بسته حمایتی صادرات رونمایی می‌شود عکس: ایسنا

گروه خبر: معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم معرفی دستاوردهای صنعت دارویی کشور در دولت یازدهم از برخی از روزنامه‌ها به دلیل مطالبشان در مورد دولت انتقاد و آن را کسل‌کننده توصیف کرد. اسحاق جهانگیری در این مراسم که در روز شنبه (اول خرداد) برگزار شد، همچنین تولید دو داروی جدید در هر ماه، را افتخار بزرگی در دولت یازدهم توصیف کرد و گفت: «اگر عده‌ای نمی‌خواهند به ساخت هر ماه، دو داروی جدید در کشور افتخار کنند به خودشان مربوط است. آنها نمی‌دانند که به چه چیزی باید افتخار کنند.» به گزارش «ایرنا» او همچنین در ادامه سخنانش به تدوین بسته حمایتی صادرات اشاره کرد و گفت: «به احتمال زیاد این بسته را امروز یا به‌زودی ابلاغ می‌کنم که بر اساس آن صندوق توسعه ملی وام ارزان به صادرکنندگان می‌دهد.»

واکنش به منتقدان دولت

مراسم معرفی دستاوردهای صنعت دارویی کشور در دولت یازدهم روز شنبه به محلی برای واکنش معاون اول رئیس‌جمهوری به سخنان این روزهای منتقدان دولت تبدیل شد. جهانگیری گفت: «صبح امروز پیش از آمدن به این برنامه روزنامه‌ها را مرور کردم. گاهی به برخی از این روزنامه‌ها نگاه نکنیم، بهتر است؛ چرا در جامعه اسلامی این گونه اظهارنظر می‌شود؟ گفته شده بود، همه نگاه‌های این دولت به آمریکا است، همه بار دولت بر دوش وزارت امور خارجه است و غیر از گفت‌وگو با آمریکا هیچ دستاورد دیگری نداشته است.» به گزارش «ایسنا»، وی با بیان اینکه این اظهارات آدم را کسل می‌کند، افزود: «امروز من جایی آمده‌ام که یکی از کلیدی‌ترین دستاوردهای دولت در آن اتفاق افتاده است. در سه سال گذشته هر ماه دو داروی جدید تولید شده است. بخش بهداشت و درمان دستاوردهای مهمی در این سه سال داشته است.» او همچنین افزود: «ما یادمان نرفته در سه سال گذشته وضع درمان و بیمارستان‌ها، هزینه‌های دارویی و امکانات بهداشتی چگونه بود. من عید ۹۲ به یکی از بیمارستان‌های کرمان سر زدم که در آنجا تعداد زیادی از همراهان بیماران از من کمک مالی یا تجهیزات درمانی می‌خواستند. در حالی که در عید ۹۳ به همان بیمارستان رفتم و حتی یک نفر هم برای مشکلات درمانی به من مراجعه نکرد. فقط یک پزشک به‌خاطر دو روز تعطیلی به آنجا نرفته بود.»جهانگیری با بیان اینکه عده‌ای سعی می‌کنند اقتصاد مقاومتی را پیچیده کرده و مردم را نگران کنند که این اقتصاد یک اقتصاد ریاضتی است، تصریح کرد: اصل اساسی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است. کشور ما نیروی جوان تحصیلکرده و نوآور زیادی دارد که ما را نسبت به آینده کشور امیدوار می‌کند.

زمان ابلاغ بسته حمایتی صادرات

معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تدوین بسته حمایتی صادرات گفت: «در این بسته ما دنبال ایجاد خط اعتباری برای محصولات صادراتی خود به کشورهای هدف هستیم.» او اظهار کرد: «در بسته حمایت از صادرات، صندوق توسعه ملی هم پیش‌بینی‌ لازم را برای وام‌های ارزان قیمت برای صادرات کالاها را در نظر گرفته است.»او افزود: «ما دنبال صادرات کالاهای دانش‌بنیان هستیم و باید کیفیت و کمیت تولیدات داخلی خود را به خصوص در بخش دارویی به سطح رضایت‌بخشی برسانیم.» جهانگیری با بیان اینکه ما به‌دنبال حمایت جدی از بخش خصوصی هستیم، خاطرنشان کرد: «بخش خصوصی کارآیی خود را اثبات کرده و اکنون باید حضور پررنگ‌تری در بخش درمان داشته باشد.»

پیگیری حل مشکل بخش درمان

جهانگیری همچنین با بیان اینکه بخش درمان از بخش‌های گله‌مند از دولت است، گفت: سال ۹۴، سال سختی را پشت سر گذاشتیم و درآمدهای دولت کاهش یافت؛ اما دولت به تعهدات خود پایبند است. می‌دانم بخشی از عدم پرداخت‌ها برای بخش درمان مشکل درست کرده است، اما ما این مساله را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنیم تا این مشکل حل شود.

تولید دو دارو برای بیماران صعب‌العلاج

همچنین به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در دولت یازدهم در هر ماه دو داروی جدید تولید شده است، گفت: «دانشمندان کشور موفق شده‌اند داروهای سرطانی و بیماری‌های صعب‌العلاج را که با قیمت‌های گزاف به کشور وارد می‌شد، با اتکا به توان داخلی تولید کنند. وی با تاکید بر لزوم توسعه صادرات در بخش دارو، گفت: سال گذشته تراز تجاری کشور مثبت شد و میزان صادرات غیرنفتی به اندازه یک میلیارد دلار از واردات پیشی گرفت.»

اقتصاد مقاومتی در مسیر اجرا

به گزارش «ایرنا» معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تولید داروهای جدید و کمیاب و گران توسط متخصصان جوان ایرانی افتخارآمیز است و نشان می‌دهد که اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان شدن اقتصاد در مسیر اجرایی قرار گرفته است.