گروه خبر: جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس برای سومین روز پیاپی برگزار نشد و این در حالی است که اعضای این کمیسیون از روز یکشنبه، طرح عملیات بانکی بدون ربا را در دستور کار داشتند؛ طرحی که بررسی آن، هفته گذشته با رای موافق نمایندگان به این کمیسیون سپرده شد تا بر مبنای خواست طراحان این طرح، روند بررسی آن تسریع شود. تقویم کاری مجلس نهم نشان می‌دهد تنها دو جلسه کاری دیگر تا پایان کار این مجلس باقی مانده و با احتساب جلسه آخر که چهارم خرداد برای تودیع نمایندگان فعلی برگزار می‌شود، مجلس نهمی‌ها دیگر فرصتی برای بررسی طرح عملیات بانکی بدون ربا ندارند. بر این اساس بررسی طرح مذکور به مجلس آتی موکول خواهد شد. این موضوعی است که محمدحسین حسین‌زاده بحرینی از طراحان طرح مذکور نیز در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» بر آن صحه گذاشت. همچنین ابراهیم نکو، نایب رئیس این کمیسیون نیز بررسی این طرح در مجلس نهم را منتفی دانست و تاکید کرد که فرصت رسیدگی لازم وجود ندارد. به گفته نکو، با توجه به اینکه طرح مذکور از قوام و استحکام لازم برخوردار نبود و عملا بررسی آن در یک جلسه باقیمانده از عمر مجلس نهم امکان‌‌پذیر نیست، رسیدگی به مجلس دهم موکول شد.

واکنش نوبخت

از سوی دیگر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره بررسی این طرح گفت: «مفهومی ندارد قانونی به این مهمی در روزهای پایانی مجلس در دستور کار قرار بگیرد. نظر به اینکه در روزهای پایانی مجلس هستیم، اصلاحاتی در قانون بانکداری اسلامی آن هم به‌صورت آزمایشی به مصلحت نیست.» سخنگوی دولت افزود: «شورای نگهبان نیز اجازه نخواهد داد تا با قانون اصلی، آن هم در روزهای پایانی اصلاحاتی آزمایشی صورت گیرد.»

بر مبنای برنامه کمیسیون اقتصادی قرار بود این کمیسیون در روزهای یکشنبه و دوشنبه جلسه داشته باشد و طرح عملیات بانکی بدون ربا را بررسی کند. این در شرایطی است که هشت نفر از اعضای کمیسیون اقتصادی در جلسات روزهای یکشنبه و دوشنبه حضور نیافتند و در نهایت جلسه با نرسیدن به حد نصاب تشکیل نشد.

در این باره دو دیدگاه مطرح شده است؛ اولین دیدگاه آبستراکسیون مخالفان این طرح در کمیسیون اقتصادی است که با حضور نیافتن در جلسات یکشنبه و دوشنبه کمیسیون متبوعشان، جلسات مذکور را از حد نصاب دوسوم اعضا انداختند. دیدگاه دیگر درباره برگزار نشدن دو جلسه متوالی یکشنبه و دوشنبه کمیسیون اقتصادی، به شکلی خوش‌بینانه، غیبت نمایندگان در جلسات مذکور را به‌دلیل مشغله فراوان نمایندگی در روزهای پایانی مجلس نهم و برگزاری جلساتی دیگر عنوان می‌کند.با این همه هرچند برخی نمایندگان از احتمال برگزاری جلسه کمیسیون اقتصادی در عصر سه شنبه(دیروز) خبر می‌دادند، این جلسه هم تشکیل نشد تا مهر تاییدی باشد بر مسکوت ماندن طرح عملیات بانکی بدون ربا؛ طرحی که بررسی آن، به تعویق افتاده و به مجلس دهم موکول شده است. این موضوعی است که شاید بتواند کارشناسان منتقد را از نگرانی درباره شتابزدگی و آشفتگی طرح عملیات بانکی بدون ربا برهاند.