گروه دیپلماسی: در پی لغو تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته بحرینی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای هشداری بی‌سابقه به رژیم آل‌خلیفه داده و گفته است که تجاوز به این روحانی برجسته «برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت» . این بیانیه بازتاب گسترده‌ای در بین رسانه‌های خارجی داشته است.

همزمان معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به اقدام بی‌خردانه حکومت آل‌خلیفه هشدار داده باید هوشیارباشیم، چون این اقدام، تلاش فریبکارانه عربستان سعودی برای رهایی از باتلاق کشتار و خونریزی در منطقه و محکومیت بین‌المللی است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرلشکر قاسم سلیمانی در بیانیه خود با بیان اینکه مردم مسلمان و مظلوم بحرین مدت طولانی و سال‌های مدیدی است تحت ظلم، تبعیض، بی‌عدالتی، تحقیر و اقدامات خشن، ضدانسانی و غیرقابل قبول آل‌خلیفه قرار گرفته‌اند، گفت: «گستاخی آل‌خلیفه به جایی رسیده است که با نادیده گرفتن نجابت مردم و حرکت سلمی آنها و با استفاده از سکوت معنادار سازمان ملل، آمریکا و کشورهای غربی هر روز بر دامنه جنایات خود و ایجاد خفقان و فشار بیشتر بر ملت بحرین افزوده است.»سردار سلیمانی با اشاره به بازداشت غیرقانونی شیخ علی سلمان و دیگر رهبران سیاسی و دینی بحرین در سایه سکوت مجامع بین‌المللی افزود: «این وضعیت آل‌خلیفه را به این گستاخی کشانده تا حریم روحانی برجسته و رهبر دینی شیعیان بحرین، حضرت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم را مورد تهدید قرار داده و تصورات نگران‌کننده‌ای در اذهان مردم منطقه و بحرین به وجود آورد.» سلیمانی همچنین با بیان اینکه به نظر می‌رسد آل‌خلیفه از حرکت مسالمت آمیز مردم سوءاستفاده کرده و برآورد دقیقی از خشم مردم ندارد، ابراز کرد: «یقینا آنها می‌دانند تجاوز به حریم آیت‌الله شیخ عیسی قاسم خط قرمزی است که عبور از آن شعله‌ای از آتش را در بحرین و سراسر منطقه پدید خواهد آورد و برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت. قطعا تاوان آن را آل‌خلیفه پرداخت خواهد کرد و نتیجه آن جز نابودی این رژیم سفاک نخواهد بود.»

همزمان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام دولت بحرین در سلب تابعیت از آیت‌الله شیخ عیسی را محکوم کرد. وزارت خارجه با تاکید بر اینکه این اقدامات، امید به اصلاح امور از طریق گفت‌وگو و روش‌های مسالمت‌آمیز را از بین می‌برد به دولت بحرین توصیه کرد با پایان دادن به برخوردهای فراقانونی، از تخریب همه پل‌های ارتباط با مردم و رهبران میانه‌روی این کشور پرهیز و با پذیرش واقعیت‌های کشور و برگزاری گفت‌وگوهای جدی ملی به بحران جاری در بحرین خاتمه دهد.علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در نطق پیش از دستور خود اقدام رژیم بحرین در لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم را محکوم کرد و آن را یادآور یاوه‌گویی‌های شاه نگون‌بخت ایران دانست. به گزارش «ایسنا» لاریجانی با بیان اینکه این اقدام را باید در زنجیره رفتارهای سبکسرانه این رژیم ارزیابی کرد، گفت: «اقدامی که دیروز(روز دوشنبه) انجام شد، حلقه جدیدی از این سری اقدامات است که همگی ضدانسانی است. مخصوصا اقدام لغو تابعیت این عالم بزرگوار دینی. این اقدام رژیم بحرین یادآور یاوه‌گویی‌های شاه نگون‌بخت ایران است که می‌گفت هر کس در حزب رستاخیز نباشد باید از تابعیت ایران خارج شود. همین درشت‌گویی‌ها، سلطنت او را واژگون کرد. سلطنت آل‌خلیفه هم باید به این سابقه تاریخی به دقت بنگرد که آنها یک هزارم‌شاه ایران عِدّه و عُدّه ندارند.»

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم را نقض میثاق حقوق سیاسی، و مدنی، اجتماعی و فرهنگی دانست. همزمان حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه نیز با بیان اینکه سلب تابعیت از شیخ عیسی‌قاسم برای رژیم بحرین گران تمام می‌شود، گفت: رژیم بحرین تنها تا مدتی می‌تواند با سرنیزه و اسلحه در پناه آمریکا به سرکوب بپردازد، اما دیری نخواهد پایید که یک انفجار به‌وجود خواهد آمد و مردم آن دیار به خروش خواهند آمد و آنگاه هیچ چیز نمی‌تواند جلودار آنها باشد.» سردار یدالله‌جوانی مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه دیگر مقامی بود که با اشاره به اینکه بیانیه سرلشکر سلیمانی هشدار است، گفت: «این بیانیه هشدار می‌دهد که این نظام‌های دودمانی و خاندانی که مخالفان خود را با استفاده از شیوه‌های غیرقانونی و غیرانسانی از سر راه برمی‌دارند، پایدار نخواهند بود.»

هشدار معاون رئیس‌جمهوری

همزمان با این واکنش ها، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری تحولات بحرین را تلاش فریبکارانه عربستان سعودی برای رهایی از باتلاق کشتار و خونریزی در منطقه و محکومیت بین‌المللی دانست. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حمید‌ابوطالبی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر بدون نام بردن از عربستان سعودی و با یاد کردن این کشور با عنوان‌ برادر بزرگ‌تر نوشت: تحولات بحرین فریبی است برای رهایی برادر بزرگ‌تر عرب ازباتلاق کشتار و خونریزی در منطقه و محکومیت بین‌المللی و حاکمان بحرین دوباره فریب خورده‌اند. معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به اقدام بی‌خردانه حکومت آل‌خلیفه در سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم عالم برجسته بحرینی هشدار داده است: باید هوشیار باشیم، چرا که این اقدام، دامی است برای تحریک به خشونت و تخریب روابط در منطقه؛ وآگاه باشیم که خشونت پروری صرفا به نفع کشور حامی داعش است. ابوطالبی با بیان اینکه تحقیرملت شریف بحرین، سرکوب خواست‌های دینی وملی و فشاربیش ازحد بررهبران مردمی آن، نتیجه‌ای جز نابودی گفت‌وگوهای جدی ملی و افزایش خشونت نخواهد داشت، گفت: راه‌حل بحران بحرین همان «سلمیه، سلمیه» ‌ای است که با فریاد مردم مظلومش به آسمان می رود؛ همان سخن مسالمت‌آمیزی که راهبرد شیخ عیسی قاسم بوده است. معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری در پایان مطلب خود متذکر شده است که موج دوم، اقدام برای بازکردن پای دیگران به بحران‌آفرینی منطقه است؛که هم انقلاب بحرین را نابود می‌کند و هم به نجات حامیان داعش می‌انجامد، حاشا وکلا.

بیانیه سپاه

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه به‌زودی بنیان‌های رژیم آل‌خلیفه فرو خواهد ریخت، اعلام کرد: اقدام نابخردانه آل‌خلیفه علیه شیخ عیسی قاسم موجب شکل‌گیری قیامی ویرانگر علیه رژیم وابسته و حاکم بر این کشور خواهد شد.در ادامه این بیانیه با تاکید بر اینکه به‌زودی بنیان‌های کاخ ظلم و ستم دست نشاندگان آمریکای جنایتکار با عزم و اراده انقلابی مردم بحرین فرو خواهد ریخت، تصریح شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سران رژیم پوسیده و فاقد مشروعیت آل‌خلیفه که دچار پوکی استخوان سیاسی شده و با تکیه بر تفرعن رژیم کودک‌کش آل‌سعود شمشیر جنایت به‌روی مردم مظلوم بحرین کشیده است، هشدار می‌دهد در صورتی که دست از ادامه ماجراجویی‌های صهیونیست‌پسند برنداشته و تسلیم خواسته‌های به‌حق مردم این کشور نشود به سرنوشت دیکتاتورهای تشییع جنازه شده سایر بلاد اسلامی گرفتار خواهد شد.

ادامه خبر..