گروه خبر: پیگیری ماجرای حقوق‌های نجومی با جدیدترین دستور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری وارد فاز تازه‌ای شد. پس از آنکه حسن روحانی روز یکشنبه طی فرمانی از معاون اول خود خواست در اسرع وقت همه موارد تخلف و هرگونه سوء‌استفاده درخصوص حقوق و پاداش‌های پرداختی به مدیران در دستگاه‌های اجرایی را شناسایی و گزارش «اقدامات قاطع» خود را به رئیس‌جمهوری ارائه کند، شامگاه دوشنبه اسحاق جهانگیری اجرایی شدن این فرمان را آغاز کرد. او طی دستوری از اعضای هیات دولت خواست با فوریت فهرستی از مجموعه دریافتی متوسط یک سال اخیر مدیران ارشد دستگاه‌ها اعم از معاونان، روسای سازمان‌های وابسته، مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شرکت‌ها و بانک‌ها و موسسات وابسته را حداکثر ظرف‌ مدت یک هفته تا تاریخ ۳۱/ ۳/ ۹۵ ارسال کنند. جهانگیری همچنین از رئیس دیوان محاسبات کشور و رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز خواست چنانچه فهرستی در این خصوص دارند برای او ارسال کنند.

آمادگی دولت برای همکاری با مجلس

اقدامات درباره پیگیری حقوق‌های نجومی به اینجا منتهی نشد. روز گذشته نیز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران آمادگی دولت برای همکاری با مجلس برای اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و مسدود کردن تمام راه‌های پرداخت‌های غیرمتعارف را اعلام کرد. نوبخت همچنین افزود: از سوی دیگر با کمک گرفتن از مجلس در زمینه اصلاح ماده ۱۳۴ قانون تجارت نیز وارد عمل خواهیم شد. به گفته سخنگوی دولت با اصلاح بخشی از قانون خدمات کشوری دولت برنامه دارد تا جلوی هر گونه محل‌هایی که پاداش‌های غیرمتعارف به شمار می‌آید بسته شود. سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه آیا دستور رئیس‌جمهوری درخصوص پرداخت‌های نامتعارف برای یک مقطع خاص است یا خیر گفت: رئیس‌جمهوری بارها بر این مساله تاکید داشتند و نهادهای نظارتی نیز در قوه مجریه از این دست اقدامات را انجام می‌دهند؛ ولی ضرورتی نبوده تا رسانه‌ای شود. نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا حقوق وزرا هم نسبت به گذشته افزایش نامتعارفی داشته است، تاکید کرد: این مساله تایید نمی‌شود. دقت بیشتری هم صورت گرفته تا در چارچوب مقررات دریافت داشته باشیم. به دفعات رئیس‌جمهور کنترل کرده است البته برخی وزرا، اعضای هیات علمی هستند که دریافت‌هایی از آنجا دارند.

کارگروه ویژه در سازمان بازرسی

از سوی دیگر ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز روز گذشته در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به ماجرای حقوق‌های نامتعارف برخی مدیران دستگاه‌‌های دولتی از تشکیل کارگروهی ویژه در این سازمان برای رسیدگی به این موضوع خبر داد. موضوع حقوق‌های نامتعارف برخی مدیران دستگاه‌‌های دولتی در مجلس نیز با واکنش‌هایی روبه‌رو شده است. علی لاریجانی یک بار دیگر نیز در این باره سخن گفت و در جلسه علنی دیروز به دستور خود به دیوان محاسبات اشاره کرد و گفت: احتمالا دیوان محاسبات تا اوایل هفته آینده گزارش خود را ارائه می‌کند.»