گروه خبر: علی لاریجانی در نشست مشترک با اتاق اصناف استان قم با اشاره به مشکلات کشور در دوره تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی گفت: در روند اجرای برجام غربی‌ها و طرف‌های مقابل برخی از امور وتعهدات را انجام دادند، ولی در اجرای برخی مسائل بازی درآوردند، به‌طور مثال پس از اجرای برجام میزان فروش نفت ایران از یک میلیون بشکه به دو میلیون بشکه رسیده است و برخی مسائل نیز مانند تبادل آب سنگین و اورانیوم غنی شده صورت گرفت، اما محور اصلی توافق هسته‌ای رفع تحریم‌ها بود. در بحث رفع تحریم‌ها در شرایط کنونی تنها بانک‌های درجه سه و چهار کشورها کار انجام می‌دهند و بانک‌های بزرگ اقدامی نمی‌کنند که این اشکال اصلی این مقوله است.

به گزارش «ایسنا» او با تاکید بر اینکه «تحریم‌های علیه ایران باید در عمل لغو و برداشته شود» گفت: در شرایط کنونی باید از راه‌های موجود با این اقدامات آمریکا مقابله کرد، البته در برجام راه‌های مقابله‌ای تعبیه شده و حتی در قانون مجلس نیز راهکارهایی وجود دارد که باید پیگیری شود. همچنین دستگاه دیپلماسی نیز باید در حوزه خارجی این مسائل را پیگیری کند تا غربی‌ها به تعهداتشان جامه‌عمل بپوشانند. لاریجانی با اشاره به اهمیت حوزه داخلی در شرایط پسابرجام گفت: در این رابطه حتی بخش داخلی از حوزه خارجی و اقدامات آنها اهمیت بیشتری دارد.

از حزب‌الله حمایت می‌کنیم

رئیس مجلس همچنین با حضور در نیروگاه قم با اشاره به اینکه حمایت از حوزه دفاع و امنیت کشور پیش‌نیاز توسعه اقتصادی است، تاکید کرد: مسائل دفاعی اولویت هر کشوری است و لازم است در این زمینه از خود دفاع کنیم. جمهوری اسلامی از حزب‌الله حمایت می‌کند و دلیلی برای پنهان کردن آن ندارد، این درحالی است که حامیان داعش و النصره این حمایت‌ها را پنهان می‌کنند. همچنین به گزارش تابناک، لاریجانی با بیان اینکه منطقه در حال حاضر گرفتار وضعیت بحرانی شده است، گفت: از بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون منطقه ما دارای چنین شرایطی نبوده است و همه کشورها به جز ایران اسلامی گرفتار مبارزه با تروریسم هستند.