دوران کودتا به‌سر آمده است

گروه خبر: بیست‌ونهمین سفر استانی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته با سفر به کرمانشاه آغاز شد. سفری که رئیس‌جمهوری در آن از سیاه‌نمایی برخی و دمیدن روح یأس در جامعه انتقاد کرد و آنها را عده‌ای اقلیت که صدایشان بلند است، توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، او همچنین در جمع مردم کرمانشاه با اشاره به ماجرای حقوق‌های نامتعارف برخی از مدیران از نهادهای نظارتی به‌دلیل عدم انجام وظیفه انتقاد و در عین حال اعلام کرد که نباید تخلف چند نفر را به عموم مدیران خدوم نسبت داد. او در همین ارتباط همچنین تاکید کرد که با بزرگ کردن تخلف عده‌ای اندک و انتشار چند فیش حقوقی، مردم دزدی‌های میلیاردی در گذشته را فراموش نمی‌کنند. رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به ماجرای کودتای چندساعته ارتش در ترکیه تصریح کرد: دوران کودتا و تحمیل توپ و تانک به مردم به‌سر آمده است. روحانی در دیدار عمومی با مردم کرمانشاه در ورزشگاه آزادی این شهر از مشکلات موجود اقتصادی ازجمله بیکاری، رکود، شرایط نامناسب محیط کسب‌وکار و موارد دیگر نیز سخن گفت. سخنانی که موجب شد حاشیه‌هایی در جریان سخنرانی او ایجاد شود و برخی از افراد حاضر با شعارهایی در اعتراض به رکود، بیکاری و حقوق‌های نجومی برای لحظاتی سخنرانی رئیس‌جمهور را قطع کنند.

سیاه‌نمایی هنر عده‌ای اقلیت اما پر صدا

سفر یک روزه رئیس‌جمهوری به کرمانشاه صبح روز گذشته با ورود او به فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه آغاز شد. رئیس‌‌جمهوری سپس در جمع مردم کرمانشاه با تاکید بر اینکه شرایط کشور باید شرایط کار و رونق اقتصادی باشد، تاکید کرد: برای حل مشکلات کشور راهی جز رونق اقتصادی و اجرای سریع سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیست و لازم است شرایط کشورمان را برای کار و فعالیت اقتصادی بیش از پیش آماده کنیم و دولت یازدهم، با کمک مردم و با همه توان در این مسیر به پیش می‌رود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با اشاره به اینکه تنها هنر عده‌ای اقلیت اما پرصدا، دمیدن روح یاس در جامعه و سیاه‌نمایی است، گفت: این عده اگر چه بسیار اقلیت هستند، اما صدایشان بلند است و اقدامات بزرگی را که ملت بزرگ ایران در مسیر توسعه و پیشرفت انجام داده‌اند، نمی‌بینند.

نگرانی عده‌ای از قطع دست متجاوزان

روحانی با بیان اینکه عده‌ای از قطع دست متجاوزان به اموال مردم و سوء‌استفاده‌کنندگان از تحریم نگرانند، گفت: نباید کسی از قطع شدن دست متجاوزان و تثبیت حق ملت ایران ناراحت باشد. اگر در دورانی به سال‌ها و دهه‌ها قبل برگشته بودیم به نحوی که جابه‌جایی پول را از طریق صرافی‌ها انجام می‌دادیم، اما اکنون از روش‌های مدرن استفاده می‌کنیم و مشکلات را حل و فصل کرده‌ایم. مگر کسی پیدا می‌شود که از این شرایط ناراحت باشد؟

رئیس‌‌جمهوری افزود: اینکه کسی در پس تحریم به‌دنبال غارت اموال ملت بوده و ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار مردم را به غارت ببرد البته که از شرایط جدید ناراحت است. به گزارش «ایسنا» روحانی افزود: البته دولت این پول را از حلقوم آنها بیرون می‌کشد و در برابر تجاوز به اموال مردم یک آن درنگ نمی‌کند. روحانی با بیان اینکه مردم منتظر بازگشت اموالی که به بهانه تحریم غارت شده‌اند، تصریح کرد: از قوه قضائیه می‌خواهم در برابر متجاوزان به اموال مردم یک لحظه درنگ نکند؛ چراکه مردم منتظر حکم نهایی و بازگشت اموال ملت به خزانه عمومی هستند.

حل مشکل حقوق‌های نامتعارف

روحانی در ادامه سخنان خود به موضوع پرداخت‌های غیرمتعارف اشاره کرد و گفت: اولا با کمال صراحت به ملت ایران اعلام می‌کنم که متاسفانه در سال‌های گذشته تخلفاتی در تمام دستگاه‌های کشور، در این زمینه انجام شده است و این تخلفات تنها به قوه مجریه اختصاص ندارد؛ بلکه مربوط به همه دستگاه‌ها و نهادهای عمومی است که در روزهای آینده در مصاحبه مفصلی، ابعاد مختلف آن را برای مردم بیان خواهم کرد. رئیس‌‌جمهوری با تاکید بر لزوم مقابله با این مشکل و اهتمام دولت یازدهم برای حل و فصل آن اظهار کرد: اگر چه دستگاه‌های نظارتی فراوانی در کشور وجود دارد، اما در این راستا به همه وظایف خود دقیق و بهنگام عمل نکردند و لازم است از این به بعد با دقت بیشتری در این زمینه عمل کنند. روحانی اضافه کرد: متاسفانه در قوانین و مقررات گریزگاه‌های قانونی و نقاط مبهم و شکاف‌هایی در زمینه حقوق‌ها وجود دارد که باید آنها را اصلاح کنیم، تا زمینه سوء‌استفاده از آن از بین برود و دولت اقدامات فوری را در این راستا انجام داده که به اطلاع مردم خواهد رسید به‌گونه‌ای که مسیر تخلفات موجود با مقررات لازم مسدود شده است. روحانی گفت: دولت لوایح لازم را در این راستا به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد داد و راه‌حل اصلی رفع این مشکلات شفافیت، اجرای دقیق قانون و اقدام ‌جمعی است و بی‌تردید دولت با حمایت اکثریت مردم و رهبری معظم انقلاب این مشکل را حل و فصل خواهد کرد. رئیس‌‌جمهوری با تاکید بر اینکه نباید تخلف چند صد نفر را به جمعیت بزرگ مدیران فعال، پاک و خدوم در کشور تعمیم داد، اظهار کرد: مردم بدانند که این تخلفات از آن مدیران انگشت‌شماری بوده است و اکثریت قاطع مدیران پاک و زحمتکش هستند.

تخلف 3 هزار میلیاردی را فراموش نمی‌کنیم

روحانی با اشاره به اینکه با بزرگ کردن تخلف عده‌ای اندک و انتشار چند فیش حقوقی، مردم دزدی‌های میلیاردی در گذشته را فراموش نمی‌کنند، تصریح کرد: البته اگر تخلفی در گوشه‌ای انجام شده این بدان معنا نیست که مردم دزدی‌های قبلی را فراموش خواهند کرد. اگر کسی مدام قصد دارد مساله فیش‌های حقوقی را بررسی کند، تا به‌واسطه آن دزدی‌های گذشته فراموش شود، همه بدانند که مردم آن دزدی‌ها را فراموش نکرده و از دادگاه‌های قضایی می‌خواهند که عوامل آن دزدی‌ها را به سزای اعمالشان برسانند. رئیس‌‌جمهوری تاکید کرد: مردم، اهمال، قصور و یا تقصیری که چند سال قبل انجام شده و به‌خاطر آن آمریکا دو میلیارد دلار از پول ملت را برداشته و نیز تخلف سه هزار میلیاردی و ۱۲ هزار میلیاردی را فراموش نخواهند کرد. روحانی تصریح کرد: دولت به مردم قول می‌دهد که موضوع حقوق‌های غیرمتعارف را حل و فصل کرده و آن را به مردم گزارش دهد و در عین حال تخلفات گذشته و مبارزه با فساد را به‌عنوان یک اصل اساسی و با جدیت دنبال کند.

صندوق رای، راه‌حل مشکلات منطقه

رئیس‌‌جمهوری در ادامه با اشاره به وقوع کودتا در ترکیه گفت: متاسفانه امروز در منطقه ما کشورهایی قرار دارند که هنوز فکر می‌کنند با کودتا و تانک و توپ و هلی‌کوپتر می‌توانند قدرت را جابه‌جا و حکومت مردمی را سرنگون کنند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دوران کودتا و تحمیل توپ و تانک به مردم به سر آمده است، گفت: امروز دورانی است که تنها صندوق آرا می‌تواند راه‌حل مسائل و مشکلات کشورهای منطقه از جمله در ترکیه، سوریه، عراق، لبنان، بحرین و یمن باشد.

وعده‌های روحانی به کرمانشاه

رئیس‌‌جمهوری دربخش دیگری ازسخنانش گفت: عمدتا کانون ریزگردها از کشورهای همسایه است که نیازمند اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی در این زمینه هستیم که رایزنی‌ها و اقدامات لازم در این راستا آغاز شده است. رئیس‌‌جمهوری گفت: باوجودی که ایجاد منطقه آزاد در استان کرمانشاه جزو برنامه‌های قبلی دولت نبوده، اما به مردم استان قول می‌دهم و از شورای عالی مناطق آزاد می‌خواهم که در این زمینه مطالعه و اقدام کند. روحانی همچنین خاطرنشان کرد: تا پایان دولت یازدهم راه‌آهن به کرمانشاه خواهد رسید. روحانی سپس تاکید کرد: این دولت همانطوری که توانست تورم را تک رقمی کند، قادر است رونق اقتصادی را نیز به زندگی مردم برگرداند. رئیس‌جمهوری همچنین در دیدار با علما، ایثارگران و برگزیدگان استان کرمانشاه با بیان اینکه افتخار متعلق به انقلابی است که بتواند مخالفان را به خود جذب کند، گفت: در اتفاقات اخیر ترکیه سران این کشور مردم را به‌حضور در خیابان‌ها دعوت کردند که این بازخوانی اتفاقات ۲۱ و ۲۲ بهمن در تاریخ انقلاب است که امام در آن روز مردم را به خیابان‌ها دعوت کرد و آنها توانستند رژیم طاغوت را سرنگون کنند. روحانی همچنین در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید فعال شود، گفت: مناطق آزاد باید سکویی برای صادرات و نه واردات کالاهای بی‌کیفیت باشد. او با بیان اینکه مبارزه با فساد و رانت ضرورت شکوفایی اقتصاد است، گفت: «نظارت بر نهادهای عمومی غیردولتی باید ساماندهی شود.»