حمایت ایران از آرمان فلسطین عکس: خبرگزاری مهر

گروه خبر: روز جهانی قدس روز گذشته با حضور پرشور مردم در تهران و شهرهای سراسر کشور همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برگزار شد. مراسمی که هر سال با شعار آزادی قدس شریف برگزار می‌شود و مردم با سر دادن شعارهای ضدصهیونیستی و ضد‌استکباری خواهان آزادی فلسطین اشغالی می‌شوند، اما مراسم امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد.

مراسم دیروز در حالی در ایران برگزار شد که حزب‌الله لبنان، امسال برای نخستین‌بار، مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس را به دلایل امنیتی لغو کرد. لبنان هفته گذشته شاهد ۸ انفجار انتحاری از سوی عوامل تروریستی بود که بر اثر آن شماری از شهروندان لبنانی کشته یا زخمی شدند. از همین رو مراسم روز جهانی قدس روز گذشته در لبنان برگزار نشد. با این حال مراسم روز گذشته در تهران و دیگر شهرهای کشور با حضور گسترده مردم برگزار شد. به گزارش فرارو، در مراسم دیروز راهپیمایان روز قدس با در دست داشتن پلاکاردهایی سال ۲۰۴۰ را سال پایان اسرائیل اعلام کردند و شمارش معکوس پایان حکومت اسرائیل را آغاز کردند. البته مراسم روز گذشته قدس در شرایطی برگزار شد که این روزها کشور در گیر ماجرای افشای حقوق‌های نجومی برخی مدیران است، از این رو به گزارش فرارو، یک بازنشسته وزارت جهاد کشاورزی در اعتراض به فیش‌های میلیونی برخی از مسوولان، پرینت فیش حقوقی خود را به‌صورت پلاکارد در راهپیمایی روز قدس به نمایش گذاشت که به‌دنبال آن تعداد زیادی از راهپیمایان به آن واکنش نشان دادند. همزمان جمعی از مقامات شرکت‌کننده در راهپیمایی دیروز بر ضرورت برخورد با پرداختی‌های برخی از مدیران تاکید کردند. همچنین جمعی از راهپیمایان روز جهانی قدس در تهران ضمن محکوم کردن رابطه گروه‌های تکفیری و برخی دولت‌های عرب منطقه با رژیم صهیونیستی، تابوت برخی مفتیان آل‌سعود و سران این کشور را در راهپیمایی حمل کردند. همچنین به گزارش تابناک، گروهی از تظاهرات‌کنندگان پلاکاردهایی با تصویر حاج احمد متوسلیان در دست داشتند و خواستار آزادسازی این فرمانده دوران دفاع مقدس از زندان‌های رژیم صهیونیستی شدند. از دیگر حواشی روز گذشته سیستم‌های خنک‌کننده در مسیر راهپیمایی روز قدس در گرمای بالای ۴۰ درجه تهران بود. به گزارش خبرگزاری فارس، همچنین چندنمونه از موشک‌های بالستیک ساخت ایران در مسیرهای راهپیمایی روز قدس در تهران در معرض دید راهپیمایان قرار گرفت و افراد با حضور در مقابل آنها عکس یادگاری می‌گرفتند. ماکت‌های به نمایش درآمده از انواع موشک‌های عماد، شهاب و سجیل بود.

توطئه تفرقه در دنیای اسلام

در کنار این حواشی حضور مقامات کشور نیز در مراسم روز گذشته در تهران چشمگیر بود. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس، از خیابان فردوسی به اجتماع عظیم مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس پیوست و همراه با آنان، خواهان تقویت وحدت مسلمانان و حمایت از مردم مظلوم فلسطین شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی گفت: امروز توطئه تفرقه در دنیای اسلام، حضور گروه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه و خط سازش، در مسیر آرمان آزادی فلسطین فاصله ایجاد کرده است و برای رسیدن به مسیر اصلی، راهی جز وحدت مسلمانان، دفاع از خط مقاومت و جهاد و مبارزه با گروه‌های تکفیری و تروریستی وجود ندارد. همچنین به گزارش میزان، یکی از نکات قابل‌توجه این مراسم حضور سیدمجتبی خامنه‌ای فرزند رهبر معظم انقلاب اسلامی در راهپیمایی روز قدس و در میان مردم روزه‌دار تهران بود. به گزارش «ایسنا» ‌هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روز گذشته در راهپیمایی روز قدس شرکت و اعلام کرد: حوادث منطقه نشان می‌دهد که باید هوشیارتر از سابق باشیم.

سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات نیز در حاشیه مراسم راهپیمایی روز قدس درباره وضعیت امنیتی در کشور و امنیت مرزها گفت: سربازان گمنام امام زمان (عج) با یاری و همکاری همه دستگاه‌های نظام به تمامی مرزها تسلط دارند و جلوی هرگونه تعدی از آن سوی مرزها را می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری فارس محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در حاشیه این مراسم گفت: تکفیری‌ها و حامیان آنها واقعیت دشمنی اسرائیل با جهان اسلام را فراموش کرده و حرکات و اقدامات خود را به جای اینکه به سمت این رژیم هدف بگیرند به‌سوی مسلمانان قرار داده‌اند و این یکی از بزرگ‌ترین خطراتی است که امروز نه‌تنها جهان اسلام، بلکه تمام جهان را تهدید می‌کند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه، احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان، علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، جمعی از اعضای هیات دولت، جمعی از نمایندگان مجلس، علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق و تعداد دیگری از مقامات کشور روز گذشته در مراسم راهپیمایی روز قدس شرکت کردند. همچنین معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همراه با تعدادی از محیط‌بانان در راهپیمایی روز قدس حاضر شد.

در پایان مراسم روز گذشته، مردم تهران در قطعنامه راهپیمایی روز جهانی قدس در ۱۰ بند به مسائلی همچون الگوی مقاومت حزب‌الله و حماس به‌عنوان یگانه راه مقابله با اسرائیل تاکید کردند. همچنین به گزارش «ایرنا» در بخشی ازاین قطعنامه اعلام شد که اقتدار موشکی ایران نماد قدرت بازدارندگی و تضمین امنیت ملی است. آنها همچنین از مسوولان خواستند تا با کارشکنی‌های آمریکا مقابله کنند.