فارس: علی آهنی، سفیر ایران در پاریس طی سخنانی در موسسه مطالعاتی دیدرو با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی، محققان، خبرنگاران و روسای شرکت‌های فرانسوی، گفت که سیاست فرانسه در قبال سوریه واقع‌بینانه نبوده است.

آهنی در پاسخ به سوالی در مورد مواضع فرانسه در قبال سوریه و ارزیابی آن بعد از گذشت ۵ سال، تاکید کرد: «سیاست فرانسه در قبال سوریه واقع‌بینانه نبوده که در داخل فرانسه هم از سوی برخی در پارلمان و رسانه‌ها مورد انتقاد بود، ولی کم‌کم تا حدودی تعدیل شد.» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، در مورد روابط ایران با روسیه و چین نیز گفت: «قطعا هر کشوری به دنبال منافع ملی خود است و روابط چین و روسیه با ایران نیز از همین اصل تبعیت می‌کند. زمانی اروپا اولین شریک تجاری ایران بود، ولی با توجه به اتخاذ رویکرد تحریمی در قبال جمهوری اسلامی و از دست دادن جایگاه خود، قطعا رقبای دیگری مانند چین از این فرصت بهره برده‌اند. در دوران جدید، این ظرفیت وجود دارد که روابط ایران و اروپا مجددا ارتقا پیدا کند.»

به دنبال تنش با ریاض نیستیم

در ادامه آهنی در مورد روابط ایران و عربستان هم گفت: «ایران به دنبال تنش با عربستان نیست و حاکمان عربستان را به درایت و عقلانیت فرامی‌خواند. ما معتقدیم ایران و عربستان دو بازیگر مهم منطقه هستند که باید همکاری کنند و همکاری آنها به سود کاهش تنش و افزایش ثبات و امنیت در منطقه و به نفع عربستان نیز هست. باید برای حل مشکلات با هم گفت‌وگو کرد.»