گزارش برجامی آسوشیتدپرس و فشار بر دموکرات‌ها

حسن بهشتی‌پور
کارشناس مسائل هسته‌ای

برخی مخالفان برجام در آمریکا و به‌خصوص در خبرگزاری آسوشیتدپرس با افشای سندی در رابطه با توافق هسته‌ای ایران در واقع می‌خواهند یک زمین بازی برای کشورمان طراحی کنند که البته ایران با هوشیاری نباید وارد این بازی شود. براساس آنچه که در اخبار آمده و آسوشیتدپرس مدعی شده است این سند تنها پیوست محرمانه توافق هسته‌ای سال گذشته ایران و شش قدرت جهانی است و براساس آن بعد از ۱۱ تا ۱۳ سال ایران می‌تواند بیش از پنج هزار «سانتریفیوژ ناکارآمد» خود را با سه هزار و ۵۰۰ دستگاه پیشرفته‌تر جایگزین کند.

باید توجه داشت که هدف اصلی آنها تحت‌فشار قرار دادن دموکرات‌ها در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست زیرا مخالفان برجام با افشای چنین سندی در صدد آن هستند بگویند به ایران امتیازات زیادی داشته شده است و به این طریق دولت باراک اوبامای دموکرات و هیلاری کلینتون را تحت‌فشار قرار دهند.

حال اینکه این سند تا چه حد صحیح است در این مقال نمی‌گنجد اما باید توجه داشت که افشای چنین اسنادی نوعی صحنه‌سازی است و مخالفان برجام در آمریکا می‌خواهند بازی جدیدی را علیه ایران آغاز کنند. هدف آنها از این بازی تبلیغاتی این است که به شخص اوباما و کلینتون فشار وارد آورند و آنها را در موقعیتی قرار دهند که از دموکرات‌ها به دلیل امتیازدهی زیاد به ایران انتقاد شود. همچنین این اقدام در راستای خدمت به دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قابل ارزیابی است.

این دیپلمات‌هایی که این اسناد را فاش کرده و اصرار دارند که نامشان فاش نشود، می‌خواهند این‌گونه القا کنند که طرف ایرانی امتیازات بسیاری در زمینه ارتقای سانتریفیوژهایش بعد از 10 سال به دست آورده است. همچنین این‌گونه نوشته‌اند که ایران سانتریفیوژ‌هایی تولید می‌کند که کارآیی‌اش دو برابر سانتریفیوژ‌های قبلی است. اینکه این اطلاعات صحیح است یا خیر واقعا اکنون جای بحث نیست بلکه هدف طرف آمریکایی از انتشار چنین سندی در این مقطع زمانی قابل تحلیل و ارزیابی است. در نهایت اینکه ایران نیز باید بتواند چنین میدان‌های بازی‌ای را برای طرف مقابل طراحی کند و آنها را در این‌گونه موقعیت‌ها قرار دهد.