واکنش روحانی به انتخابات اصفهان

گروه خبر: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری بر بررسی اعتبارنامه نمایندگان در مجلس تاکید کرد و گفت که هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند در آن مداخله کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری، او همچنین پنج‌شنبه، در روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا در جمع منتخبان این شوراها به ماجرای توقیف دو میلیاد دلار از اموال ایران در آمریکا اشاره کرد و با تاکید بر اینکه دولت ایران این مساله را تا رسیدن به نتیجه دنبال می‌کند، گفت: «ما باید حواسمان جمع باشد که چه کسانی این پول را در محلی قرار داده‌اند که آمریکا امروز نسبت به آن دست‌اندازی داشته باشد و باید پاسخ این سوال داده شود که چرا بعد از آن همه هشدارهایی که در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ داده شد، اقدامی صورت نگرفته است.»

در واقع سخنان روز پنج‌شنبه رئیس‌جمهوری به دو موضوع مهم این روزهای سیاست ایران در داخل و خارج اختصاص داشت. ابتدا موضوع ابطال آرای مینو خالقی منتخب مردم اصفهان که چندی پیش در یک اقدام بی‌سابقه از سوی شورای نگهبان پس از اعلام نتایج انتخابات صورت گرفت و دوم ماجرای توقیف ۲ میلیارد دلار از اموال ایران از سوی دیوان عالی آمریکا که به‌دنبال آن، مقامات ایران دولت محمود احمدی‌نژاد را به‌دلیل سهل انگاری در تبدیل نکردن اوراق قرضه دلاری در زمانی که سطح تخاصم ایران و آمریکا بالا رفته بود محکوم می‌کنند.

حسن روحانی هرچند روز گذشته برای دومین بار به موضوع توقیف اموال ایران از سوی آمریکا واکنش نشان داد، اما این اولین بار بود که پس از ابطال آرای منتخب اصفهان و عدم صدور اعتبارنامه او برای بررسی در مجلس واکنش نشان می‌داد؛ واکنشی که در توییتر او نیز بازتاب وسیعی داشت. او در ادامه سخنانش در این مورد با اشاره به اینکه همه نمایندگان در مجلس تنها به حوزه انتخابیه خود تعلق نداشته و نمایندگان ملت ایران هستند، تصریح کرد: «باید مسائل را در سطح ملی مورد بررسی قرار دهند و کشور باید توسط مردم و با رای و نظر آنها اداره شود.»

درخواست مطهری از روحانی

به‌دنبال این سخنان رئیس‌جمهوری، روز گذشته علی مطهری، نماینده تهران در مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ضمن قدردانی از اظهارات اخیر او در مورد منتخب مردم اصفهان در مجلس دهم از حسن روحانی خواست به وزارت کشور دستور دهد که اعتبارنامه مینو خالقی را صادر و به مجلس ارسال کند. پیش از آن عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیرکشور اعلام کرده بود که هیات نظارت اصفهان اعتبارنامه مینو خالقی را امضا نمی‌کند و از این رو اعتبارنامه‌ای وجود ندارد تا وزارت کشور آن را بررسی کند و به مجلس بفرستد. همین سخنان موجب شده بود تا علی مطهری وزیر کشور را تهدید به استیضاح کند. به گزارش «ایسنا» مطهری روز گذشته نیز در نامه اش به رئیس‌جمهوری اعلام کرد: «اگرچه وزیر کشور تاکنون تلاش خوبی برای قبولاندن نظریه درست به شورای نگهبان داشته است ولی اگر در نهایت کوتاه بیاید مجلس راهی جز استیضاح او ندارد.»

به گزارش «ایسنا» وزیر کشور نیز روز پنج‌شنبه دراین مورد یک بار دیگر بر اختلاف حقوقی وزارت کشور با شورای نگهبان بر سر آرای مینو خالقی تاکید کرد و گفت: «این شورا ابطال آرای مینو خالقی را بر اساس نظارت استصوابی خود انجام داده است، اما ما معتقدیم نمی‌شود آرای یک حوزه تایید شود؛ ولی در همان حوزه رای یک نفر تایید نشود. ما این نظرات را با مجلس نیز در میان گذاشتیم و رئیس مجلس و رئیس‌جمهور نیز در این خصوص نظراتی دارند.» او ابراز امیدواری کرد که شورای نگهبان در این خصوص بازنگری داشته باشد. همزمان محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور دراین زمینه از ادامه رایزنی‌ها با شورای نگهبان خبر داد.

عذرخواهی از مردم

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش در مورد توقیف اموال ایران در آمریکا گفت: «دولت تیمی را مامور کرده که همه موارد را بررسی کند و از این کارگروه می‌خواهم که نتیجه بررسی خود را شفاف و روشن در اختیار ملت قرار دهد. مردم باید از سرنوشت ثروت خود مطلع باشند.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی افزود: «البته ذخایر بانک مرکزی هر کشور مصون از هر نوع تعرض است و محکمه هیچ کشوری نمی‌تواند نسبت به ذخایر بانک مرکزی کشور دیگر حکمی صادر کند و این غیرقانونی است.»

رئیس‌جمهوری افزود: «اگر جایی ما مقصر هستیم بگوییم و از مردم عذرخواهی کنیم و اگر دیگران خطا کردند آنها هم اعتراض کنند و اگر ما مشکل آفریدیم بگوییم و از مردم عذرخواهی کنیم و اگر دیگران آفریدند برای مردم روشن شود و این را باید باور کنیم و اگر باور نکنیم مشکل حل نخواهد شد؛ زیرا صاحبان اصلی این کشور ملت بزرگ ایران هستند.»

او ادامه داد: «افتخار ما باید این باشد که خادم مردم هستیم و مردم باید از همه چیز مطلع باشند و هر آنچه انجام گرفته باید اطلاع‌رسانی شود و یک ریال و یک دلار مردم تا میلیاردها دلار فرقی نمی‌کند. اگر اتلاف کردیم باید بگوییم چه شده است. اینکه دیگران کاسب هستند سرجای خودش است.»