گروه دیپلماسی: سید محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران که روز شنبه سفر خود را به بغداد، با دیدار سید‌عمار حکیم آغاز کرده بود تا شامگاه همان روز دیدارهایش را با مقامات بلندپایه عراق دنبال کرد. محور اصلی دیدار این مقام ایرانی با مقامات عراقی نیز بحث همکاری‌های دوجانبه به خصوص در بحث مبارزه با تروریسم بود. علوی، بامداد روز یکشنبه برای زیارت عتبات عالیات عازم کربلا و نجف اشرف شد.

وزیر اطلاعات در دیدار با مسوولان بلندپایه عراق از جمله رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر، رئیس پارلمان ملی، وزیر خارجه و رهبر مجلس اعلای اسلامی عراق، درخصوص گسترش مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه و عراق و پایان بخشیدن و نابودی تروریسم بحث و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایرنا» دفتر رئیس‌جمهوری عراق متعاقب دیدار علوی با فواد معصوم در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف بر اهمیت گسترش همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و عراق در زمینه‌های امنیتی و اطلاعاتی تاکید کردند و رئیس‌جمهوری عراق خواستار بهره‌گیری از تجارب و دانش ایران در این زمینه شد. در این بیانیه، معصوم با تقدیر از کمک‌های ایران به عراق در جنگ علیه تروریسم داعشی، بر همکاری بین کشورهای منطقه به منظور گسترش روابط و تضمین منافع ملت‌های منطقه تاکید کرد.

وزیر اطلاعات ایران نیز از مقاومت و ایثارگری مردم عراق در جنگ علیه گروه‌های تروریستی تقدیر کرد و از آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های امنیتی، آموزشی و اطلاعاتی خبر داد. همچنین دفتر رئیس پارلمان ملی عراق در بیانیه‌ای با اشاره به دیدار سید محمود علوی با سلیم الجبوری افزود: «دو طرف تحولات عراق و منطقه را بررسی و بر نقش عراق در امنیت و ثبات منطقه و همکاری و هماهنگی مشترک تاکید کردند.» در این دیدار همچنین تاکید شد که ساز و کار آرامش و ثبات در عراق مرتبط با از سرگیری فعالیت طبیعی نهادهای قانونی و در پیشاپیش آن قوه قانونگذاری برای انجام اصلاحات گسترده در این کشور است.

رئیس پارلمان ملی عراق نیز در این دیدار تاکید کرد که با همکاری و هماهنگی دیگر جریان‌های سیاسی تلاش‌های جدی برای تحقق این امر، در حال انجام است. وزیر اطلاعات ایران در ادامه دیدارها، با وزیر خارجه عراق ملاقات کرد و طبق بیانیه دفتر ابراهیم الجعفری، روند مناسبات دو جانبه و راهکارهای گسترش این روابط در راستای منافع دو ملت در راس مسائل مورد بحث در این جلسه بوده است.

الجعفری و علوی در این دیدار پیرامون هماهنگی در جنگ علیه تروریسم داعشی بحث و رایزنی کردند و مسائل مشترک از جمله تحولات منطقه و جهان مورد گفت‌وگو قرار گرفت. همچنین در این دیدار بر همکاری همه کشورهای جهان برای خاتمه بخشیدن و نابودی تروریسم تاکید شده است. سید‌محمود علوی همچنین در ادامه با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت وگو کرد. وزیر اطلاعات ایران پیش از این، در دیدار با سید‌عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق درمورد مناسبات دو جانبه و تحولات منطقه و عراق بحث و گفت‌وگو کرده بود.