گروه خبر: عصر دیروز منتخبان دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب، نشست‌های جداگانه‌ای را برای تعیین تکلیف وزن‌کشی سیاسی مجلس دهم برگزار کردند. اصلاح‌طلبان و حامیان دولت زیر عنوان فهرست امید، به خیابان پاستور رفتند تا در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست‌جمهوری، فراکسیون امید مجلس دهم را تشکیل دهند.

در این نشست علاوه‌بر محمدرضا عارف منتخب اول تهران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره برجام، فرصت‌ها و چالش‌های کشور، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی درباره اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های مالی و پولی، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده درباره انتظارات زنان و مجلس دهم و مجید انصاری معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری پیرامون مناسبات دولت و مجلس دهم سخنرانی کردند. از سوی دیگر منتخبان فهرست امید، در جلسه عصر دیروز از پیش‌نویس اساسنامه فراکسیون امید رونمایی کردند؛ فراکسیونی که به گفته محمدرضا تابش، منتخب اردکان برای مجلس دهم، ۱۶۷ نفر از نمایندگان منتخب به عضویت آن درآمده‌اند. او همچنین تاکید کرد که به جز تعدادی از این منتخبان، بقیه افراد میثاق نامه را امضا کردند. از سوی دیگر، «ایرنا» در خبری از حضور همه ۱۸ منتخب زن مجلس دهم در نشست فراکسیون امید خبر داد. مینو خالقی منتخب سوم مردم اصفهان برای مجلس دهم که پس از انتخابات صلاحیت او از سوی شورای نگهبان رد شد نیز یکی از زنان منتخب شرکت‌کننده در این نشست بود. علی مطهری و بهروز نعمتی نمایندگان اصولگرای مجلس نهم و منتخبان تهران از فهرست امید نیز در این نشست حضور داشتند. از میان این دست منتخبان فهرست امید، فقط کاظم جلالی در نشست حاضر نشد.

پرونده خالقی در هیات عالی حل اختلاف قوا

از سوی دیگر، علی مطهری دیروز در حاشیه نشست فراکسیون امید از ارجاع موضوع مینوخالقی به هیات عالی حل اختلاف قوا خبر داد. همچنین «ایسنا» در خبری دیگر به نقل از یک منبع آگاه نوشت: نتایج بررسی‌های هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه در مورد آرای منتخب مردم اصفهان به‌زودی برای استحضار مقام معظم رهبری تقدیم ایشان می‌شود.

برجام تهدید را از کشور دور کرد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه برجام تهدیدی بزرگ را از کشور دور کرد، گفت: ما باید از این فرصت استفاده کنیم و کشور را بسازیم. او با اشاره به شرایط حساس در منطقه ادامه داد: نیاز است ما از سیاست‌های حساب شده‌ای استفاده کنیم تا بتوانیم این وضعیت را در شرایط متلاطم وضعیت کنونی منطقه تقویت کنیم و معضلات و مشکلاتی را که به‌دلیل برخی اشتباهات و تندروی‌ها در گذشته ایجاد شده از میان برداریم.

نشست اصولگرایان

در نشستی دیگر، منتخبان جریان اصولگرایی نیز عصر دیروز همایشی را برگزار کردند تا وضعیت فراکسیون فراگیر مجلس دهم را بررسی کنند. بر اساس آنچه «ایسنا» گزارش داده است، عزت‌الله یوسفیان ملا منتخب مجلس دهم در این نشست از اعلام آمادگی ۱۸۱ نفر از منتخبان مجلس دهم، برای عضویت در فراکسیون فراگیر و ریاست علی لاریجانی خبر داد. به گفته یوسفیان ملا هدف این جلسه بررسی وضعیت ریاست علی لاریجانی بود. این نشست با سخنرانی آیت‌الله موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز آغاز شد و پس از آن علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به سخنرانی در این نشست پرداخت.