اولین جلسه دادگاه متهمان حمله به سفارت عربستان برگزار شد

گروه خبر: ۶ ماه پس از حمله به سفارت عربستان در تهران ازسوی برخی گروه‌ها، روز گذشته اولین جلسه محاکمه متهمان این پرونده در شعبه ۱۰۶۰ مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار شد. در این جلسه که با حضور وکلای متهمان برگزار شد، نماینده دادستان اتهام اخلال در نظم عمومی و تخریب را به متهمان تفهیم کرد. به گزارش «ایرنا» اتهام این متهمان اخلال در نظم از طریق جنجال و تجمع غیرقانونی و مشارکت و تخریب عمدی اموال سفارت عربستان سعودی بوده که تعدادی از متهمان به هر دو عنوان اتهام و تعداد دیگری به‌دلیل اخلال در نظم عمومی محاکمه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اولین جلسه محاکمه ۲۱متهم پرونده تعرض به سفارت عربستان، روز گذشته در شرایطی برگزار شد که از ۲۱ متهم مذکور تنها برخی از متهمان در جلسه دادگاه حضور داشتند. ماجرای حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، روز ۱۳ دی ماه سال گذشته، به‌دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه مخالف دولت عربستان صورت گرفت. در جریان این حمله شماری از معترضان با شکستن در ورودی سفارت عربستان در تهران و پس از تخریب برخی اتاق‌ها، بخش‌‌هایی از ساختمان را به آتش کشیدند. به‌دنبال این اتفاق و حمایت برخی از کشورهای عربی از عربستان و قطع رابطه با ایران، تنش در روابط دو کشور که در پی تحولات منطقه و شهادت زائران ایرانی در مراسم حج سال گذشته به تیرگی گراییده بود، به نقطه جوش خود رسید.

این مسائل موجب شد تا مقامات ایران خواستار محاکمه عاملان حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در کشور شوند. به‌دنبال این درخواست غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه اوایل سال جاری از احضار و دستگیری متهمان این ماجرا خبر داد و گفت که در این ماجرا ۱۲۱ نفر بازداشت و ۲۴ نفر نیز احضار شده‌اند. سخنگوی قوه قضائیه همچنین پیش‌تر گفته بود در این پرونده برای ۴۸ نفر کیفرخواست صادر شده که از این تعداد پرونده سه یا چهار نفر در دادگاه ویژه روحانیت رسیدگی می‌شود. در همین راستا روز گذشته اولین جلسه دادگاه عاملان این حادثه به‌صورت علنی به ریاست قاضی فرشید دهقانی برگزار و ادامه بررسی‌ها به امروز موکول شد.

به گزارش «ایسنا» پس از قرائت کیفرخواست ازسوی نماینده مدعی العموم قاضی حسینی از متهم ردیف اول این پرونده خواست که خود را معرفی کند. او نیز پس از معرفی خود گفت: در اتهام من آمده که قصدم ایجاد سرو صدا بوده در حالی که من اصلا نیتم این نبوده که اخلال در جامعه کنم. سوابق من موجود است. در آن موقع با توجه به فضایی که بود و از آنجایی که شیعه مظلوم است پس از اینکه ۶- ۵ ساعت خبر پخش شد و حتی در یکی از کانال‌ها هم خبر تجمع را دیدم به آنجا رفتم. من نمی‌دانستم که تجمع مجوز ندارد. من تا ۹ شب سر کار بودم چون نزدیک خانه‌مان بودم به آنجا رفتم. از عملکرد خودم پشیمانم؛ زیرا دل آقا شکست. قاضی دهقانی در توضیح اتهام اخلال در نظم به متهم گفت: اخلال در نظم یعنی تجمع شما قانونی نبوده است.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی دهقانی اتهامات متهم ردیف دوم را به وی تفهیم کرد. به گزارش «ایسنا» قاضی از وی پرسید در چه گروه هیاتی و احزاب سیاسی عضو هستی؟ متهم ردیف دوم پاسخ داد: در تلگرام در کانال طنز سیاسی دکتر سلام عضوم. در ایام محرم هم به میدان امام حسین می‌روم. به مدافعان حرم هم رفتم.پس از آن متهم ردیف سوم پرونده به دفاع از خود پرداخت و گفت: ما قصدمان این نبود که نیت بدی داشته باشیم. این متهم با بیان اینکه حق بچه‌های حزب‌اللهی نیست این قدر اذیت شوند، مدعی شد: مقصر اصلی نیروی انتظامی است. آنها باید اینجا باشند.

به گزارش «ایسنا» متهم ردیف چهارم پرونده تعرض به سفارت عربستان نیز با انتقاد از عملکرد نیروی انتظامی گفت: طبقه اول و دوم سفارت آتش گرفت، ولی ازسوی آتش‌نشانی کاری صورت نگرفت. عده‌ای از هموطنان ما در آتش می‌سوختند. من داخل سفارت رفتم تا هموطنانم را نجات دهم. او همچنین گفت: کار من به‌دلیل اعتراضی بود که داشتم و اطلاعی از غیر قانونی بودن تجمع نداشتم. همان روز مشابه این اتفاق در مشهد هم افتاده بود و کسی هم منکر آن نشد. پس از آن متهمان ردیف پنجم و ششم و هفتم و هشتم به دفاع از خود پرداختند. متهم ردیف هشتم در این زمینه گفت: ما در فتنه ۸۸ و کوی دانشگاه بودیم کتک هم خوردیم، ما هر روز برای دفاع از انقلاب هزینه می‌دهیم. قاضی دهقانی خطاب به این متهم گفت: تمام اموال تخریب شده و آتش زده شده است. حدود ۵ ماشین سوخته است. قاضی همچنین گفت: ۵ عدد فیلم از جریان اولیه موجود است. دادگاه مکلف است در چارچوب مفاد کیفرخواستی که دادستان صادر می‌کند رسیدگی کند. به گزارش «ایسنا» در این جلسه ۱۴ نفر از ۲۱ متهم پرونده، دفاعیات خود را مطرح کردند و آخرین دفاع از آنها اخذ شد.