گروه دیپلماسی: لووان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران گفت که ایران علاقه خود را در دستیابی به آخرین تسلیحات نظامی روسیه نشان داده است. سفیر روسیه در تهران در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی روسیه تاکید کرد:‌ «تسلیحات فروخته شده به ایران تنها دفاعی است و هیچ خطری را در مورد بر هم زدن تعادل نظامی در منطقه ایجاد نمی‌کند.»

به گزارش «ایسنا» جاگاریان در ادامه در مورد شکایت ایران از روسیه مبنی بر تحویل ندادن سامانه دفاعی موشکی اس-۳۰۰ گفت: «موضوع پس گرفتن شکایت ایران علیه روسیه در مورد تحویل ندادن سامانه اس -۳۰۰ از برنامه کاری دو‌جانبه خارج شده است.» روز دوشنبه، دیمیتری راگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد که روسیه تاکنون نیمی از سامانه دفاعی موشکی اس-۳۰۰ را تحت قرار داد به ایران تحویل داده است. همچنین سرگئی چمزوف، رئیس شرکت روس‌تک روسیه اظهار کرده بود که روسیه قصد دارد سامانه موشکی اس-۳۰۰ را تا پایان سال ۲۰۱۶ به‌صورت کامل به ایران تحویل دهد. جاگاریان ادامه داد: «در مورد پس گرفتن شکایت ایران علیه روسیه در پرونده سامانه اس-۳۰۰ تاکنون اظهارنظرات متعددی توسط مقامات فدراسیون روسیه صورت گرفته و هم اکنون این موضوع از دستور کار دو طرف خارج شده است.» جاگاریان در ادامه گفت وگو با ریانووستی گفت: «نیروهای نظامی روسیه و ایران در حال همکاری نزدیک در سوریه هستند و مسکو امیدوار است تا تلاش مشترک دوطرف به دستیابی یک راه حل و ایجاد ثبات در کشور جنگ‌زده سوریه منجر شود.» او افزود: «همان‌طور که می‌دانید ایران و روسیه از اعضای گروه بین‌المللی حمایت از سوریه هستند و در چارچوبی که طی آن به توافق‌هایی قابل اعتماد با شریک خود (ایران) دست یافته‌ایم در سوریه در حال همکاری هستیم. همچنین معاون وزیران خارجه دو کشور به‌طور مرتب گفت‌وگوهای دو جانبه‌ای را در مورد خاورمیانه انجام می‌دهند.» از سوی دیگر میخائیل بوگدانف و سرگئی ریابکوف، معاونان وزارت امور خارجه روسیه در ادامه رایزنی‌های برنامه‌ریزی شده با ایران، ماه جاری میلادی (اوت) برای مذاکره با همتایان و مقام‌های جمهوری اسلامی در باره روابط دو جانبه و اوضاع منطقه به تهران سفر می‌کنند. به گزارش «ایرنا» براساس برنامه اعلام شده بوگدانف که مسوولیت نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه را نیز بر عهده دارد، ۲۵ مرداد ماه به تهران سفر می‌کند. همچنین سرگئی ریابکوف معاون وزارت امور خارجه روسیه نیز اواخر ماه جاری میلادی برای گفت وگو در‌باره روند اجرای برجام به ایران سفر می‌کند.

رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه

در عین حال روز پنج‌شنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود تلفنی گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا» در این تماس تلفنی، طرفین درخصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.