گروه خبر: حسن روحانی رئیس‌جمهوری، دولت یازدهم را پشتیبان و در کنار اصحاب فرهنگ و هنر دانست و تاکید کرد: هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر در خط‌مقدم معرفی ایران متمدن و فرهنگ‌دوست به جهان هستند و همه باید دست به دست هم برای ایرانی قدرتمند، توسعه‌یافته و پرافتخار تلاش کنیم.حسن روحانی عصر روز پنج‌شنبه در مراسم افطار با اهالی فرهنگ و هنر افزود: اگر می‌خواهیم در جهان امروز قدرتمان را در برابر قدرت‌های دیگر به رخ بکشیم، بخش بزرگی از این قدرت در حوزه فرهنگ و هنر است. به گزارش «ایرنا»، روحانی با اشاره به جایگاه ویژه ایران در طول تاریخ و به‌عنوان نخستین کشور منطقه که قانون، عدالتخانه و مجلس داشته و برای استقلال و آزادی انقلاب کرده است، گفت: اینکه موسیقی هنرمند ایرانی در سالن‌های بزرگ موسیقی جهان شنیده شود و اینکه فیلم‌های ایران در عرصه جهانی مطرح شوند، افتخاری برای ایران و ایرانی است و معلوم نیست چرا برخی از این موضوع خرسند نیستند. همه ما ایرانیان امروز اهداف، آرزوها و مشکلات مشترک داریم که برای تحقق اهداف و آرزوها و رفع مشکلات، باید دست‌به‌دست هم دهیم.

روحانی با اشاره به اینکه اکنون جامعه ایران در زمینه اخلاق، وحدت، مهربانی، نزدیکی و فاصله گرفتن از افراط‌ها و خشونت‌ها نیازمند فعالیت فرهنگی و هنری است، خاطرنشان کرد: امروز هنرمندان به خوبی می‌توانند آسیب‌های اجتماعی را کم کنند و جوان‌های ایرانی را در مسیر نجات کشور قرار بدهند. روحانی افزود: اختلاف‌نظر و سلیقه در یک کشور ۸۰ میلیونی با قومیت‌ها، افکار، ایده‌ها، احزاب و جناح‌های مختلف طبیعی است؛ اما مهم این است که تلاش کنیم در برخورد با یکدیگر اعمال سلیقه نکنیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه همه باید در کنار یکدیگر ملت بزرگ و پرآوازه ایران‌ را یاری و از مشکلات عبور کنیم، خاطرنشان کرد: تنگ‌نظری در هر جامعه‌ای وجود دارد، اما نباید از تنگ‌نظران بهراسیم و باید به راه خود ادامه دهیم چراکه ملت ما پشتیبان و طرفدار سعه‌صدر است. روحانی با بیان اینکه هنر خلاق با آزادی و امنیت کامل امکان‌پذیر است، ادامه داد: با دست لرزان نمی‌توان نقاشی خوب و همچنین با دل ترسان نمی‌توان کار هنری بزرگ تحویل جامعه داد.

آغاز حرکت معکوس بازگشت نخبگان

رئیس‌جمهوری همچنین عصر روز چهارشنبه در ضیافت افطار با جوانان و دانشجویان گفت: با تقویت امید و نشاطی که در جامعه ایجاد شده، حرکت معکوس بازگشت نخبگان به ایران آغاز شده و در آینده‌ای نه‌چندان دور، این روند سرعت و شتاب بیشتری می‌گیرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری در عین حال با تاکید بر اینکه نیاز به فداکاری داریم و همه نخبگان باید به کشور بازگردند و کشورشان را آن‌طور که شایسته است بسازند و در سازندگی آن سهیم شوند، گفت: ممکن است شرایط اولیه در خارج بهتر باشد، اما به‌خاطر کشور باید سختی‌ها را نیز تحمل کرد.

او با تاکید بر اینکه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در آن دموکراسی و آزادی افکار حاکم است، گفت: البته با مشکلات نیز آشنا هستم و می‌دانم با چه مشکلاتی مواجهید، باید صبر، حوصله و تلاش مضاعف کنیم. نباید بهراسید و عقب‌نشینی کنید و مطمئن باشید و شک نکنید که در نهایت پیروز می‌شویم.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در راستای ایجاد تحول در مقررات بانکی، امروز مقررات نوین تحولات بانکی را امضا و ابلاغ کردم؛ مقرراتی که یک‌سال روی آنها کار شده بود. همچنین در همین راستا به‌زودی لایحه‌ای را تقدیم مجلس می‌کنیم که امیدوارم مجلس نیز با تصویب آن، راه را در مسیر ایجاد تحول در فعالیت‌های بانک‌ها هموارتر کند.