گام اول برای صنعتی شدن غرب کشور

گروه خبر: محورسفر حسن روحانی به آذربایجان غربی، توسعه صنعت در غرب کشور وتاکید بر توجه دولت به مناطق کردنشین بود. او روز گذشته در جمع مردم مهاباد به‌ عنوان یکی از شهرهای کردنشین بر لزوم احترام به زبان کردی سخن گفت و اعلام کرد که حتی یک سفیر سنی برای دولت کافی نیست و لحظاتی بعد بزرگ‌ترین واحد صنعتی در تاریخ آذربایجان غربی را افتتاح کرد.

او همچنین از افتتاح دو هتل در ارومیه خبر داد و گفت: باید برنامه‌ریزی کنیم که ظرف ۵ الی ۶ سال آینده به اندازه کل هتل‌های موجود در ایران هتل ایجاد کنیم و هتل‌های موجود را نیز نوسازی کنیم. این استان جاذبه برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.اودرهمین ارتباط گفت: آنهایی که به دروغ می‌گفتند دولت جمهوری اسلامی ایران، تنها می‌خواهد در مناطق کردنشین کشاورزی باشد و هیچ‌گاه صنعت وارد نشود، با چشم باز ببینند که واقعیت را نگفتند. روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را برای رشد، تکامل و به‌ویژه صنعتی کردن مناطق غربی و کردنشین به‌کار خواهد بست. رئیس‌جمهوری ادامه داد: این طرح پتروشیمی گام اول است و صنایع پایین‌دستی مربوط به همین پتروشیمی است که در منطقه ایجاد اشتغال می‌کند.روحانی افزود: دولت همه توان خود را به‌کار می‌گیرد تا راه برای فعالیت صنایع پایین‌دستی در کشور گشوده شود.رئیس‌جمهوری گفت: باید همه مردم بومی منطقه در شرایطی مساوی از یک پروژه عظیم صنعتی، استفاده کنند؛ اما در عین حال یک صنعت پیچیده در زمان ساخت و تجهیز به متخصصانی از سراسر کشور نیاز دارد. او افزود: به همه مسوولان استانی اعلام کردم که باید زمینه‌های لازم برای صنعت گردشگری در این استان و همچنین شهر مهاباد فراهم شود. روحانی تاکید کرد: بدخواهان ببینند که ایران برای صنعتی کردن مناطق غربی و کردنشین مصمم است و افتتاح پروژه بزرگ پتروشیمی مهاباد قدم اول است و صنایع پایین‌دستی نیز باید در منطقه توسعه یابد.

توسعه مراکز زبان اقوام

رئیس‌جمهوری امنیت واقعی و پایدار را در سایه محبت و پیشرفت دانست و با بیان اینکه «با آموزش و پرورش مشغول تمهید اجرایی شدن اصل ۱۵ قانون اساسی هستیم» گفت: تبعیض قومیتی را نمی‌پسندم؛ اصل در استخدام باید شایستگی باشد و زبان مادری اقوام و به‌ویژه کردی باید محترم باشد و البته مراکز زبان اقوام در حال توسعه است.او گفت: به صراحت اعلام می‌کنم به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی امنیت ملی، در ایران اسلامی هیچ‌کسی حق ندارد، بین مسلمان و پیرو یک مذهب با مذهبی دیگر امتیازی قائل شود. روحانی تاکید کرد: تمام مردم مسلمان چه شیعه و چه سنی در حقوق شهروندی، مساوی هستند و اصل در مسوولیت و شایستگی است و باید متناسب با شایستگی زمینه فعالیت و بالندگی، برای هر فرد مهیا شود.

یک سفیر سنی کافی نیست

به گزارش «ایسنا» روحانی خاطرنشان کرد: برای من کافی نیست که در میان سفرای ما یک سفیر از اهل سنت و کردستان داشته باشیم یا در وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت نفت یک معاون کرد فعالیت کند؛ چرا که برای ما بین ترک، کرد، فارس، بلوچ و عرب و دیگر اقواممان هیچ‌گونه تفاوتی نباید وجود داشته باشد.روحانی با بیان اینکه قبل از بحث قومیت همه ایرانی هستیم و در این دیار به مسلمانی خود افتخار می‌کنیم، اظهار کرد: افتخار به قومیت در مرحله سوم و بعد از ایران و اسلام وجود دارد.روحانی افزود: امروز خوشحالیم که در آذربایجان غربی یک همزیستی مسالمت‌آمیز بین مسلمان و غیرمسلمان، شیعه و سنی و اقوام مختلف از جمله کرد، ترک و فارس وجود دارد.او در جمع مردم مهاباد با تاکید بر اینکه «در جمهوری اسلامی بین پیروان مذاهب و اقوام امتیاز و برتری وجود ندارد و همه گلهای رنگارنگ ایرانند»، اظهار کرد:یک قانون اساسی، یک رهبری مقتدر و یک دولت داریم و پیشرفت در سایه اتحاد ممکن است.رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ما تابع قرآنی هستیم که می‌گوید، انسان‌ها دارای کرامت، عظمت، عزت و جایگاه بلند هستند. هیچ تفاوتی بین انسان‌ها وجود ندارد و همه مخلوق خداوند هستیم و به‌ویژه ما مسلمانان که برادر یکدیگریم.

دستور آموزش زبان کردی

روحانی دربخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: تبعیض قومیتی را محکوم می‌کنم، اصل در استخدام و جذب باید علم، دانش، تعهد و شایستگی باشد.رئیس‌جمهوری با اشاره به اهمیت احترام به تنوع قومی و زبان مادری در ایران اسلامی،‌ ادامه داد: دستور تاسیس مرکزی در کردستان و در این منطقه برای آموزش زبان کردی داده شده و برای اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی در وزارت آموزش و پرورش بحث و بررسی‌های لازم انجام شده است.

مجتمع پتروشیمی مهاباد

دومین روز از سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری به آذربایجان غربی با افتتاح مجتمع پتروشیمی مهاباد همراه بود. مجتمعی با ظرفیت تولید سالانه ٣۳٠ هزار تن که باهدف توسعه تولیدات پتروشیمیایی در کشور و ایجاد کار و اشتغال ایجاد شده است. روحانی پیش از افتتاح مجتمع پتروشیمی مهاباد در جمع مردم مهاباد که به گفته‌اش بزرگ‌ترین واحد صنعتی در تاریخ این منطقه محسوب می‌شود، با بیان اینکه یکی از وظایف مهم دولت آماده کردن شرایط اشتغال برای جوانان عزیز این مرز و بوم است، افزود: خوشحالم که امروز بزرگ‌ترین واحد صنعتی در تاریخ این منطقه با ۳۰۰ هزار تن محصول سالانه افتتاح خواهد شد و این پروژه، دروازه‌ای برای صنعتی شدن منطقه خواهد بود. او همچنین افزود: گاز از طریق یک خط لوله یک‌هزار و ۶۹۰ کیلومتری به این مناطق انتقال داده شد که این کاری بزرگ، کم‌نظیر و بی‌نظیر است.

تقویت ارتباط با همسایگان

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «تقویت ارتباط با همسایگان و جهان به ارتقای اقتصاد و امنیت کمک می‌کند»، گفت: رابطه فرهنگی با همسایگان و تعادل صنعتی در مناطق، اقتصاد مکمل را شکل می‌دهد. روحانی با اشاره به اینکه با همسایگان ارتباط دوستانه و سازنده می‌خواهیم، تاکید کرد: باید با همه کشورهای همسایه رقابت سالم و همچنین ارتباط دوستانه، صمیمانه و سازنده داشته باشیم.

تخریب دیوارهای منحوس تحریم

روحانی ادامه داد: با کمک، حمایت و رای شما در انتخابات سال ۹۲ کاری کردیم تا دیوارهای منحوس تحریم که بین ملت ایران و ملت‌های دیگر فاصله افکنده بود، تخریب شود. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه امنیت واقعی و پایدار در سایه محبت و پیشرفت ایجاد می‌شود، تاکید کرد: به منطقه اعلام می‌کنیم که برقراری امنیت، راهی جز اعتدال و توسعه ندارد و در دنیای امروز هیچ کشوری به پیشرفت نخواهد رسید، مگر آنکه با کشورهای دنیا، به‌ویژه همسایگان ارتباط دوستانه و سازنده برقرار کرده باشد.

نفی افراطی‌گری مذهبی

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: امروز به همه مردم منطقه اعلام می‌کنیم که اگر به دنبال امنیت، توسعه و آرامش هستید، راهی به جز اعتدال و میانه‌‌روی وجود ندارد.روحانی خاطرنشان کرد: افراطی‌گری مذهبی، قومی، سیاسی، جناحی و همچنین خشونت، خاصیتی جز ویرانی، برای مردم ندارد.رئیس‌جمهوری ادامه داد: در سایه وحدت، برابری، اعتدال، دوری از افراط و خشونت می‌توانیم نه تنها امنیت برای خود و فرزندانمان بلکه توسعه را برای این سرزمین به ارمغان بیاوریم.

حفظ شاخص‌های کلان اقتصادی

حسن روحانی همچنین شامگاه دوشنبه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان غربی در ارومیه با بیان اینکه «تحول و رشد مطلوب نیازمند جذب سرمایه است»، گفت: با وجود محدودیت شدید منابع، تلاش دولت حفظ شاخص‌های کلان اقتصادی در وضعیت مثبت است.روحانی با اشاره به اینکه امکانات و منابع دولت برای رسیدن به توسعه مطلوب در کشور بسیار محدود است، خاطرنشان کرد: اگر رای مردم در انتخابات سال ۹۲ نبود و این دولت برای حل مشکلات وارد عمل نمی‌شد، صادرات نفت کشور رفته‌رفته به صفر می‌رسید، اما با تلاش دولت و با توافقی که انجام شد، امیدواریم در ماه‌های آینده به سهم سابق در بازار نفت برسیم.

ضرورت احیای بانک‌های کشور

رئیس‌‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود احیای بانک‌های کشور را از راه‌حل‌های رفع مشکلات اقتصادی بیان کرد و افزود: بانک‌ها اگر قدرتمند و توانمند نباشند، نمی‌توانند موجب تحول در اقتصاد شوند که در این زمینه هماهنگی بیشتر با مجلس برای وضع قوانین جدید، ضرورت دارد. روحانی با اشاره به تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در چند استان به‌صورت پایلوت، اظهار امیدواری کرد: بتوانیم به چارچوب‌ها و برنامه‌هایی که منجر به تحول در اقتصاد و اجرای اقتصادی برون‌گرا و درون‌نگر دست پیدا کنیم.همچنین به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت به دنبال ایجاد اشتغال برای یک میلیون نفر در سال است.