وفاق کل نظام در حل پرونده هسته‌ای

گروه خبر: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز گذشته بر وفاق کل نظام برای حل پرونده هسته‌ای تاکید کرد. رئیس مجلس که در سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور سخنرانی می‌کرد همچنین با انتقاد از کنکور در نظام آموزشی گفت: «تا وقتی که کنکور با این وضعیت در کشور وجود دارد به یک سد بسیار بزرگ برمی‌خوریم. تا وقتی که این موضوع در ذهن‌ها حل نشود. ما نمی‌توانیم نظام پویایی برای آموزش و پرورش طراحی کنیم.»

علی لاریجانی سخنان روز گذشته‌اش را با موضوع هسته‌ای آغاز کرد. به گزارش «ایسنا» لاریجانی با بیان اینکه توانستیم با ایستادگی به خواسته‌های مشروع‌مان در موضوع هسته‌ای دست یابیم، تاکید کرد: «در مساله هسته‌ای اگر همه نظام وفاق نداشتند این مساله قابل حل نبود.» رئیس مجلس در ادامه اظهار کرد: «وفاق ملی روی یک موضوع ما را به نتیجه می‌رساند و در مساله هسته‌ای هم چنین وفاقی وجود داشت تا ایران توانمند شود.» لاریجانی ادامه داد: «از یک طرف فشارهای بین‌المللی ملت ایران را به ستوه آورده بود و از طرف دیگر ایستادگی بر خواسته مشروع موجب شد که ایران به دانش هسته‌ای دست پیدا کند. در واقع اگر همه نظام در این مساله وفاق نداشتند، قابل حل نبود.»

کاهش رشد تورم

رئیس مجلس شورای اسلامی دربخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه پس از روی کار آمدن دولت یازدهم اولویت اصلی نظام کنترل تورم بود، گفت: «در این سه سال دولت و مجلس و همه دستگاه‌ها تلاش کردند و امروز کاهش رشد تورم را احساس می‌کنیم.» به گزارش «ایسنا» لاریجانی افزود: «اما این مساله به این معنی نیست که وضعیت اقتصاد خوب است. ما در وضعیت اقتصادی با چالش‌هایی مواجه هستیم که باید آن را حل کنیم. در مورد تورم نیز همه مسوولان بر این موضوع تمرکز کرده‌اند تا کاهش پیدا کند و چون همه در آن وفاق ملی داشتند به نتیجه رسید.»

تاکید بر حذف کنکور

بخش دیگری از سخنان دیروز رئیس قوه‌مقننه به موضوع کنکور اختصاص داشت. لاریجانی بابیان اینکه تا وقتی که این کنکور با این وضع در کشور هست هر سند تحولی بنویسید به یک سد بسیار بزرگی برخورد می‌کند، گفت: «تا وقتی این موضوع را در ذهن‌ها حل نکنید نمی‌توانید یک نظام خلاق تربیت کنید.»

او افزود: «البته تلاش‌هایی انجام شده و در مجلس هم قانون نوشته شده است تا این سیستم تحول پیدا کند، اما فرزندان ما از اول دبیرستان دچار استرس می‌شوند.» او در ادامه با بیان اینکه فضای فکری باید تغییر کند و در آن شرایط می‌توان با کنکور هم مقابله کرد،‌ گفت: «این مساله با رشد صندلی‌های دانشگاه حل نمی‌شود. ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند.» به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس مجلس افزود: «زمانی وضعیت آموزشی ایران این گونه نبود. یک مسابقه برگزار شده که بازار کار، متناسب این روند نیست. افراد حس می‌کنند که اگر مدرک نداشته باشند معطل هستند و این فکر مخربی است؛ بنابراین باید این موضوع به‌صورت جدی ساماندهی شود.»

با تست زدن کسی ملا نمی‌شود

همچنین به گزارش «ایسنا» لاریجانی با بیان اینکه با تست زدن کسی ملا نمی‌شود، گفت: «باید این سد را از جلوی آموزش و پرورش برداریم، کار بخشنامه‌ای هم نیست. قانون هم می‌تواند کمک کند؛ اما مهم‌تر از آن نظام ارزیابی در بین مدارس، معلمین، دانش‌آموزان و خانواده‌ها باید تغییر کند و جا بیفتد که اینگونه نیست که اگر یک مدرک ببرید صاحب فهم شده‌اید.»

حل مشکل صندوق‌های بازنشستگی

رئیس مجلس همچنین روز گذشته در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان، با بیان اینکه بودجه عمرانی کشور در بهترین حالت ممکن ۳۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: «مخالفتی با در نظر گرفتن برخی ردیف‌ها در بودجه برای حل مشکلات منطقه‌ای ندارم.» به گزارش خبرگزاری فارس، او همچنین حل مشکل صندوق‌های بازنشستگی را یکی از اولویت‌های مهم کشور خواند.