حمایت رئیس مجلس از حرکت رو به رشد کشور

گروه خبر: با نزدیک‌تر شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری، انتقادها از دولت یازدهم همچنان ادامه دارد. عمده این انتقادها هم به فضای پس از برجام و مسائل اقتصادی کشور برمی‌گردد. انتقاداتی که دولتمردان به آن چندان روی خوشی نشان نمی‌‌دهند و معتقدند برای به بار نشستن میوه برجام باید صبر داشت. البته آنها هم همچون منتقدان به برخی از سنگ‌اندازی‌های غرب در به بار نشستن میوه درخت برجام اعتراف می‌کنند، اما فضای آینده کشور را امیدوارکننده توصیف می‌کنند. توصیفی که چند روز پیش حسن روحانی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی زنده با مردم نیز بر آن تاکید و اعلام کرد: «وعده من به مردم این بود که امسال سال بهتری خواهد بود و امروز نسبت به روز اول فروردین ۹۵ بسیار امیدوارتر هستم.»

هر چند عمده منتقدان دولت را طیف خاصی از اصولگرایان تشکیل می‌دهند، اما در عین حال هستند اصولگرایانی که در حین انتقاد به برخی از عملکردهای دولت، از دستاوردهای اقتصادی آن دفاع می‌کنند و برجام را دستاوردی ارزشمند می‌خوانند. در همین راستا روز پنج‌شنبه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از یکسو و از سوی دیگر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در دو مراسم جداگانه به دفاع از دستاوردهای دولت پرداختند و از منتقدان دولت گلایه کردند. پیش از این نیز محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مجلس نهم و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، در یک نشست خبری، برجام را یکی از اقدامات خوب دولت یازدهم دانسته و گفته بود که «در مجموع در برجام ما ضرر نکردیم، بلکه سود بردیم.» به گزارش «ایرنا» باهنر همچنین یکی از موفقیت‌های دولت روحانی را مهار تورم دانست اما گفت: «در بحث خروج از رکود اگر هم اتفاقی افتاده این اتفاق به ذائقه مردم ننشسته است و مردم رنج می‌برند.» البته این اولین بار نیست که باهنر از برجام و دستاوردهای آن دفاع می‌کند. روز گذشته نیز امیر محبیان تئوریسین و روزنامه‌نگار جریان اصولگرا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تخریب دولت از سوی مخالفان گفت: «با چنین تخریب‌هایی در نهایت یک دولت ضعیف‌تر بالا خواهد آمد و نتیجه دیگری برای اصولگرایان در پی نخواهد داشت.»

رشد کشور رو به جلو است

اما حمایت علی لاریجانی از عملکرد دولت در بخش‌های اقتصادی و برجام حکایت دیگری است. رئیس مجلس دهم که تاکنون بارها از برجام دفاع کرده است، روز پنج‌شنبه درآستانه فرارسیدن ۱۷ مرداد روز خبرنگار درجمع مدیران رسانه‌های استان قم، با بیان اینکه رشد کشور در گذشته منفی بوده و اکنون رو به جلو است، ابراز امیدواری کرد که فضای کشور به سمت آبادانی، تولید، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری سوق پیدا کند. به گزارش «ایرنا» لاریجانی به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب درخصوص اقتصاد مقاومتی و تولید ملی اشاره کرد و افزود: باید دغدغه‌های معظم له درخصوص مسائل اقتصادی را جدی گرفته و البته رسانه‌های کشور در این زمینه می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

انتقاد از برخی رسانه‌ها

وی با انتقاد از برخی رسانه‌های کشور که این مسیر را طی نمی‌کنند و ذهن‌ها را به سمت و سوی دیگر سوق می‌دهند، گفت: اینکه برخی رسانه‌ها به‌دنبال برجسته کردن مسائل حاشیه‌ای هستند و از پرداختن به اصل موضوع دریغ می‌کنند اصلا به صلاح کشور نیست. وی خاطرنشان کرد: البته این مساله ربطی به جناح یا فکری خاص ندارد و همه با هر فکری باید حضور داشته باشند؛ چراکه نقطه مشترک همه جناح‌ها حفظ انقلاب است. وی در عین حال گفت: با ظن و گمان نباید به مسائل کشور نگاه کنیم و انتقادها در مسائل مختلف باید سازنده و درست بیان شود.

حل موضوع هسته‌ای و آرامش کشور

وی همچنین با اشاره به مسائل مختلف کشور درحوزه‌های بین‌المللی و داخلی اظهار کرد: در حوزه بین‌المللی، چالش مهم کشور در موضوع مساله هسته‌ای بود که این مساله تمام شده نیست، اما روی روال افتاده و در این مساله رو به جلو حرکت می‌کنیم. وی حل مساله هسته‌ای را باعث به وجود آمدن آرامشی درکشور برای حرکت کردن در کارهای دیگر دانست. لاریجانی با بیان اینکه در مساله داخلی کشور با دو موضوع اقتصاد و آسیب‌های اجتماعی مواجه هستیم، گفت: وضعیت اقتصادی کشور با چالش‌های عمده‌ای از جمله ساختار و رکود روبه‌رو است. وی اظهار کرد: تا مسائل اقتصادی کشور حل نشود، نمی‌توان به سمت توسعه و آبادانی گام برداشت.

رفتار عاقلانه ایران در منطقه

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، وی گفت: منطقه از نظر سیاسی و امنیتی آشفته است و در وضعیت ژله‌ای قرار دارد، رفتار برخی کشورهای همسایه که زیگزاگی و توطئه‌آفرین بوده، اما رفتار ایران سنجیده و عاقلانه بوده است. به گزارش «ایرنا» علی لاریجانی که به قم سفر کرده است، ظهر پنج‌شنبه در دیدار با رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان قم و مسوولان «طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی» با بیان اینکه علوم انسانی ما بیشتر داخلی است، تاکید کرد: ما باید به این نکته توجه داشته باشیم تا وقتی مانند یک جزیره مستقل عمل کنیم، ارتباطات ما با دیگران شکل نخواهد گرفت. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در حوزه علوم انسانی از نظر شکلی کار مشکل داریم و روش‌های تحقیق ما با روش‌های روز دنیا یکی نیست.

انتقاد از سیاه نمایی‌ها

از سوی دیگر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان موفقیت‌های دولت در بخش اقتصادی از جمله کنترل تورم و حمایت از کشاورزان گفت: متاسفانه برخی‌ها در رابطه با عملکرد دولت بی‌انصافی کرده و اقدام به سیاه‌نمایی می‌کنند. به گزارش «ایرنا» نوبخت شامگاه پنج‌شنبه در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به تاکید و دستور رئیس‌جمهوری در راستای تلاش برای خروج کشور از حالت رکود اقتصادی بیان کرد: خوشبختانه دولت توانست نرخ تورم را تک‌رقمی کند و هم‌اکنون درصدد رونق اقتصادی کشور هستیم و تا پایان سال ۹۵ باید شاهد به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصادی کشور باشیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اعلام اینکه دولت به‌دنبال اجرای سیاست‌های توسعه متوازن در کشور است، گفت: برخی‌ها بیان می‌کنند که دولت به برخی استان‌ها بیشتر از استان‌های دیگر توجه دارد، ولی دولت دنبال عدالت است و همه باید از بدبینی به دولت پرهیز کنند. وی با اشاره به دستور ویژه رئیس‌جمهوری برای توجه به مناطق کمتر توسعه‌یافته گفت: دولت تدبیر و امید معتقد به توسعه متوازن است.