گروه دیپلماسی: سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به ادعای «حامی تروریسم» بودن ایران در گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای ۸ بندی، متحدان نزدیک واشنگتن را «بزرگ‌ترین حامیان تروریسم» در جهان خواند. همزمان دبیر شورای امنیت ملی نیز با رد گزارش وزارت خارجه آمریکا علیه ایران گفت، در حالی که آمریکا حامی اصلی رژیم تروریستی صهیونیستی است و سابقه حمایت گسترده از صدام و منافقین را دارد این بیانیه مصداق رویکرد دوگانه و غیرصادقانه است. وزارت خارجه آمریکا در گزارش مغرضانه سالانه خود درباره تروریسم در سال ۲۰۱۵، ایران را در صدر دولت‌های حامی تروریسم قرار داده و مدعی شده که تهران به طرق گوناگون، از جمله حمایت مالی، آموزش و رساندن تجهیزات به گروه‌های تروریستی در کشورهای مختلف جهان کمک کرده است.

حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه با صدور بیانیه‌ای در واکنش به این گزارش گفت: «بسیاری از جهانیان و برخی از سیاستمداران آمریکا و غرب، بزرگ‌ترین حامیان تروریسم را اگر نه دولت آمریکا، لااقل متحدان نزدیک آن کشور می‌دانند.»

جابری‌انصاری گزارش سالانه اخیر را «بهترین سند برای بی‌اعتباری گزارش‌های وزارت امور خارجه آمریکا» توصیف کرده و آن کشور را به‌خاطر حمایت از اسرائیل بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی دانست. در بیانیه وزارت خارجه ایران، همچنین آمریکا به دلیل حمایت عملی از رشد افراط‌گرایی و تروریسم و چشم بستن بر حمایت‌های مالی و سیاسی گسترده عربستان سعودی و دیگر متحدانش از گسترش این پدیده شوم در سراسر جهان مورد انتقاد قرار گرفته است. در یکی از بندهای این بیانیه ۸بندی نیز با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در عمل ثابت کرده که جدی‌ترین و موثرترین نیروی مقابله با تروریسم است، آمده است: «در حالی که متحدان ایالات‌متحده آمریکا در منطقه با روش‌های مختلف از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند، این جمهوری اسلامی ایران است که در صف مقدم مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه حضور دارد. بر همین اساس ایران در چارچوب سیاست اصولی خود همچون گذشته بر آمادگی برای همراهی و همکاری با دیگر دولت‌ها، ملت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در مسیر رویارویی واقعی و همه‌جانبه با تروریسم تاکید می‌کند.»

همچنین علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز تاکید کرد که گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا در قراردادن نام جمهوری اسلامی ایران در فهرست تروریسم هیچ تاثیری بر اراده ایران در دفاع از ملت منطقه نخواهد داشت و ایران با قدرت به دفاع از مردم منطقه و مقابله با تروریسم ادامه می‌دهد. به گزارش «ایرنا» علی‌شمخانی روز یکشنبه در حاشیه همایش ملی روش‌های تحلیل اطلاعات که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد با رد گزارش وزارت خارجه آمریکا علیه ایران در موضوع تروریسم ادامه داد: «مقابله با سلطه‌گری آمریکا سیاست غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی ایران بوده و در این مسیر هیچ‌گونه اهمیتی برای رفتارهای بی‌ارزش این کشور ازجمله قرار دادن ایران در فهرست تروریسم قائل نیست.»