جوان‌ترین رئیس‌جمهور زن کرواسی به ایران می‌آید

باشگاه خبرنگاران جوان: کالیندا کیتاروویچ، اولین و جوان‌ترین زنی است که به مقام ریاست جمهوری در کرواسی دست یافته و قرار است امروز در صدر هیات بزرگ تجاری وارد تهران شود. کیتاروویچ رئیس‌جمهور ۴۷ ساله کرواسی به منظور گفت‌وگو با مقامات عالی ایران امروز در صدر هیات بزرگی از دست‌اندرکاران تجاری این کشور وارد تهران می‌شود. قرار است که حدود ۵۰ شرکت کرواسی نمایندگان خود را برای همراهی با کیتاروویچ عازم ایران کنند.

کیتاروویچ که از فوریه سال ۲۰۱۵ به کرسی ریاست جمهوری این کشور تکیه زده، اولین و جوان‌ترین زنی است که به این مقام در کرواسی دست یافته است. او فارغ‌التحصیل زبان انگلیسی و اسپانیایی است که در سال ۲۰۰۰ میلادی کارشناسی ارشد و تز دکترای خود را در مورد «روابط بین‌الملل آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در زمان خاتمه جنگ سرد» به اتمام رسانده است. کیتاروویچ در فوریه ۲۰۰۵ از طرف حزب حاکم مسوولیت وزارت امور خارجه و امور پیوستن به اتحادیه اروپا را تا ژانویه ۲۰۰۸ برعهده داشت و سپس به‌عنوان سفیر کرواسی در آمریکا منصوب و یکسال بعد به‌عنوان دستیار راسموسن دبیرکل ناتو انتخاب شد. اکنون بسیاری از منابع خبری بر این باورند که کرواسی به دنبال توسعه همکاری تجاری با ایران است و انتظار می‌رود دیدار جاری رئیس‌جمهور کرواسی به همراه هیات بزرگی از تجار به ریاست اتاق بازرگانی کرواسی موفقیت‌آمیز باشد و به همکاری قوی‌تر اقتصادی بین دو کشور منجر شود. این منابع همچنین معتقدند که بازار ایران با برخورداری از ۸۰ میلیون نفر جمعیت، ظرفیت بالایی دارد.

سال گذشته تجار و سیاستمدارانی از ایران اعلام کردند کرواسی را کشوری بسیار مهم تلقی می‌کنند و این امر نه فقط به‌خاطر موضع ژئوپلیتیکی کرواسی، بلکه به دلیل آن است که کرواسی را کشوری دوست می‌دانند که هرگز به ایران پشت نکرده و امتیاز خاصی برای این کشور در مقایسه با سایر کشورها قائل هستند. به گفته رسانه‌های کرواسی، ایران از ذخایر بزرگ گاز برخوردار است و می‌تواند نقش مهمی را به‌عنوان تولیدکننده گاز ایفا کند. کرواسی نیز در منطقه بسیار مهمی از لحاظ ژئوپلیتیکی واقع شده است و می‌تواند به یک توزیع‌کننده گاز ایران در میان بسیاری از کشورهای اروپایی بدل شود.