عادل الجبیر روزهای سختی را انتظار می‌کشد

گروه دیپلماسی: در واکنش به اظهارات بی‌پایه و تکراری «عادل الجبیر» وزیر امورخارجه عربستان سعودی، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: قابل درک است که وزیرخارجه سعودی روزهای سختی را در آستانه انتشار گزارش محرمانه ١١ سپتامبر سپری کرده و روزهای سخت‌تری را نیز انتظار می‌کشد.

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امورخارجه، بهرام قاسمی در واکنش به اظهارات وزیرخارجه سعودی گفت: «عادل الجبیر که این روزها سخت سرگرم پاک کردن جای پای دخالت‌های سران، مقامات و سازمان‌های رسمی کشورش در عملیات‌های گوناگون تروریستی چند دهه اخیر است، گمان می‌برد با فرافکنی می‌تواند افکارعمومی جهان را از رسوایی‌های بی‌پایان کشورش به‌عنوان پدر القاعده و داعش منحرف کند.» روز جمعه وزیرخارجه عربستان‌سعودی در گفت‌وگو با «یورونیوز» گفت نسبت به پول‌هایی که ایران به‌دست می‌آورد نگران هستیم و از هر توافقی که از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کند، استقبال می‌کنیم. عادل الجبیر در بخش دیگر از اظهاراتش با تکرار ادعاهای واهی پیشین خود در رابطه با ایران مدعی شد: «آنچه ما می‌بینیم تداوم حضور ایران در فعالیت‌های خصمانه در حمایت از حزب‌الله لبنان، در سوریه، در عراق و در تلاش برای تامین سلاح برای حوثی‌ها در یمن است. بنابراین فکر می‌کنم هنوز نمی‌توان تصمیم گرفت که آیا در رفتار ایران تغییری صورت گرفته است یا نه، البته ما واقعا هیچ تغییری را نمی‌بینیم.» بهرام قاسمی در واکنش به این سخنان افزود: «البته قابل درک است که وزیرخارجه سعودی روزهای سختی را در آستانه انتشار گزارش محرمانه ١١ سپتامبر سپری کرده و روزهای سخت‌تری را نیز انتظار می‌کشد. بدون تردید ابعاد و تبعات چنین اطلاعات مهمی در مورد منابع کشور حامی تروریسم از دیدگاه افکار عمومی دنیا و ملت‌های قربانی تروریسم در سال‌های پس از ١١ سپتامبر ٢٠٠١ مخفی نخواهد ماند.» براساس گزارش محرمانه‌ای که کنگره آمریکا درباره حادثه ۱۱ سپتامبر تهیه کرده است، عوامل این حمله تروریستی از طرف افرادی که با دولت عربستان ارتباط داشته‌اند، حمایت می‌شدند. این گزارش که به «گزارش ۲۸ صفحه‌ای» معروف است، بخشی از گزارش کمیته تحقیق کنگره در سال ۲۰۰۲ است که درباره حادثه یازدهم سپتامبر انجام شده و این گزارش همچنان محرمانه است. دولت آمریکا ۲۸ صفحه از این گزارش به همراه نامه «جورج تنت» رئیس وقت سیا را هفته گذشته تحویل کنگره داد. در بخشی از این گزارش آمده است: «به نظر می‌رسد عوامل حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر از سوی افرادی که با دولت عربستان سعودی در ارتباط بودند، حمایت می‌شدند.» در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «برخی از مقامات دولتی عربستان در آمریکا ممکن است با گروه تروریستی القاعده ارتباط داشته باشند اما شواهد کافی در این‌باره در دست نیست و نیاز به تحقیق بیشتر برای اثبات آن وجود دارد.» قاسمی در توصیه به وزیرخارجه سعودی گفت: «عادل الجبیر ظاهرا هر موقع دچار سرخوردگی می‌شود سخنان مضحکی را در مورد ایران به زبان می‌آورد که به او توصیه می‌شود در چنین مواقعی از اظهارنظر اجتناب ورزد و به عواقب سخنان خود کمی بیشتر بیندیشد.» وزیرخارجه عربستان سعودی که از زمان تصدی‌اش بر سفارت عربستان در آمریکا و در ماجرای ساختگی ترورش از سوی ایران بر سر زبان‌ها افتاد، متعلق به جناح بازها در عربستان است و به موضع‌گیری‌ها و واکنش‌های تند و شتاب‌زده در قبال کشورها معروف است.

بحرین فرافکنی نکند

در سوی دیگر ماجرا که همزمان و هماهنگ با اظهارات وزیرخارجه سعودی صورت گرفت، وزارت کشور بحرین مدعی شد که یک گروه پنج نفره که قصد انجام انفجار در داخل این کشور را داشتند، بازداشت کرده است. این نهاد با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: «افراد بازداشت‌شده اعتراف کرده‌اند که از طرف سپاه پاسداران ایران و گردان‌های حزب‌الله عراق آموزش‌های فشرده‌ای دیده‌اند.»در همین خصوص، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنشی دیگر، اتهامات وارده در بیانیه وزارت کشور بحرین به جمهوری اسلامی ایران را قویا تکذیب کرد. قاسمی ضمن رد قاطعانه اتهامات تکراری و بی‌اساس وزارت کشور بحرین اعلام کرد: «بار دیگر به مقامات بحرینی توصیه می‌کنیم به‌جای فرافکنی و انتساب مشکلات داخلی خود به دیگران، به چاره‌جویی اساسی برای معضلات رو به افزایش خود بپردازند.» این ادعا در شرایطی صورت می‌گیرد که مقامات بحرین از سال ۲۰۱۱ با استفاده از خشونت، جنبش مسالمت‌آمیز مردم این کشور را سرکوب کرده‌اند که در نتیجه آن بیش از ۱۵۰ بحرینی شهید و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند. وزارت کشور بحرین که تحت نفوذ عربستان است، در راستای اتهامات مکرر خود هر از چندگاهی اعلام می‌کند که یک گروه تروریستی را بازداشت کرده که با ایران در ارتباط بوده‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که بحرین قصد دارد با اتهام‌زنی به ایران و فرافکنی، افکار عمومی را از توجه به جنبش مسالمت‌آمیز مردم این کشور و نقض حقوق بشر در این کشور منحرف کند.

وقتی کودکان وزیر می‌شوند

از سوی دیگر حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در صفحه شخصی خود در توییتر در واکنش به سخنان اخیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی نوشت: «زمانی که در مدینه «مذکره النصیحه» نوشته و پدران شما افراط و ترور را براساس آن صادر و امام برای دنیا تعیین کردند، شما کودک بودید.» او افزود: «تا به زانو درآمدن و اتمام بودجه نفتی شما زمان لازم است، فشار مالی برای هزینه‌های حمایت از ترور، افراط و آدم‌کشی نتیجه می‌دهد.» معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: «سه دهه، رابطه پدران شما و ایران دوستانه بوده؛ کودکان که وزیر می‌شوند، ابتدا پدرانشان را نقد می‌کنند؛ این خود بزرگ پنداری است.» ابوطالبی گفت: «در زمان افزایش هزینه‌های شما در دخالت‌های منطقه‌ای تا رسیدن به نقطه بحرانی‌تان، صبر ما زیاد است؛ برای گفت‌وگو خواهید آمد.»