کارگروه اقدام مالی که هدف خود را مبارزه با پولشویی اعلام کرده، روز جمعه گزارش داد که نام ایران را در فهرست کشورهای پرخطر حفظ کرده، اما اقدامات تنبیهی علیه تهران را یک سال تعلیق کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز اگرچه کارگروه نام ایران را همچنان در فهرست کشورهای پرخطر این نهاد باقی گذاشت، اما با این حال این گروه اعلام کرد که اقدامات تقابلی و تنبیهی علیه ایران را به مدت ۱۲ ماه به حالت تعلیق در‌می‌آورد.

این نهاد که هدف آن مبارزه با پولشویی در جهان اعلام شده و نظراتش بر برقراری روابط موسسات مالی خارجی با کشورها اثر زیادی دارد، در بیانیه دیروز خود گفته است که در پی توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و تلاش ایران برای اصلاح سیستم بانکی‌اش، نظام مالی ایران را رصد می‌کند. کارگروه اقدام مالی که در پاریس مستقر است، به ۳۷ عضو خود و دیگر کشورهای جهان پیشنهاد کرده است که «به توصیه به موسسات مالی خود نسبت به هوشیاری در روابط و مبادلات» با ایران ادامه دهند. رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند که در ماه‌های گذشته رایزنی‌های گسترده‌ای صورت گرفته تا نام ایران از فهرست کشورهای پرخطر پولشویی خارج شود. در این فهرست که بسیاری آن را سیاسی توصیف کرده‌اند، تنها نام ایران و کره شمالی به چشم می‌خورد.

متن کامل بیانیه کارگروه اقدام مالی به این شرح است:

کارگروه اقدام مالی از تصویب و تعهد سیاسی سطح بالای ایران به یک برنامه اقدام برای رفع کمبودهای مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با حمایت از تروریسم و همچنین تصمیم این کشور برای دریافت کمک‌های فنی برای اجرای این برنامه اقدام، استقبال می‌کند. به همین جهت کارگروه اقدام مالی اقدامات تقابلی (تنبیهی) را برای ۱۲ ماه به حالت تعلیق درآورده تا بر روند اجرای برنامه اقدام نظارت کند. در صورتی که در پایان این دوره، کارگروه اقدام مالی به این جمع‌بندی برسد که ایران پیشرفت لازم را در اجرای برنامه اقدام نداشته، اقدامات تقابلی کارگروه اقدام مالی بار دیگر اعمال خواهند شد. اگر ایران در این دوره به تعهدات خود ذیل برنامه اقدام عمل کرده باشد، کارگروه اقدام مالی گام‌های بعدی در این ارتباط را بررسی خواهد کرد.

ایران تا زمان تکمیل کامل برنامه اقدام، همچنان در بیانیه عمومی کارگروه اقدام مالی باقی خواهد ماند. تا زمانی که ایران اقدامات لازم برای رفع کمبود‌های شناسایی شده در برنامه اقدام را انجام نداده، کارگروه اقدام مالی نسبت به ریسک ناشی از حمایت مالی از تروریسم از داخل ایران و تهدیدی که برای سیستم مالی بین‌المللی ایجاد می‌کند، نگران خواهد بود. به همین جهت، کارگروه اقدام مالی، از اعضای خود می‌خواهد و به تمام دیگر کشورها توصیه می‌کند که همچنان به موسسات مالی خود پیشنهاد کنند که در رابطه و مبادله با افراد حقیقی و حقوقی در ایران، بر اساس توصیه شماره ۱۹ کارگروه اقدام مالی، هوشیاری لازم را به خرج دهند. کارگروه اقدام مالی به ایران توصیه می‌کند که به‌طور کامل نواقص مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با حمایت از تروریسم را برطرف کند، به خصوص موارد مربوط به حمایت مالی از تروریسم را. کارگروه اقدام مالی به تعامل با ایران و نظارت دقیق بر پیشرفت این کشور ادامه خواهد داد.