گروه خبر: محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس نهم در گفت‌وگویی با عصر ایران در پاسخ به سوالی در مورد نامزد احتمالی اصولگرایان در انتخابات سال ۹۶ گفت: ممکن است با شرایطی از آقای روحانی هم حمایت کنیم. اینکه آن زمان ما به چه نتیجه‌ای می‌رسیم باید میدان را ببینیم. یک وقت ممکن است آقای روحانی را به همه ترجیح بدهیم. باهنر همچنین تاکید کرد: اگر آقای روحانی به دور دوم برود شکست می‌خورد اصلا هم مهم نیست چه کسی در مقابل او قرار بگیرد.

باهنر در مورد احتمال کاندیداتوری احمدی‌نژاد نیز گفت: احمدی‌نژاد احتمالا می‌خواهد دوباره رئیس‌جمهور شود، اما من مصلحتش نمی‌دانم که کاندیدا شود. وی در ادامه از احتمال انصراف احمدی‌نژاد از کاندیداتوری و معرفی شخصی به جای خود سخن گفت و افزود: ولی یک وضعیتی آقای احمدی‌نژاد دارد که سخت می‌تواند آرای خودش را به شخص دیگری منتقل کند. آقای هاشمی می‌تواند یا آقای خاتمی می‌تواند، ولی آقای احمدی‌نژاد اگر رای داشته باشد، خودش رای دارد. باهنر در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه دولتی که بخواهد دولت مصلحی باشد و کار کند، ۱۰ کار زمین مانده در کشور دارد که کارهای کاملا کلانی هستند و من با تک‌تک وزرا این مسائل را مطرح کرده‌ام. با بعضی‌ها مثل آقای نعمت‌زاده و آقای آخوندی هم سه جلسه دوتایی داشتیم، با وجودی که برایشان سخت بود، ولی آمدند و اینها را برایشان گفتم که اگر این چند کار اصلاحی در کشور انجام نشود، خطرات سنگینی آینده ما را تهدید می‌کند. وی افزود: دولت یازدهم دارد خوب می‌فهمد، خوب تحلیل می‌کند، می‌داند باید چه کند، اما شجاعت اجرا ندارد. وی افزود: من همیشه دعا می‌کنم که ای کاش خرد جمعی دولت یازدهم با شجاعت دولت دهم می‌توانست ممزوج شود. آن وقت خیلی خوب بود.

باهنر در بخش دیگری از گفت‌وگویش در مورد موضوع پرداخت یارانه‌ها گفت: حذف یارانه‌ها یک کار اصلاحی در کشور است که به نفع منافع ملی است. وی افزود: آخرین سالی که ما در مجلس بودیم و بودجه را بستیم، تصویب کردیم که دولت موظف است ۳۰ درصد از یارانه‌بگیرها را حذف کند. یعنی تمام بار اجتماعی‌اش را ما قبول کردیم. شاید شما این حس را نداشته باشید، اما من به شما می‌گویم، نماینده‌ای که دو ماه دیگر می‌خواهد دوباره از مردم رای بگیرد چنین مصوبه‌ای از او گرفتن خیلی سخت است. ما این کار را کردیم.

او افزود: چند وقت پیش خدمت آقای جهانگیری بودم، گفتم چرا این کار را نمی‌کنید، گفتند خیلی سر و صدا می‌کند. گفتم آن را به من بدهید من انجامش می‌دهم. گفت واقعا این کار را می‌کنی؟ گفتم آره. چون دیگر نمی‌خواهم رای بگیرم و کاندیدا هم نمی‌خواهم بشوم، این یک کار اصلاحی به نفع منافع ملی است. البته من نمی‌گویم ۵۰ درصد مردم کشور ما وضع مالی خوبی دارند، اشتباه نشود. برای مثال در تهران اگر کسی ماهی سه میلیون تومان درآمد داشته باشد، خانه نداشته باشد بدبخت است. من این را می‌فهمم. اما می‌گویم کسی که ماهی سه میلیون تومان می‌گیرد، ۲۰۰ هزار تومان یارانه نه فقیرش می‌کند و نه پولدارش می‌کند.

اشتباه استراتژیک هاشمی

باهنر با بیان اینکه هاشمی در انتخابات سال ۷۶ یک اشتباه استراتژیک کرد، گفت: آقای هاشمی چون عادت کرده بود همه مسائل اجرایی کشور دستش باشد با یک تحلیل ساده‌انگارانه فکر کرد خاتمی آدم ضعیفی است و نیرو و تحلیل و برنامه ندارد، اگر رئیس‌جمهور بشود خب در دستش است. ناطق اما اگر رئیس‌جمهور بشود لیز می‌خورد. او افزود: من نمی‌گویم اگر آقای هاشمی از آقای ناطق حمایت می‌کرد او رای می‌آورد آن موجی که آمد آقای خاتمی انتخاب شد، هر کس روبه‌رویش ایستاده بود رفته بود، اما عملکرد آقای هاشمی را می‌خواهم بگویم. ایشان رئیس‌جمهور بود، در خطبه نماز جمعه قبل از انتخابات آمد گفت من نگران تخلف هستم که همان موقع بعد از آن این جمله درآمد که بنویسیم خاتمی بخوانیم ناطق! آقای هاشمی تحلیل اشتباه کرد.