ایرنا: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در راس هیاتی سیاسی-اقتصادی در سفری ۶ روزه به غرب آفریقا سفر می‌کند. قرار است محمدجواد ظریف در این سفر با مقامات کشورهای نیجریه، غنا، گینه کوناکری و مالی دیدار و گفت وگو کند. دیدار با روسای جمهوری، روسای مجلس و وزیران خارجه این کشورها بخشی از برنامه کاری رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اعلام شده است. سفر ظریف به این چهار کشور از یکشنبه سوم تا جمعه هشتم مرداد به طول خواهد انجامید. این سومین سفر دوره‌ای ظریف به آفریقا است، ظریف در اولین سفر دوره‌ای خود به آفریقا در زمستان ۹۳ به چهار کشور کنیا، اوگاندا، بروندی و تانزانیا در شرق آفریقا سفر کرد. او همچنین در تابستان ۹۴ به دو کشور الجزایر و تونس واقع در شمال آفریقا رفت.

سفر متفاوت در فضای پسابرجام

همزمان، مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به اولین سفر دوره‌ای محمدجواد ظریف به قاره آفریقا بعد از اجرای برجام گفت: «این سفر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چون در یک فضای مثبت و متفاوت نسبت به دوره قبل از برجام انجام می‌شود.» حسین ملاعبداللهی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه برجام فرصت‌های خوبی را برای تعامل هرچه بیشتر ایران با کشورهای مختلف در راستای توسعه همکاری‌ها و تعامل ایجاد کرده است، افزود: «کشورهای آفریقایی نیز از این موضوع استثنا نیستند و لازم است از فرصت‌های بسیاری که برجام برای توسعه روابط خارجی کشور به‌وجود آورده به سرعت و دقت بهره‌برداری کنیم.» ملاعبداللهی با اشاره به مورد توجه قرار داشتن مسائل اقتصادی و افزایش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای یاد شده در جریان این سفر دوره‌ای ابراز کرد: «برای همین منظور یک هیات بزرگ اقتصادی متشکل از مقامات بخش‌های ذی‌ربط دولتی و مسوولان بخش‌های خصوصی ظریف را در این سفر همراهی خواهند کرد. اعضای این هیات اقتصادی عموما مسوولان بخش‌های ذی‌ربط دولتی و مسوولان بخش‌های خصوصی هستند که یا سابقه فعالیت در آفریقا را دارند یا علاقه‌مند به آغاز همکاری‌های اقتصادی با کشورهای آفریقایی هستند و امکانات لازم برای این همکاری‌ها را در اختیار دارند.»

دیدار ظریف با سفیر جدید پاکستان

در ادامه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در دیدار سفیر جدید پاکستان مناسبات بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان را خوب و نزدیک توصیف و ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور دوست و همسایه در تمام ابعاد بیش از پیش توسعه یابد. «آصف درانی» سفیر جدید پاکستان در جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه با وزیر امور خارجه ایران دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تقدیم او کرد. در این دیدار، ظریف با اشاره به اهمیت موضوع امنیت منطقه، بر همکاری کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان درخصوص حفظ ثبات و امنیت مرزها تاکید کرد. سفیر جدید پاکستان در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضورش در جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به تاکید مقامات کشورش بر توسعه مناسبات اسلام‌آباد و تهران، ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصادی بیش از پیش افزایش یابد.

ظریف: سکوت غرب «کرکننده» است

در خبر دیگر وزیر امور خارجه ایران در صفحه شخصی خود در توییتر، به بریده شدن سر یک کودک فلسطینی‌الاصل توسط تروریست‌های مرتبط با ارتش آزاد سوریه واکنش نشان داد. محمدجواد ظریف در صفحه توییتر خود نوشت:« این که تروریست‌های تحت حمایت غرب یک پسرک معصوم ١٢ ساله را در سوریه سر می‌برند، آشکارا به مساله‌ای عادی بدل شده است. سکوت غرب کرکننده است.» چند روز پیش، تروریست‌های سوری عضو گروه «نورالدین زنکی» که از گروه‌های زیرمجموعه ارتش آزاد سوریه است، ویدئویی از بریدن سر یک نوجوان اردوگاه‌نشین فلسطینی در حلب منتشر کردند؛ تروریست‌ها این کودک را به جاسوسی برای «لواء القدس» متهم کردند.به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت خارجه آمریکا تاکنون موضع خاصی در برابر بریده شدن سر این کودک نگرفته است؛ تنها موضعی که این وزارتخانه مجبور به اتخاذ آن شد، پاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس در کنفرانس خبری روزانه بود. «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نتوانست ناراحتی شخصی خود از دیدن صحنه بریده شدن سر یک کودک را مخفی کند و گفت که «مطمئنم اگر این گروه مسوول این اقدام باشد و اگر در فهرست گروه‌های تحت حمایت ما باشد، حمایت از آن متوقف خواهد شد.»