چهار میلیون دانشجو آماده ورود به بازار کار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید اگر بتوانیم سالانه بیش از ۸۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم به تک‌رقمی شدن بیکاری دست پیدا می‌کنیم، هرچند درصدی از بیکاری را همچنان خواهیم داشت.

به گزارش «ایسنا» علی ربیعی در همایش ملی و بین‌المللی اشتغال و مهارت‌آموزی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از چهار میلیون دانشجو آماده ورود به بازار کار داریم و میزان نسبت فارغ‌التحصیلان در استان‌ها با رسته‌های مورد نیاز آنها ۲۰درصد است. وی گفت: متاسفانه نوع نگاه به کار و فرهنگ کار عوض شده است و افراد تمایلی به گرفتن برخی مشاغل ندارند، زیرا انتظار آنها از شغل با واقعیت آن شغل تفاوت دارد. به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشاغل باید ارزش‌گذاری شوند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در استانداردسازی مشاغل به تغییر عرضه در نیروی کار کمک کند.

ربیعی خطاب به سازمان فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: نباید منتظر ثبت نام افراد در این سازمان باشید تا آنها را آموزش بدهید، بلکه باید به سمت گلوگاه‌های خروجی نیروی انسانی برویم و افراد را برای مهارت‌آموزی انتخاب کنیم. وی تاکید کرد: استراتژی ما رفتن به روستاها و مناطق محروم و آموزش‌های سیار است تا استان‌ها از این طریق قادر به کارآفرینی در عرصه‌های خرد باشند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: سیاست مبارزه با فقر دولت تدبیر و امید، سیاست صدقه‌ای نیست، بلکه سیاست توانمندسازی است و استراتژی مقابله با فقر متکی به سیاست مهارت‌آموزی و توانمندسازی است، بنابراین از سازمان فنی و حرفه‌ای می‌خواهم که آموزش‌های فقرزدا را در اولویت کار خود قرار دهد و در این مسیر آموزش‌های مهارتی را به سازمان‌های حمایتی، زندان‌ها و پادگان‌ها ببرد.

ربیعی با بیان اینکه کشورهای تازه صنعتی شده و پیشرفته مسیر توسعه خود را با اتکا به نیروی انسانی ماهر طی کرده‌اند، بیان کرد: بی‌تردید ما نیز باید به نیروی ماهر توجه جدی و تکیه داشته باشیم تا به توسعه‌ای فراگیر، عدالت‌افزا و توانمندساز در همه اقشار اجتماعی دست پیدا کنیم. او مهارت را در دستیابی به فرصت‌های برابر و کاهش نابرابری موثر خواند و گفت: مطالعات نشان می‌دهد کشورهایی که مسیر توسعه را پیموده‌اند به دلیل بهره‌گیری از نیروی انسانی ماهر بوده است و کشورهایی که بدون اتکا به نیروی انسانی ماهر به درآمد سرانه بالا رسیده‌اند توسعه‌یافته محسوب نمی‌شوند. وی در پایان از عراق، لبنان، تانزانیا، غنا، زنگبار، نیجر و برونئی به‌عنوان کشورهایی نام برد که ایران برای آنها مربی تربیت کرده و دانش و تجارب مهارتی خود را در اختیار آنها قرار داده است.

اجرای بسته اشتغال‌زایی در حوزه ICT

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از پیاده‌سازی بسته اشتغال‌زایی بخش ICT با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: این طرح از فردا در استان کرمانشاه کلید می‌خورد. وی افزود: بر اساس این طرح ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان‌ها شناسایی شده و با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بسته اشتغال‌زایی پیاده‌سازی خواهد شد. ربیعی با اشاره به اینکه بر اساس تفاهم‌نامه انجام شده (امروز) با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و استاندار کرمانشاه این طرح به‌طور رسمی آغاز می‌شود، گفت: ظرفیت‌های بسیاری در حوزه ICT وجود دارد که به دنبال بالفعل کردن آن برای افزایش سطح اشتغال و رشد اقتصاد هستیم.