گروه دیپلماسی: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به حکم دادگاه عالی ایالت اونتاریوی کانادا در مصادره اموال غیردیپلماتیک ایران موضع‌گیری کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین جابری‌انصاری در واکنش به حکم دادگاه عالی ایالت اونتاریو در کانادا برای مصادره اموال غیردیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در این کشورگفت: براساس اخبار منتشره دیوان‌عالی ایالت اونتاریوی کانادا با صدور یک رای سیاسی، براساس ادعاهای بی‌اساس در مورد به‌اصطلاح حمایت ایران از گروه‌های تروریستی، حکم توقیف ۱۳ میلیون دلار از اموال ایران را تایید کرده است.

جمهوری اسلامی ایران این اقدام را گامی جدید در مسیر سیاست‌های خصمانه دولت افراطی گذشته کانادا می‌داند که با رای مردم ساقط شد. جابری انصاری افزود:«شناسایی و اجرای آرای سیاسی و غیابی صادره از سوی محاکم آمریکایی که در دیوان‌عالی ایالت مذکور کانادا مورد تایید قرار گرفته است، مغایر با تعهدات بین‌المللی دولت کانادا وفق اصول و قواعد شناخته شده حقوق بین‌الملل در مورد مصونیت قضایی دولت‌ها و اموال آنها است. از منظر سیاسی نیز این اقدام مغایر با ادعای دولت جدید کانادا مبنی بر تمایل به عادی‌سازی روابط دو کشور و جبران سیاست‌های افراطی دولت پیشین کانادا است.»سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت:«از این‌رو همان‌گونه که قبلا در گفت‌وگو با مقامات کانادایی تصریح شده، مجددا تاکید می‌شود هرگونه عادی‌سازی روابط دیپلماتیک دو کشور مستلزم بازنگری اساسی در سیاست‌های افراطی و نادرست گذشته دولت کانادا از جمله در زمینه نقض مصونیت قضایی دولت ایران است. جمهوری اسلامی ایران ضمن مردود دانستن رای دیوان‌عالی ایالت اونتاریو و یادآوری مسوولیت بین‌المللی دولت کانادا در حفاظت از اموال ایران در آن کشور، تاکید می‌کند عدم‌رعایت تعهدات یاد شده موجبات مسوولیت بین‌المللی دولت کانادا را فراهم آورده و ایران حق خود در زمینه اتخاذ اقدامات لازم برای احقاق حقوق قانونی خود از جمله در ارتباط با جبران خسارات وارده احتمالی را محفوظ می‌دارد.»

رسانه‌ها جمعه گذشته اعلام کردند یک دادگاه کانادایی ۱۳ میلیون دلار از دارایی‌های غیردیپلماتیک ایران را به خانواده‌های قربانیان آمریکایی چند عملیات که ادعا می‌شود با حمایت ایران بین‌ سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۲ انجام گرفته‌اند، اختصاص داد. این حکم مانند حکم چند ماه پیش یک دادگاه آمریکایی بود که با توسل به همین ادعاها دستور مصادره دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به نفع قربانیان آمریکایی حوادث تروریستی را صادر کرده بود. اوایل اردیبهشت ماه گذشته دیوان عالی آمریکا حکم پرداخت حدود ۲ میلیارد دلار از محل دارایی‌های مسدود شده ایران به خانواده‌های کشته شدگان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ را تایید کرد. دادگاه فدرال آمریکا در سال ۲۰۰۷ در حکمی خواستار پرداخت مبلغ ۲/۶۵ میلیارد دلار به خانواده‌های کشته‌شدگان انفجار سال ۱۹۸۳ بیروت و چند انفجار دیگر شده بود.