گروه خبر: ترکیب هیات‌رئیسه شورای نگهبان در آغاز هفتمین دوره فعالیت این نهاد روز گذشته مشخص شد. در اولین جلسه شورای نگهبان در این دوره که روز گذشته با حضور آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان و دیگر اعضای فقها و حقوقدان این نهاد برگزار شد آیت‌الله احمد جنتی برای یک دوره ۶ ساله دیگر به سمت دبیر شورای نگهبان انتخاب و در سمت دبیری خود در این شورای ابقا شد. همچنین عباسعلی کدخدایی به‌عنوان سخنگوی شورای نگهبان انتخاب شد.

آیت‌الله جنتی از دوره اول شورای نگهبان که در سال ۱۳۵۹ تشکیل شد عضو این شورا بوده است. در همین حال عضویت آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان در ۲۴ تیرماه سال‌جاری، با صدور حکمی از سوی مقام معظم رهبری برای یک دوره ۶ ساله دیگر تمدید شده است. او از دوره اول شورای نگهبان در سال ۱۳۵۹ به‌عنوان عضو فقهای این نهاد منصوب شد و از سال ۱۳۷۱ دبیری شورا را برعهده داشته است.عباسعلی کدخدایی، سخنگوی جدید شورای نگهبان نیز در تاریخ ۲۳ تیرماه سال جاری با ۲۰۳ رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شد.

انتخاب او از سوی نمایندگان مجلس در شرایطی صورت گرفت که او در سال ۹۲ نتوانسته بود رای نمایندگان مجلس نهم را برای عضویت دوباره در این شورا به دست آورد. به این ترتیب همان‌طور که عدم اقبال نمایندگان مجلس نهم به انتخاب او برای عضویت در شورای نگهبان خبرساز شد، انتخاب او از سوی مجلسی با ترکیب اصلاح‌طلبانه و حامی دولت نیز در صدر اخبار سیاسی قرار گرفت و با انتقاد برخی از چهره‌های سیاسی مواجه شد. کدخدایی پیش‌تر دو دوره سابقه عضویت در شورای نگهبان را داشت و در هر دو دوره سخنگوی شورا بود.

وی در این دوره نیز با معرفی رئیس قوه‌قضائیه و رای نمایندگان مجلس بار دیگر به شورای نگهبان بازگشت و سخنگوی این شورا شد. او چند روز پیش در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه اگربخواهید به عملکرد شورای نگهبان در این ۳۶ سال، از نظر کیفی و کمی نمره بدهید، چه نمره‌ای می‌دهید؟ گفت که به عملکرد شورا نمره ۱۷ می‌دهم. کدخدایی همچنین چندی پیش در گفت‌وگویی با خبرآنلاین، در مورد اختلاف نظرش با آیت‌الله جنتی گفته بود: «بارها با هم اختلاف‌نظرهای جدی داشته‌ایم.»

در همین حال نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدانان شورای نگهبان روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، در مورد انتخاب عباسعلی کدخدایی به‌عنوان سخنگوی شورای نگهبان گفت: در جلسه روز گذشته شورای نگهبان، کدخدایی به‌عنوان تنها داوطلب تصدی سمت سخنگوی شورای نگهبان معرفی و به‌عنوان سخنگوی جدید شورا برگزیده شد. به گزارش «ایرنا» در جلسه دیروز همچنین محمدرضا علیزاده به‌عنوان قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان انتخاب شد. علیزاده دیگر حقوقدان شورای نگهبان است که از ابتدای تاسیس این شورا در آن عضویت داشته است. او دیگر حقوقدانی است که همراه با کدخدایی در تاریح ۲۳ تیرماه با کسب ۱۷۸ رای از نمایندگان مجلس بار دیگر در این شورا ابقا شد.