کشور است. وی درباره نحوه اجرای این برنامه ملی در بنگاه‌های یادشده، توضیح داد: تکنیک‌ها و روش‌هایی که برای ارتقای بهره‌وری در این بنگاه‌ها به‌کار گرفته می‌شود، یکسان نیست ضمن آنکه از مشاوران داخلی و خارجی برای آن استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: آقای کاوادا از مشاوران ارشد سازمان بهره‌وری آسیایی که سال‌ها مشاور شرکت تویوتای ژاپن بوده است، در این پروژه همکاری دارد و حدود ۱۰ روز پیش نیز سفری به ایران داشت و ضمن شرکت در یک همایش با تک تک بنگاه‌های شرکت‌کننده در این برنامه جلسات چند ساعته برگزار کرد تا مشخص شود برای بهبود ارتقای بهره‌وری در این بنگاه‌ها چه باید کرد. وی درباره نظارت بر فرآیند برنامه ملی اظهار کرد: نمایندگان رابط سازمان ملی بهره‌وری به‌صورت روزانه یا یک روز در میان اطلاعات اجرای این برنامه را از بنگاه‌ها می‌گیرند و هر ۱۵ روز یکبار این اطلاعات به‌صورت جمع‌بندی شده برای آقای کاوادا ارسال می‌شود. طباطبایی با یادآوری اینکه این سازمان با دانشگاه صنعتی امیرکبیر تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است، اظهار کرد: دانشکده مهندسی صنایع این دانشگاه تمایل دارد در این پروژه همکاری کند و به زودی جلسه‌ای با استادان این دانشکده برای استفاده از آنان به‌عنوان مشاور داخلی برگزار می‌شود. رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: هدف کلی از اجرای این برنامه ملی این است که در سال اول اجرای آن میزان بهره‌وری در بنگاه‌های مشارکت‌کننده حداقل ۱۰ درصد ارتقا یابد. طباطبایی افزود: از آنجا که این بنگاه‌ها، از واحدهای بزرگ تولیدی در کشور هستند، انتظار می‌رود بهبود بهره‌وری در آنها اثر بالایی در اقتصاد کشور نیز داشته باشد. وی درباره نحوه انتخاب بنگاه‌ها نیز توضیح داد: بنگاه‌ها از طریق مشاوره با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط و نیز استانداران صورت گرفته، ضمن آنکه در تارنمای سازمان ملی بهره‌وری نیز اعلام شده که اگر بنگاهی بالای ۱۰۰ نفر کارکن دارد و علاقه‌مند به شرکت در پروژه است، می‌تواند در این برنامه حضور یابد.