رمزگشایی ظریف از «عصبانیت» عربستان عکس: AFP

گروه دیپلماسی: وزیر امور خارجه ایران با رمزگشایی از عصبانیت عربستان سعودی در برخورد با ایران، آن را ناشی از تحولی می‌داند که برجام در سطح منطقه ایجاد کرده و آن آزادسازی ظرفیت استراتژیک تهران و عبور جمهوری اسلامی از شرایط سخت تحریم است. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران که آشکارا درباره راهبرد خطرناک عربستان در برخورد با ایران هشدار می‌دهد، معتقد است کارهایی که امروز دولت سعودی انجام می‌دهد کارهایی نیست که یک دولت عاقل انجام دهد، چون آل‌سعود تصور نمی‌کرد یک روزی ایران بتواند از این شرایط عبور کند؛ بنابراین از همه ابزارشان استفاده می‌کنند و هدفشان این است که شرایط را به گذشته بازگردانند. او گفت عربستان برجام را راهبردی دیده و به‌دنبال تدارک و پاسخ راهبردی است.

موضوعی که پیش‌تر خبرگزاری «رویترز» از آن پرده برداری کرده و نوشته بود عربستان سعودی در حال گسترش راهبرد ضدایرانی خود است و تلاش دارد کشورهای فراتر از خاورمیانه را علیه تهران متحد کند. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف در بخشی از دیدار با اصحاب رسانه که به مناسبت روز خبرنگار صورت گرفت اما اخیرا منتشر شده‌است گفت: «اگر شرایط گذشته خیلی خوب بود اینقدر دشمنان ما سعی نمی‌کردند به گذشته برگردند. اگر خیلی خوب بود، چرا اینقدر سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها و منافقان و دشمنان ما عصبانی هستند؟» او با بیان اینکه برخی می‌گویند این جرات پیدا کردن دولت سعودی است، پرسید: «این چه جرات پیدا کردنی است؟ جرات است که انور عشقی را به اسرائیل می‌فرستند که با اسرائیلی‌ها متحد شوند و بعد اعلام می‌کنند ما کسی را نفرستاده‌ایم. اگر جرات داشتند اعلام می‌کردند فرستادیم.» وزیر امور خارجه گفت: «ترکی الفیصل را کنار مریم رجوی می‌فرستند و بعد اعلام می‌کنند ترکی الفیصل در موقعیت شخصی بوده نه موقعیت دولتی، اگر جرات داشتند که اعلام می‌کردند.»

او با بیان اینکه آنها وحشت کردند و مضطرب شده و دست و پا می‌زنند، تاکید کرد: «تصوری که من دارم این است که اگر شما به صحبت دیگران در خارج به‌خصوص کسانی که با ما بد هستند، توجه کنید تصوری که در دنیا هست، این است که یک تحول راهبردی اتفاق افتاده است.»

تحول استراتژیک با برجام

ظریف در ادامه با طرح این پرسش که چرا برجام اینقدر عربستان را عصبانی می‌کند، گفت: «سعودی‌ها از این نگران هستند که احساس می‌کنند با برجام یک تحول استراتژیک اتفاق افتاده است. البته بیشتر چند ماه پیش خیلی احساس خطر می‌کردند و الان این احساسشان خیلی کم شده است، ولی هنوز این احساس را دارند.» او ادامه داد: «فکر می‌کنند ایرانی که قدرت داشت؛ اکنون قدرتش از حصار شورای امنیت و تحریم خارج شده. لطفا دقت کنید. من نمی‌گویم ایران قدرت نداشت، ایران اتفاقا بسیار قدرت داشت. قدرت ایران از انقلاب و گفتمان امام و مقاومت مردم نشأت گرفته است. این قدرت هم در طول ۳۰ و اندی سال انباشته شد و فشارهایی را هم در این دوران تحمل کردیم.»

رها سازی ظرفیت استراتژیک ایران

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این موضوع که آنچه مبانی قدرت ماست بر اثر یک فداکاری و آینده نگری درازمدت به دست آمده است، افزود: «قدرت ما حاصل مذاکرات برجام نیست؛ بلکه برجام این قدرت را از حصار فشار بین‌المللی رها ساخت. تحولی که در نتیجه برجام رخ داد این بود که بسیاری از دشمنان و به ویژه بدخواهان نظام و کشور و مردم ما احساس کردند که این قدرت رها شد.»وزیر امور خارجه اضافه کرد: «معتقدم قطعنامه‌ها، فشارها و بازی هسته‌ای که علیه ایران شد، برای تخلیه قدرت راهبردی ایران بود؛ یعنی برای این بود که قدرت استراتژیک ایران را به تحلیل ببرند. وقتی دیدند مذاکرات به نتیجه رسید و این همه قطعنامه باطل شد گفتند این قدرت استراتژیک رها شده و ظرفیت استراتژیک ایران رها شده، این امر به این دلیل است که برجام را راهبردی می‌دیدند. نکته مهم اینجا است وقتی دشمن طرف مقابل خطر را راهبردی ببیند پاسخ راهبردی تدارک می‌بیند.»اشاره ظریف به حجم کارشکنی های عربستان در برابر ایران پس از برجام است که خرداد ماه در گزارش خبرگزاری رویترز هم مورد تحلیل قرار گرفته بود. رویترز در توضیح این موضوع نوشت: «از زمانی که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی اوایل سال ۲۰۱۵ به قدرت رسید و توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ به ثمر نشست، ریاض راهبرد خود را برای مقابله با نفوذ ایران در آفریقا، آسیا و حتی آمریکای لاتین به کار گرفت.» برخی کارشناسان معتقدند راهبرد عربستان از اعتقاد سلمان و تیم سیاسی- امنیتی او نشات گرفته، مبنی‌بر اینکه نفوذ ایران تنها به این دلیل افزایش یافته که هیچ‌کس مقابل آن نایستاده است.

آزاد شدن ظرفیت استراتژیک

وزیر امور خارجه در ادامه با تحلیل زوایای این تحول استراتژیک گفت: «آنچه درباره آن حساب کرده بودند، به هم خورد. به همین دلیل الان هم برای مقابله با ما طراحی استراتژیک می‌کنند. هر جا که می‌رویم آنها هم می‌روند. یک سال است یمن را چگونه به خاک و خون کشیدند. پیغام‌هایی که به سوریه رساندند در جریان هستید. دعوا سر ایران و آزاد شدن ظرفیت استراتژیک ایران است و برای همین از همه تلاش‌هایشان و امکاناتشان استفاده می‌کنند.» ظریف با اشاره به افزایش میزان حملات توئیتری به ایران نیز گفت: «ما اینقدر گرفتار دعوای داخلی شدیم که یادمان رفته بازی راهبردی در منطقه در حال انجام شدن است. آنقدر روی افکار عمومی برخی کشور های عربی کار کرده‌اند که هر شهروندی از این کشورها پشت توئیتر نشسته و علیه ایران توئیت می‌کند.» او افزود: «علت این است که برای آنها جا افتاده یک تهدید از ناحیه تحول استراتژیک صورت گرفته که از آن به غلط برداشت یک تهدید راهبردی از سوی ایران دارند و برای ما جا نیفتاده است که از دید بدخواهان ما، یک تحول راهبردی صورت گرفته و آنها خود را به آب و آتش می‌زنند که آن را خنثی و حتی مسیر را بر عکس کنند.» رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به این موضوع که اگر از این فرصت به‌وجود آمده پس از برجام استفاده نکنیم، چون طرف مقابل این فرصت ما را یک تهدید استراتژیک برای خودش دیده و بنا دارد تا با طراحی این فرصت را تبدیل به تهدید برای ایران کند، افزود: «برای همین هم از همه چیز مایه می‌گذارند، اسرائیل که سهل است با خود شیطان هم مذاکره می‌کنند. کما اینکه عمری است سرسپرده شیطان بوده‌اند.»

او در پایان خطاب به رسانه‌ها گفت: «خواهشم از دوستان این است که اولا قدرت خودتان را بفهمید. رسانه بسیار قدرتمند است. تک‌تک دوستان قدرتمندند. ثانیا محیط و شرایط جدید جهانی شدن را متوجه شوید و با این شرایط در راستای منافع مردم کاری را صورت دهید. چون ما و شما هرچه داریم مدیون همین مردم هستیم.»

رمزگشایی ظریف از «عصبانیت» عربستان