گروه دیپلماسی: در شرایطی که وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ از دستاوردهای حائز اهمیت دولت آمریکا در سال گذشته بوده، وزارت بازرگانی آمریکا نیز معافیت یک شرکت بزرگ چینی از جریمه‌های تعیین شده به بهانه نقض تحریم‌های واشنگتن علیه ایران را تمدید کرد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت بازرگانی آمریکا روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ معافیت شرکت بزرگ زد. تی. ‌ای چین، سازنده وسایل ارتباطی از محدودیت‌های صادراتی به بهانه نقض تحریم‌ها علیه ایران که در ماه مارس اعمال شده بود تا چند ماه دیگر یعنی تا ۳۰ اوت تمدید شده است. تمدید مجوز وزارت بازرگانی به شرکت زد. تی.‌ای این امکان را فراهم می‌سازد که این شرکت صادرات تجهیزات شامل فناوری آمریکایی را ادامه دهد. این وزارتخانه پیش از این در ماه مارس اعلام کرده بود که معافیت از جریمه‌های واشنگتن در صورت همکاری این شرکت با دولت تمدید خواهد شد. دولت آمریکا در زمستان گذشته زد. تی.‌ای را به نقض قوانین تحریمی ایران متهم کرده و برای آن ممنوعیت‌های صادراتی وضع کرده بود. این محدودیت‌ها شرکت‌های آمریکایی را از صادرات هر گونه فناوری، نرم‌افزار و سخت‌افزارهای تولید شده در آمریکا به شرکت زد. تی.‌ای منع می‌کرد. این اقدام همچنین مانع از آن می‌شد که تولیدکنندگان نرم‌افزار آمریکایی، برنامه‌ای به این شرکت چینی بفروشند یا حتی نسخه‌های به روز رسانده شده برنامه‌های قبلی را در اختیارشان قرار هند. اما وزارت بازرگانی آمریکا در ماه مارس، یک معافیت سه ماهه به این شرکت داد که در ۳۰ ژوئن منقضی شده است. رئیس زد. تی.‌ای پس از تمدید این معافیت گفت که اقدام دوباره وزارت بازرگانی نشان می‌دهد این شرکت در حال همکاری و پیروی از دولت آمریکا است. معافیت وزارت بازرگانی به شرکت زد. تی.‌ای اجازه می‌دهد تا با صدها شرکت آمریکایی روابط تجاری داشته باشد و به سرمایه‌گذاری خود در آمریکا ادامه دهد.

خبرگزاری رویترز در سال ۲۰۱۲ با انتشار گزارشی مدعی شد که شرکت زد. تی.‌ای قراردادهای چند میلیون دلاری برای صادرات تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ساخت آمریکا به شرکت مخابرات ایران امضا کرده است. به گفته کارشناسان، محدودیت‌های اعمال شده علیه شرکت زد. تی.‌ای از جمله سخت‌ترین جریمه‌های وضع شده علیه کسانی بوده است که متهم به نقض تحریم‌های ایران شده است.

برجام از دستاوردهای مهم دولت در سال گذشته بود

از سوی دیگر جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا در سخنرانی‌اش در نشست سالانه کمیته برتون وودز که یک موسسه در حوزه همکاری‌های اقتصادی محسوب می‌شود، توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ را که پس از نزدیک به دو سال مذاکره سرانجام در ژوئیه سال ۲۰۱۵ در وین حاصل شد، یکی از دستاوردهای مهم دولت آمریکا در یک سال گذشته توصیف کرد.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خزانه‌داری آمریکا، او تاکید کرد: «ما دستاوردهایی را در سال گذشته داشته‌ایم که ازجمله می‌توان به توافق هسته‌ای با ایران که تابستان گذشته حاصل شد و همچنین توافق تاریخی تغییرات اقلیمی که ماه دسامبر به‌دست آمد، اشاره کرد.»