پیوند علنی آل سعود با تروریست‌ها

گروه دیپلماسی، کامران کرمی: حضور یکی از سرشناس‌ترین شاهزادگان اطلاعاتی و امنیتی آل‌سعود در نشست گروهک منافقین در پاریس را باید فاز سوم اقدامات تخریبی عربستان علیه ایران دانست که فازهای اول و دوم آن با کارشکنی در روند توافق هسته‌ای و قطع روابط و بسیج کشورها علیه ایران صورت پذیرفت و البته هر دوی این اقدامات ناکام ماند. اقدامی که بنا دارد تا با تقویت گروه‌ها و گروهک‌های تروریستی در مرزهای ایران، بیش از پیش پتانسیل تخریبی آنها را در جنگ نیابتی علیه تهران وارد کند تا تمام حلقه‌های این راهبرد ضد ایرانی تکمیل شود. اما سوالی که در شرایط کنونی مطرح است، این است که چرا آل‌سعود در این برهه زمانی، روابط پنهانی و غیرعلنی خود با منافقین را با اعزام یکی از مقامات بلندپایه امنیتی و اطلاعاتی سابق و تاثیرگذار فعلی به این نشست علنی کرد؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست امسال منافقین در پاریس شاهد حضور پررنگ هیات‌های عربی بود که در این میان حضور هیات عربستان، مصر و بحرین از سایرین پررنگ‌تر بود که توجه ویژه عربستان به منافقین و حمایت مالی و رسانه‌ای ویژه از آنان از مهم‌ترین اتفاقات در این رابطه است.

در این تجمع که رسانه‌های سعودی به‌خصوص شبکه العربیه با آب و تاب فراوان، آن را پوشش دادند، الفیصل مجددا اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد. او همچنین به منافقین وعده پیروزی بر نظام جمهوری اسلامی داد و با تاکید بر حمایت همه جانبه سعودی‌ها از فرقه رجوی مدعی شد ایران در مسائل کشورهای عربی دخالت می‌کند؛ اما ریاض مانع این دخالت خواهد شد. حضور این شاهزاده سعودی در نشست منافقین که عناد آنها برای مردم ایران روشن شده است و توصیف آنها به‌عنوان گروه مقاومت در رسانه‌های سعودی، بار دیگر نشان از راهبرد ضد ایرانی سعودی‌ها می‌دهد.ترکی الفیصل، همچنین در سخنرانی خود از مسعود رجوی سرکرده این گروهک تروریستی به‌عنوان «مرحوم مسعود رجوی» یاد کرد. گاف بزرگی که به‌زعم ناظران در آینده این سازمان تروریستی تاثیرات عمیقی خواهد داشت. هر چند یکی از اعضای منافقین تلاش کرد تا ماجرا را به نوعی جمع کند و بلافاصله پس از سخنرانی فیصل پشت تریبون رفته و مرگ سرکرده را تکذیب کرد و آن را اشتباه لفظی خواند؛ اما این گاف بزرگ اطلاعاتی تاثیر خود را در سطوح مختلف داخلی منافقین و همچنین آینده سازمان تروریستی خواهد داشت.

‌ هر چند پیشینه روابط آل‌سعود و گروهک منافقین به زمان تشکیل این فرقه برمی‌گردد و طی سال‌های اخیر این روابط به‌صورت گسترده میان دو طرف برقرار بوده است، اما اخیرا این روابط از حالت تقریبا غیر علنی خود خارج شده و با توجه به نیاز سعودی‌ها در استخدام گروه‌های تروریستی در فرآیند جنگ‌های نیابتی، علنی و آشکار شده است که مهم‌ترین نشانه و سند آن، حضور یکی از مهم‌ترین شاهزادگان آل‌سعود در این نشست بود. در این میان اگرچه برخی معتقدند که نباید حضور این شاهزاده سعودی در این نشست را به‌عنوان اقدام جدید سعودی در قبال ایران تعبیر کرد، اما این حضور یک پیام دارد و آن تغییر سیاست‌های آل‌سعود در قبال ایران از مجرای تقویت گروه‌های نیابتی است. در واقع علنی‌تر شدن این سیاست‌ طی پنج سال اخیر یعنی از هنگام شکل‌گیری بحران سوریه تا امروز، بخش دیگری از راهبرد ضدایرانی عربستان در قبال ایران را شکل می‌دهد. برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند که مهم‌ترین پیام حضور ترکی الفیصل شاهزاده سعودی در نشست گروهک تروریستی منافقین، اعلام همبستگی و حمایت کامل آل‌سعود از تروریست‌هایی است که طی بیش از سه دهه‌ مرتکب جنایات فراوانی علیه شهروندان ایرانی شده‌اند، بنابراین حضور شاهزاده سعودی در این تجمع و مقاوم خواندن تروریست‌های فرقه رجوی، بر دروغ بودن ادعای آل‌سعود مبنی بر مبارزه با تروریسم مهر تایید مجدد زد.در واقع سعودی‌ها پس از آنکه نتوانستند با کارشکنی‌های آشکار و پنهان، توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ را به شکست بکشانند به سمت سیاست کاهش بهره‌وری ایران از مزایای این توافق حرکت کردند که در ماجرای تخفیف‌های نفتی به مشتریان آسیایی و اروپایی به اوج رسید. در فاز دوم که حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد بهانه را به دست سعودی‌ها داد، این کشور را وارد فاز دوم اقدامات خود علیه ایران کرد. در این موج عربستان با ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک و بهره‌گیری از سازمان‌ها و نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی همچون شورای همکاری، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و شورای امنیت، برخی از دولت‌های عربی، اسلامی و غیرعربی از جمله کشورهای آفریقایی را به قطع یا کاهش روابط با ایران ترغیب کرد. حال در فاز سوم که با تقویت بیشتر گروه‌ها و گروهک‌های تروریستی در مرزهای غربی و شرقی ایران از جمله حمایت علنی از منافقین کلیدخورده است، شاهد اقدامات سعودی‌ها در این فاز خواهیم بود که همواره بخشی از راهبرد تخریبی سعودی‌ها در برخورد با ایران بوده است.

تروریسم ابزار پیشبرد اهداف عربستان

در واکنش به اخبار یک منبع آگاه در وزارت امورخارجه حضور رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان در نشست منافقین در پاریس را نشانه‌ای از استیصال دولت عربستان و نمونه‌ جدیدی از وقاحت و بلاهت سیاسی دانست. این منبع آگاه با اشاره به نمایش خیابانی تروریست‌های ورشکسته با استفاده از تظاهر‌کنندگان اجاره‌ای در پاریس و حضور و سخنرانی یک مقام سابق امنیتی سعودی در جمع آنان، به خبرنگاران گفت: از پدر طالبان و القاعده و شریک صهیونیست‌ها بعید نبود که استیصال دولت خود را با نمونه جدیدی از وقاحت و بلاهت سیاسی با شرکت در نشست ورشکستگان مزدور تروریست به نمایش گذارد. این منبع تاکید کرد: «واماندگی سعودی‌ها و تمسک و توسل‌شان به تروریست‌های شناسنامه‌دار در این معرکه‌گیری نشان می‌دهد برای آنان همان‌طور که در عراق و سوریه و یمن نشان داده‌اند تروریسم و تروریست‌ها ابزاری برای پیشبرد اهداف‌شان علیه کشورهای مسلمان منطقه است.»

خسارات جبران‌ناپذیر برای منطقه

همزمان حسین امیر عبداللهیان معاون سابق عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارات رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان گفت نباید در روابط گسترده دستگاه امنیتی سعودی با منافقین به‌ویژه در سال‌های اخیر تردیدی به خود راه داد. این اظهارات تایید می‌کند که حمایت‌های گسترده مالی و امنیتی عربستان سعودی از تروریسم در همه اشکال آن همواره در دستور کار ریاض بوده است. امیرعبداللهیان تاکید کرد: «من موضوع تروریسم را در آخرین دیدارم با سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان قبل از مرگ وی و در اولین دیدارم با عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی در حاشیه نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده با زبانی دیپلماتیک بیان کردم و اضافه کردم که امنیت مقوله‌ای به هم پیوسته و متعلق به کل منطقه است و نمی‌توان با استفاده ابزاری از تروریست‌ها کشورهای منطقه را ناامن کرد و عربستان را امن نگه داشت.» این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: «خطای راهبردی ریاض مبنی بر کاربرد تروریسم در تحولات منطقه، ریاض و همه ما را در منطقه با خسارات جبران‌ناپذیری مواجه می‌کند.»

سه پیام حضور ترکی الفیصل

همچنین مشاور فرمانده کل سپاه با بیان اینکه حضور ترکی الفیصل رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در مراسم گروهک منافقین، دم خروس بود که از رژیم مستبد آل‌سعود بیرون زد و ماهیت تروریستی آن را بیش از گذشته نشان داد، افزود: امروز می‌بینیم با وجود آنکه ماهیت تروریستی منافقین برای همگان آشکار شده، آنها در حمایت کامل آل‌سعود قرار گرفته‌اند. حمیدرضا مقدم‌فر با بیان اینکه رژیم آل‌سعود از ماهیتی کاملا تروریستی برخوردار است که جنگ‌های نیابتی را به‌عنوان یک آلت دست برای صهیونیست‌ها و آمریکا دنبال می‌کند، افزود: حضور و سخنرانی ترکی الفیصل در کنفرانس منافقین سه پیام داشت. اولین پیام این حضور آن بود که ماهیت تروریستی و حمایت آل‌سعود از شبکه جهانی تروریستی در جهان، بیش از پیش آشکار شد؛ دومین پیام نیز آن است که حضور این مقام امنیتی در مراسم منافقین به نوعی ایجاد پیوند میان منافقین و داعش بود؛ امروز ما باید اعلام کنیم که منافقین به واسطه آل‌سعود و دستگاه امنیتی‌اش به داعش پیوند خورده‌اند؛ پیام سوم نیز این است که این مقام امنیتی عربستانی با حضور در مراسم منافقین در پاریس، رسما و صریحا نسبت به جمهوری اسلامی موضع‌گیری و اعلام کرد که آل‌سعود در کنار منافقین ایستاده است.»

محور پشتیبانی از جریان تروریسم

از سوی دیگر، مسوول روابط عمومی کل سپاه نیز گفت که تلاش رسانه‌های بیگانه و سعودی‌ها برای احیای منافقین محکوم به شکست است. به گزارش سپاه‌نیوز، سردار رمضان شریف همزبانی و همراستایی آل‌سعود و منافقین در نمایش خیابانی پاریس را نشانه مشارکت و همدستی عربستان در جنایات تروریستی منافقین علیه ایران دانست و تاکید کرد: «امروز بر افکار عمومی جهانیان آشکار شده است که رژیم آل‌سعود محور حمایت و پشتیبانی از جریان تروریسم در منطقه و فراتر از آن است، در واقع منافقین، داعش، طالبان، القاعده و ده‌ها گروهک تروریستی پراکنده شده در جغرافیای اسلام و بشریت، تحت منویات و راهبردهای آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه با حمایت‌های گسترده مالی آل‌سعود مرتکب بزرگ‌ترین جنایات علیه بشریت می‌شوند.»

آتش‌بازی سعودی‌ها

سفیر اسبق ایران در فرانسه نیز با اشاره به سخنرانی ترکی‌الفیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان در این نشست، گفت حضور چنین شخصیت عربستانی، اقدام خصمانه‌ای است که ما باید از کانال‌هایی که داریم به سعودی‌ها بفهمانیم که دارید با آتش‌بازی می‌کنید و از طرفی باید به فرانسوی‌ها هم بگوییم که شما از یک روی به ما می‌گویید دوست داریم با شما همکاری‌های اقتصادی و تجاری داشته باشیم و از طرف دیگر به منافقین پر و بال داده و اجازه می‌دهید که میهمان خارجی هم به جلسات خود دعوت کنند. حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه این اقدام سعودی‌ها دنباله اقدامات خصمانه این رژیم است، افزود: منافقین برای آنکه بقا پیدا کنند، به‌عنوان عروسک‌هایی در دستان کشورهایی مختلف درآمده‌اند، زمانی در دست صدام بودند و الان در دست سعودی‌ها هستند.