گروه دیپلماسی: سیاست خارجی ایران در منطقه شتاب بیشتری گرفته است؛ از یکسو علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی روز دوشنبه به مسکو سفر کرد تا با مقامات ارشد روسیه درخصوص آخرین تحولات منطقه و به‌ویژه سوریه مذاکره و رایزنی کند و از سوی دیگر حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای جدید وزارت خارجه راهی لبنان شده است تا بحث سوریه و مبارزه با تروریسم را با مقامات لبنان پیگیری کند.

شمخانی روز دوشنبه در مسکو با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در باره مسائل مختلف از جمله همکاری‌های تهران و مسکو، اوضاع منطقه‌ای و سوریه مذاکره کرد. علی شمخانی که مسوولیت هماهنگی امور این کشور با روسیه و سوریه را نیز بر عهده دارد، در مسکو، در مورد تحولات سوریه با وزیر دفاع، دبیر شورای امنیت ملی روسیه و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور سوریه گفت‌وگو کرد.شمخانی در دیدار با وزیر دفاع، سرگئی شویگو، «هماهنگی‌های دوجانبه برای حل سیاسی بحران سوریه را بررسی کردند.» به گزارش «ایرنا» شمخانی و نیکلای پاتروشف، همتای روسی‌اش «اوضاع منطقه‌ای، همکاری و تبادل اطلاعات بین دو شورا» را بررسی کردند و در دیدار با الکساندر لاورنتیف، نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه، به بحث درباره «راهکارهای حل سیاسی» جنگ داخلی سوریه پرداخته‌اند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی و هماهنگ‌کننده همکاری‌های سیاسی، امنیتی و دفاعی روسیه و ایران در دیدار با نیکلای پاتروشف همتای روسی خود نیز اوضاع منطقه‌ای، همکاری و تبادل اطلاعات بین این دو شورا را بررسی کرد.شمخانی همچنین در ادامه دیدارهای خود در مسکو که با حضور مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه انجام شد، با الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه مذاکره کرد که محور این نشست، شرایط کنونی و افق اوضاع این کشور و همچنین راهکارهای حل سیاسی بحران بود. شمخانی که روز دوشنبه در راس یک هیات ایرانی وارد مسکو شده بود، در پایان دیدارهای خود و پیش از ترک پایتخت روسیه گفت: «در مذاکرات انجام شده، مسائل مورد علاقه از جمله مسائل منطقه‌ای، همکاری‌های دوجانبه امنیتی، بررسی تروریسم در منطقه، اوضاع سوریه و همچنین تداوم رایزنی شورای عالی امنیت ایران و شورای امنیت روسیه بررسی شده است.» از پنج سال پیش همزمان با آغاز پروژه غربی- عربی به‌ویژه از سوی آمریکا و عربستان علیه حکومت سوریه، ایران و روسیه با همگرایی سیاست‌ها و ابتکارهای دیپلماتیک خود اعلام کردند که این بحران هیچ راه‌حل نظامی ندارد و استفاده ابزاری از تروریست‌ها فقط به بحرانی‌تر شدن شرایط منجر می‌شود. با توجه به زمینگیر شدن گروه‌های تروریستی ضدسوری به‌ویژه داعش و جبهه النصره از ماه‌های پایانی سال ۹۴ بر اثر پیشروی نظامیان سوری، مقاومت مردمی و بمباران‌های نیروی هوا فضای روسیه، آمریکا و گروه کشورهای ضد سوری پیشنهاد روسیه برای برقراری آتش‌بس را پذیرفتند که عملی شد.

از سوی دیگر حسین جابری انصاری نیز که برای رایزنی به بیروت رفته ‌است در دیدار با جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان «آخرین تحولات سوریه و مبارزه با تروریسم» را بررسی کردند. جابری‌انصاری به تازگی جایگزین حسین امیرعبداللهیان شده است؛ امیرعبداللهیان طی پنج سال گذشته و در حالی که جنگ داخلی سوریه ادامه داشت، مذاکره‌کننده ارشد تهران در مورد این بحران بود. همچنین معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و به مدت سه ساعت با وی گفت‌وگو کرد.به گزارش «ایرنا» سیدحسن نصرالله و جابری‌انصاری در این دیدار درباره آخرین تحولات سیاسی در منطقه گفت‌وگو کردند. گفتنی است «محمد‌فتحعلی» سفیر ایران در لبنان در هر سه دیدار جابری‌انصاری با «تمام سلام» و «جبران باسیل» و سیدحسن نصرالله حضور داشت.با توجه به مذاکرات همزمان مقامات ایرانی در لبنان و روسیه بر سر مسائل منطقه‌ای به‌خصوص بحران سوریه به نظر می‌رسد که وزارت خارجه ایران دستورکارهای جدیدی را درخصوص تحولات کشورهای منطقه در نظر گرفته است و می‌خواهد با سرعت بیشتری به نقش‌آفرینی در حل بحران‌های منطقه‌ای به‌ویژه بحران سوریه بپردازد.