امضای قرارداد فروش آب سنگین ایران به آمریکا
گروه دیپلماسی: پس از رایزنی‌های فشرده هیات دیپلماتیک ایران در نیویورک و وین برای رفع موانع موجود بر سر برجام، خبرها از امضای قرارداد فروش 32 تن آب سنگین ایران به آمریکا حکایت دارد. در همین ارتباط سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: پیش از نشست روز جمعه کمیسیون مشترک ایران و 1+5، قرارداد فروش آب سنگین را با یک شرکت آمریکایی امضا کردیم. عصر روز جمعه، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی از امضای قرارداد فروش 32 تن آب سنگین ایران به آمریکا خبر داده‌بود.

همزمان سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده با تایید این خبر گفت که واشنگتن انتظار دارد آب سنگین خریداری شده از ایران هفته آینده تحویل این کشور شود. امضای این قرارداد مخالفت و انتقاد نمایندگان مجلس آمریکا را به‌دنبال آورده است. به نوشته روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، ارزش این قرارداد ۶/ ۸ میلیون دلار است. این برای اولین بار است که ایران و آمریکا بعد از قراردادهای مربوط به خرید و فروش هواپیما در حوزه حساس و استراتژیک انرژی هسته‌ای به‌ویژه ماده استراتژیک آب سنگین (در چارچوب برجام) قراردادی رسمی امضا می‌کنند. ایران سالانه حدود ۲۰ تن آب سنگین تولید می‌کند و قرار است در چارچوب برنامه سازمان انرژی اتمی آن را به مشتریان خارجی خود بفروشد.

در همین ارتباط، سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران شامگاه جمعه پس از پایان نخستین جلسه کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ پس از اجرای برجام گفت: «سه ماه در حال مذاکره برای امضای قرارداد تجاری بودیم که امروز قرارداد فروش ۳۲ تن آب سنگین اراک امضا شد.»

حمید بعیدی‌نژاد، مدیر‌کل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه ایران پس از عراقچی دومین دیپلمات ایرانی بود که امضای قرارداد میان ایران و آمریکا را در جریان مذاکرات دو روزه کارشناسان و مقامات دو طرف در چارچوب کمیسیون برجام تایید کرد. همچنین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» در پاسخ به سوالی درباره فروش ۳۲ تن آب سنگین به آمریکا گفت: «با توجه به مازاد تولید آب سنگین در کشور که به‌طور سالانه وجود دارد، بازارهایی که قابل اعتماد و به این ماده نیاز داشته باشند و از آن استفاده بهینه کنند را با در نظر گرفتن مسائل استراتژیک، اقتصادی و تجاری، یافته و آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.»

همزمان الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز جمعه گفت که انتظار می‌رود ۳۲ تن آب سنگین خریداری شده از ایران، هفته آینده تحویل این کشور شود. او با بیان اینکه این آب سنگین تامین‌کننده نیاز داخلی آمریکا در سال جاری برای استفاده‌های صنعتی و تحقیقاتی در داخل آن کشور خواهد بود، گفت: «این معامله برای صنعت آمریکا محصولی مهم تامین می‌کند، ضمن اینکه ایران را هم قادر به فروش بخشی از آب سنگین مازادش، طبق مفاد برجام می‌کند.» تصمیم آمریکا برای خرید آب سنگین ایران و امضای این قرارداد مخالفت و انتقاد «پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را به دنبال داشت و او این تصمیم آمریکا را کوتاه‌آمدن بی‌سابقه در مقابل تهران به شمار آورد.

همچنین «کوین مک کارتی» رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد شدید درباره خرید آب سنگین ایران از سوی واشنگتن، تاکید کرد که چنین موضوعی اصلا در برجام نیامده است. مقامات آمریکایی می‌گویند که ایران برای یافتن مشتری جهت فروش ذخایر آب سنگینش دچار مشکل شده و این خطر وجود دارد که ذخایر آب سنگین این کشور به بیش از سطح تعیین شده در توافق افزایش یابد. ایران براساس توافق هسته‌ای، متعهد شده‌است ذخایر آب سنگین خود را طی سال‌های اولیه در سطح کمتر از ۱۳۰ تن نگهداری کند و در سال‌های بعد نیز اجازه ندهد این ذخایر به بیش از ۹۰ تن برسد.