گروه اقتصاد بین‌الملل: خبرگزاری سی‌ان‌ان در تحلیلی جدید با اشاره به غیبت امسال حجاج ایرانی در مکه پیش‌بینی کرده این موضوع به اقتصاد عربستان ضربه خواهد زد.

ایران اعلام کرده به‌دلیل ناتوانی عربستان سعودی در تامین امنیت حجاج ایرانی، امسال به این کشور زائر اعزام نمی‌کند. عربستان سالانه حدود ۱۸ میلیارد دلار از برگزاری حج درآمد به‌دست می‌آورد و حجاج ایرانی یکی از بزرگ‌ترین گروه‌هایی هستند که برای برگزای مراسم حج به این کشور سفر می‌کنند. براساس برآوردها، سالانه حدود ۶۰۰ هزار ایرانی در مراسم حج شرکت می‌کنند. این در شرایطی است که اقتصاد عربستان هم‌اکنون نیز دارای کسری بودجه ۸۷ میلیارد دلاری است.

هشدار سازمان حج و زیارت به شهروندان ایرانی

همچنین به گزارش میزان، حمید محمدی، معاون حج سازمان حج و زیارت به شهروندان ایرانی هشدار داد به هیچ عنوان برای رفتن به حج از طریق کشور ثالث اقدام نکنند؛ چرا که ممکن است مشکلات متعدد حتی به لحاظ امنیتی برای آنها از سوی عربستان ایجاد شود. در خبری دیگر به گزارش الف، سازمان حج و زیارت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد «با توجه به محروم شدن زائران ایرانی از انجام فریضه حج امسال در پی کارشکنی‌های عربستان سعودی، زائرانی که برای پرداخت قسط اول هزینه سفر خود اقدام کرده‌اند، می‌توانند نسبت به دریافت اصل مبلغ قسط اول و سود تعلق گرفته به آن اقدام کنند.»