معاون مرکز آمار ایران گفت: بخشی از هشتمین سرشماری نفوس و مسکن از طریق اینترنت و بخش دیگر از طریق مراجعه مستقیم انجام خواهد شد. علیرضا زاهدیان روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا»، افزود: جمع‌بندی آزمایش هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن به پایان رسیده است و در حال حاضر مشغول نهایی‌کردن نرم‌افزار‌های سرشماری هستیم.

وی با اشاره به یکی از مهم‌ترین یافته‌های آزمایش سرشماری گفت: در مناطقی که پایین‌ترین ضریب نفوذ اینترنت را دارند۶/ ۳درصد خانوارها پرسش‌نامه سرشماری را از طریق اینترنت تکمیل کردند. البته در آزمایش سرشماری تبلیغات در سطح ملی امکان‌‌پذیر نبود و از تمام ظرفیت‌‌های اطلاع‌رسانی کشور استفاده نکردیم؛ بنابراین بسیار امید داریم بتوانیم سهم بالایی از سرشماری را به‌صورت اینترنتی انجام دهیم. زاهدیان اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد ضریب نفوذ اینترنت در کشور تا آبان‌ماه امسال از ۴۰ درصد فراتر خواهد رفت بنابراین انتظار داریم ۴۰ درصد از خانوارهای کشور پرسشنامه‌ سرشماری را از طریق اینترنت تکمیل کنند. این مهم نیاز به همکاری تمام نهادهای کشور از جمله وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دارد.

زاهدیان یادآور شد: بر این اساس سرشماری اینترنتی از ۳ تا ۲۳ مهرماه اجرا خواهد شد و پس از آن از ۲۴ مهرماه تا ۲۴ آبان‌ماه ماموران سرشماری به خانوارها مراجعه می‌کنند و اطلاعات آنها ار از طریق تبلت جمع‌آوری می‌شود.به گفته معاون مرکز آمار ایران، با ورود تبلت به سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵ پایه و اساس روش جمع‌آوری اطلاعات سرشماری تغییر یافته است. بیش از ۲۵ هزار تبلت در این سرشماری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. زاهدیان تصریح کرد: تجربه سرشماری‌های قبلی نشان داد فقط ۴۰ درصد خانوارها قبل از اجرای سرشماری از انجام آن باخبر بودند و این امر فرآیند سرشماری را کند و حجم کار ماموران سرشماری را افزایش می‌دهد. وی ابراز امیدواری کرد در این سرشماری با کمک رسانه‌ها بتوانیم تمام ایرانیان را به موقع برای مشارکت در سرشماری آگاه کنیم.

این کار بزرگ ملی توسط جوانانی انجام می‌شود که به‌عنوان ماموران سرشماری تمام شهرها و روستاهای کشور را در مناطق گرمسیر و سردسیر کشور پیمایش خواهند کرد. همه ما از مدیران دستگاه‌های اجرایی، تا مدیران مدارس، معلمان، دهیاران، مطلعان محلی، معتمدین محلی، رسانه‌ها و سازمان‌های غیردولتی، باید به کمک این جوانان بیاییم.»

وی در پایان اظهار کرد: در نخستین مرحله همه باید باخبر شوند سرشماری کی و چگونه انجام می‌شود و سپس آگاهی یابند چگونه می‌توانند با مشارکت در آن به کمک ماموران سرشماری بیایند.